Vulva writes with blood, and the letter with blood comes in: an approach from the aesthetics of abjection to Nadia Granados’ and Colectivo Zunga’s artwork
PDF (Spanish)

Keywords

menstrual blood
abjection
postporn
Nadia Granados
Zunga Collective

How to Cite

Vulva writes with blood, and the letter with blood comes in: an approach from the aesthetics of abjection to Nadia Granados’ and Colectivo Zunga’s artwork. (2025). Cuadernos De Música, Artes Visuales Y Artes Escénicas, 20(1), 88-105. https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae20-1.vsea
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

The article approaches the artworks Anti-phallic (2000) and Disgust and Blood (2010) by Nadia Granados, and the artworks We the Blue-blooded Women (2012) and From Bud to Blossom (2013) by Zunga Collective, from the abjection concept proposed by Julia Kristeva and, specially, from the blood as a way of Vulva’s abject writing. In Granados’ case, the opposition between the disgust generated by menstrual blood and the “naturalization” of the endless river of blood produced by violence in Colombia is shown. In the case of Zunga Collective, the sanitization of menstrual blood is questioned from the advertising discourses and the double social and media message (abjection/romanticization) about menstruation as a rite of passage. In both cases, the artworks worked on have not received enough critical attention. The readings of Granados’ artwork privilege his piece Colombianization, audiovisual imaginaries, and resistance in terms of gender and sexualities; the scarce readings of the Zunga Collective are closer to the group’s position as artists than to interpretations of their work. The closest work to this article is that of Claudia Mandel, who mentions the abject in contemporary visual artworks, but she does not address any national names. Therefore, this article contributes to the field of Colombian artistic criticism in the 21st century, both from the artists’ artworks and from the proposed approach.

PDF (Spanish)

Antivilo Peña, Julia. 2015. Entre lo sagrado y lo profano se tejen rebeldías: Arte feminista latinoamericano. Bogotá: Desde abajo.

Artsy Carolee. 2024. “Schneemann Interior Scroll, 1975”. https://www.artsy.net/artwork/carolee-schneemann-interior-scroll-6.

Biblia de Jerusalén. 1971. Barcelona: Desclée de Brouwer.Blackledge, Catherine. 2005. Historia de la vagina: Un territorio virgen al

descubierto. Barcelona: Península.

Bourdieu, Pierre. 2000. La dominación masculina. Barcelona: Anagrama.

Calvo, Irene. 2015. “Shigeko Kubota: Fotogramas para la historia”. ¡Ah!Magazine. http://www.ahmagazine.es/shigeko-kubota/.

Castro Sánchez, Ana María. 2018. “Arte con política en el activismo feminista: Narrativas de la acción política revuelta”. Tesis de

docrorado. Universidade de Coimbra. https://estudogeral.uc.pt/handle/10316/79575

Colectivo Zunga. 2012. “Nosotras las de sangre azul”. https://www.youtube.com/watch?v=1y51xuH2H8M.

Colectivo Zunga. 2014. “De capullo a flor”. http://colectivozunga.blogspot.com.co/.“De perfil: Colectivo Zunga”. 2010. UNTelevisión. http://untelevision.unal.edu.co/detalle/cat/de-perfil/article/colectivo-zunga.html.

Despentes, Virginie. 2007. Teoría King Kong. Santa Cruz de Tenerife:Melusina.

Devereux, Georges. 1984. Baubo: La Vulva mítica. Barcelona: Icaria.

Díaz Zepeda, Alejandra. 2017. “Representaciones de la corporalidad femenina en el discurso pornográfico”. En Temas selectos: Los

cuerpos del placer y del deseo, compilado por Elsa Muñiz y Alejandra

Díaz Zepeda, 161-175. México: La Cifra.

Egaña, Lucía. 2009. “La pornografía como tecnología de género”. La Fuga.http://www.lafuga.cl/la-pornografia-como-tecnologia-degenero/273.

“Entrevista con Paul B. Preciado: Posporno/excitación disidente”. 2024.

Parole de Queer. https://paroledequeer.blogspot.com/2019/11/postporno-paul-b-preciado.html.

