Abstract
El propósito de este artículo es presentar algunos resultados de una investigación culminada acerca de las memorias sobre los grupos políticos de oposición y subjetivación política en el cine colombiano. Metodológicamente la investigación tuvo una perspectiva interdisciplinar asumiendo referentes de campos como los estudios visuales, la investigación sobre el cine, la historia de Colombia, la memoria de la violencia política, entre otros. Desde este enfoque, el artículo realiza una mirada panorámica al cine colombiano del s. XX identificando cuatro puntos de vista desde donde se han construido regímenes audiovisuales de la oposición política, marcados por las vicisitudes y precariedades económicas y sociales en las que se ha producido cine en Colombia y los densos procesos sociales en los que la negociación y el uso de la violencia han sido recurrentes en la construcción de lo político.
This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose, provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.
Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is able to publish retractions or to correct information already published. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.