Abstract
This article seeks to make some questions on the role of the people in the first institutionalized edition of the Annual Exhibition of Colombian Artists in 1940. It proposes an exploration of the tension between the public exposure and the real participation of the people under the interference of the cultural policy back then and the observa- tion of the different spheres that made up the exhibition. These include the spaces, artists, accepted works, opinions in the press, and the public attendance. The inten- tion herein is to observe this phenomenon from the critical museology approach as a theoretical and reflective exercise that allows questioning how such exhibition event was carried out in relation to its context, (initial) mission and the public(s) and then contribute with a new perspective in order to better understand this event that has been broadly studied by the history of art in Colombia. The main interest is to verify whether the mission sought by Jorge Eliécer Gaitán as the National Ministry of Education (where the people would act not only as the receiving public but also as the “jury”), was achieved. Or, whether the incidence of this artistic event only reached the rhetoric space of a cultural democratization policy that was apparently an avant-garde movement in that time.
"Amórtegui, Octavio. 1940. “El Primer Salón de Arte Colombiano, lluvia sobre el jardín de Cándido”. La razón, 3 de noviembre, pp. 10-11.
Barba, Ramón. 1937. Veterano liberal. Talla en madera, 80 × 68 48 cm. Bogotá: Museo Nacional de Colombia. https://www.100libroslibres. com/contenidos-webp/41189.webp
Barney Cabrera, Eugenio. 1990. El arte en Colombia: Temas de ayer y de hoy. Bogotá: Fondo Cultural Cafetero.
Calderón Schrader, Camilo. 1990. Introducción. En 50 años: Salón Nacional de Artistas. Bogotá: Instituto Colombiano de Cultura.
Cuéllar, Gumersindo. 1938. Vista nocturna de la Biblioteca Nacional de Colombia. Bogotá: Biblioteca Luis Ángel Arango. Consultado el 11 de noviembre de 2022. https://babel.banrepcultural.org/digital/ collection/p17054coll19/id/111/
Díaz Vargas, Miguel. s. f. Mercado. Óleo sobre tela, 128,5 x 110,5 cm. Bogotá: Colección Museo Nacional de Colombia, reg. 2228. Fotografía:© Museo Nacional de Colombia / Juan Camilo Segura
Durán Laserna, Alberto. 1940. “Primer Salón Anual de Artistas Colombianos”.Revista de las Indias, n.º 21.
Ferro Peláez, Sergio Alejandro. 2015. La Escuela Nacional de Bellas Artes, 1920-1940: Una historia de la comprensión de la lógica en las Artes Plásticas. Bogotá: Idartes. https://www.idartes.gov.co/sites/default/ files/multimedia/pub_artes.pdf
Gaitán Tovar, Andrés. 2005. Del termómetro al barómetro: Una mirada a la estructura del Salón Nacional de Artistas. Bogotá: Universidad de los Andes.
Gaitán, Jorge Eliécer. 1940. Primer Salón Anual de Artistas Colombianos. Bogotá: Biblioteca Nacional. https://issuu.com/ johnfranklincastroarevalo/docs/catalogo_snac_1940
González, Beatriz. 1990. El termómetro infalible. En 50 años: Salón Nacional de Artistas, XXVII-XXXIII. Bogotá: Instituto Colombiano de Cultura.
González, Beatriz. 1998. El Salón Nacional. [Audio]. Bogotá: Biblioteca Luis Ángel Arango.
Hernández Hernández, Francisca. 2006. Planteamientos teóricos de la museología. Gijón: Trea.
Iriarte, María Elvira. 1973. Catálogo del XXIV Salón Nacional de Artistas.Bogotá: Escala.
Isaza, Rafael. 2019. “Colombia 1940-2018”. El Colombiano, 20 de julio. https://www.elcolombiano.com/opinion/columnistas/colombia- 1940-2018-CB11236884
Laclau, Ernesto. 2005. La razón populista. México: Fondo de Cultura Económica.
Lleras, Cristina. 2006. “Salón Nacional de Artistas Colombianos: Un proyecto para democratizar la cultura”. En Marca Registrada: Salón Nacional de Artistas. Bogotá: Museo Nacional de Colombia.
Lorente, Jesús Pedro. 2003. Museología crítica y arte contemporáneo: Zaragoza: Universidad de Zaragoza."