Foucault, Michel. 1985. Historia de la sexualidad. Vol. 1: La voluntad de saber. México: Siglo XXI.

Gubern, Román. 2005. Historia del cine español. Madrid: Cátedra.

Kristeva, Julia. 1988. Poderes de la perversión: Ensayo sobre Louis-

Ferdinand Céline. Buenos Aires: Siglo XXI.

Mandel, Claudia. 2013. “Notas sobre la categoría de ‘lo abyecto’ en las artes visuales contemporáneas”. Escena: Revista de las artes 72,

n.º 1: 7-12. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/escena/article/view/14450/13744.

Menstruar en Voz Alta. 2017. “23 years of the Museum Menstruation Women’s Health”. https://menstruarenvozalta.wixsite.com/

Milano, Laura. 2016. “Reventando cadenas: Postpornografía, performance y feminismo en la obra de Nadia Granados”. Arte y Políticas de

Identidad 15: 155-170. https://doi.org/10.6018/284471.

Nadia Granados. 2000. “Antifálica”. https://nadiagranados.com/videoprueba/.

Nadia Granados. 2010. “Asco y sangre”. https://vimeo.com/312827606.

Nadia Granados. 2014. “Cuerpos parlantes espacio feminista y de investigación urbana”. https://www.facebook.com/espacio.Cuerpos.

parlantes/photos/a.547103728727882/588245554613699/?type=3&locale=hi_IN&paipv=0&eav=AfbPzt0Pg7Bbwo9BNji8a1GkllI3J2a3qcc1Q-BFB6Nz39V6Up-hFplzxDxQ3LmpX8w&_rdr.

Nadia Granados. 2018. “Los que mueren en la guerra”. https://vimeo.com/56311323.

Neumann, Erich. 2009. La gran madre: Una fenomenología de las creaciones femeninas de lo inconsciente. Madrid: Trotta.

Pérez, Ignacio y Astrid Otal. 2014. “Ni vírgenes ni Venus: Cincuenta años de arte feminista”. Zero Grados. http://www.zgrados.com/ni-virgenesni-venus-cincuenta-anos-de-arte-feminista/.

Plinio el Viejo. 2003. Historia natural: Libros VII-XI. Madrid: Gredos.https: //www. c r istoraul.org/SPANISH/sala-de- lectura/BIBLIOTECATERCERMILENIO/CLASICOS/ROMANOS/PlinioElViejo-HistoriaNaturallibros-VII-XI.pdf

Preciado, Paul B. 2007. “Mujeres en los márgenes”. El País, 12 de enero.https://elpais.com/diario/2007/01/13/babelia/1168648750_850215.

html.

Preciado, Paul B. 2008. Testo yonki. Madrid: Espasa-Calpe.

Salanova, Marisol. 2011. “Filosofía del postporno”. Taxidermia Psicosexual.https://taxidermiapsicosexualdotcom.wordpress.com/category/

annie-sprinkle/a.

Saldarriaga, Manuela. 2017. “Nadia Granados: Colombia no menstrua aunque se desangre”. El Espectador, 21 de abril. http://www.

elespectador.com/noticias/cultura/nadia-granados-colombia-nomenstrua-aunque-se-desangre-articulo-690306.

Sanyal, Mithu. 2012. Vulva: La revelación del sexo invisible. Barcelona:Anagrama.

Smiraglia, Romina. 2012. “Sexualidades de(s)generadas: Algunos apuntes sobre el postporno”. Imagofagia, n.º 6: 370-392. https://

ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/197768/CONICET_Digital_Nro.603a4636-b4f2-41d7-953f-e728df181561_B.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Torres, Diana. 2011. Pornoterrorismo. Barcelona: Txalaparta.“Uribe y Pastrana: Los gobiernos con más muertes, según Unidad de víctimas”. 2017. Voces: Revista Digital. https://voces.com.co/uribe-y-pastrana-los-gobiernos-con-mas-muertes-segun-unidad-devictimas/.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 María Isabel Reverón Peña, Mario Antonio Parra Pérez