"Martín-Barbero, Jesús. 2003. De los medios a las mediaciones: Comunicación, cultura y hegemon. Bogotá. Convenio Andrés Bello.
Ministerio de Educación Nacional. 1940a. “Estadísticas de la División de Exposiciones del Departamento de Extensión Cultural y Bellas Artes”. En La obra educativa del Gobierno, la extensión cultural en 1940. Vol. 2. Bogotá: Biblioteca Nacional de Colombia.
Ministerio de Educación Nacional. 1940b. La obra educativa del Gobierno. Vol. 3: La extensión cultural. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.
Ministerio de Educación Nacional. 1940c. “Portada del catálogo del Primer Salón Anual de Artistas Colombianos”. Consultada el 11 de noviembre de 2022. https://image.isu.pub/190509030717-d4baaaa 97eda944d9bc84c73f49797d6/jpg/page_1_thumb_large.jpg
Ministerio de Educación Nacional. 1940d. “Vista Sala de Exposiciones de la Biblioteca Nacional de Colombia”. En La obra educativa del Gobierno, la extensión cultural en 1940. Vol. 2. Bogotá: Biblioteca Nacional de Colombia.
Murad Rivera, Rocío. 2003. Estudio sobre la distribución espacial de la población en Colombia. Santiago de Chile: Comisión Económica para América Latina y el Caribe. https://repositorio.cepal.org/ bitstream/handle/11362/7186/1/S0311812_es.pdf
Ortega Ricaurte, Carmen. 1965. Diccionario de artistas colombianos.Bogotá: Colcultura.
Padilla, Cristian. 2007. “Jorge Eliécer Gaitán: Dinamita y mecha en el arte colombiano”. https://www.academia.edu/download/30425329/ Gaitan_dinamita_y_mecha_en_el_arte_colombiano.pdf
Pini, Ivonne. 2000. En busca de la propio: Inicios de la modernidad en el arte de Cuba, México, Uruguay y Colombia, 1920-1930. Bogotá:Universidad Nacional de Colombia.
Ramírez Fajardo, Alonso. 1952. Día de San Pedro. Acuarela y lápiz sobre papel, 39,3 x 39,3 cm. Bogotá: Colección Museo Nacional de Colombia, reg. 2276. Fotografía: ©Museo Nacional de Colombia / Juan Camilo Segura. https://www.redalyc.org/ journal/6077/607764780009/607764780009_gf10.png
Rey-Márquez, Juan Ricardo. 2006. “Las exposiciones artísticas e industriales y las exposiciones nacionales como antecedentes del Salón Nacional de Artistas”. Ensayos: Historia y Teoría del Arte, n.º 11: 67-87. https://revistas.unal.edu.co/index.php/ensayo/ article/view/44988/46355
Sierra Mejía, Rubén. 2009. “Política y cultura durante la República Liberal”. En República Liberal: Sociedad Y CULTURA, editado por Rubén Sierra Mejía, 355-389. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Silva, Renán. 2000. República Liberal y cultura popular en Colombia, 1930-1946. Cali: Universidad del Valle.
Silva, Renán. 2002a. “Encuesta folclórica nacional, 1942: Instrucciones para el posible lector)”. Historia y Espacio, n.º 18: 7-43. https:// doi.org/10.25100/hye.v0i18.6966"
"Silva, Renán. 2002b. “Libros y lecturas durante la República Liberal: Colombia, 1930-1946”. Sociedad y Economía, n.º 3: 141-169. https:// bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/handle/10893/511/ Libros%20y%20lecturas.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Sining Téllez, Luz Guillermina y Ruth Nohemí Acuña Prieto. 2011. Miradas a la plástica colombiana de 1900 a 1950: Un debate histórico y estético. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
Vidales Jaramillo, Luis. 1940. “El Primer Salón de Arte Colombiano”. Revista de las Indias, n.º 21: 239-246.
Zamora, Jesús María. 1910. Paisaje de la sabana. Óleo sobre tela, 44,9 x 65,7 cm. Bogotá: Colección Museo Nacional de Colombia, reg. 2160. Fotografía: ©Museo Nacional de Colombia / Samuel Monsalve Parra"

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Ana María Bernal Cortés, Cayo Vinicius Honorato da Silva