Published Jun 26, 2020



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Rafael de Almeida https://orcid.org/0000-0002-7088-234X

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

After recognizing the diffuse presence of the element of air in the short films by filmmaker and visual artist Cao Guimarães, we aim to investigate the manifestation of air, as a poetic element, in the production of short films by the director with respect to notions such as lightness, immateriality, fluidity, and movement. We start from the hypothesis that the stylistic-thematic recurrence of the air element would allow us to recognize, in our corpus, the formation of an aerial poetic thought. In other words, a thought that simultaneously gives way to the air and/or reserve, which welcomes and feeds on the breath of that which is real, without preventing its passage or imprisoning it. We will conduct an analytical-descriptive research of fifteen short films, to find out how each of them handles air as a poetic element. Our corpus will consist of the following Cao Guimarães works: The eye land (1999); Between – inventário de pequenas mortes (2000); Sopro (2000); Hypnosis (2001); Volta ao mundo em algumas páginas (2002); Aula de anatomia (2003); Nanofonia (2003); Concerto para clorofila (2004); Da janela do meu quarto (2004); Atrás dos olhos de Oaxaca (2006); Peiote (2007); Sin peso (2007); El pintor tira el cine a la basura (2008); O sonho da casa própria (2008); O inquilino (2010). Finally, our intention is to point out that the relevance of understanding aeriferous poetic thought in the work of Cao Guimarães is related both to the videographic aesthetics assumed by the works, and to the ability to yield and retain that which is real.

Keywords

air, Cao Guimarães, image-video, auriferous thoughtaire, Cao Guimarães, imagen video, pensamiento aeríferoar, Cao Guimarães, imagem-vídeo, pensamento aerífero

References
Aumont, Jacques. 2004. O olho interminável: cinema e pintura. São Paulo: Cosac & Naify.

Bellour, Raymond. 1997. Entre-imagens - foto, cinema, vídeo. São Paulo: Ed. Papirus.

Comolli, Jean-Louis. 2007. “Algumas notas em torno da montagem”.Devires – Cinema e Humanidades, 4(2): 12-40.

———. 2008. Ver e poder: a inocência perdida – cinema, televisão, ficção, documentário. Belo Horizonte: Editora UFMG.

Deleuze, Gilles, e Félix Guattari. 1997. “Devir-intenso, devir-animal, devirimperceptível”. Em Mil platôs – capitalismo e esquizofrenia, vol. 4. São Paulo: Ed. 34.

Deleuze, Gilles. 1992. “Sobre Leibniz”. Em Conversações, 1972-1990, 194-202. São Paulo: Ed. 34.

———. 2007. A imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense.

Dubois, Philipe. 2004. Cinema, vídeo, Godard. São Paulo: Cosac Naify.

Guimarães, Cao. 2001. Histórias do não-ver. Belo Horizonte: Do autor.

———. 2006. “A superfície de um lago – bate-papo com Cao Guimarães.”

Revista Cinética: Cinema e Crítica. http://www.revistacinetica.com. br/entrevistacaoguimaraes.htmL

———. 2010. “Cinema e artes plásticas: a relação do artista com a realidade”. Em Goiânia Mostra Curtas. Goiânia, 9 de outubro.

Gullar, Ferreira. 1959. “Manifesto neoconcreto”. Suplemento Dominical do Jornal do Brasil. 21 de março, 4-5.

Machado, Arlindo. 2007. “As linhas de força do vídeo brasileiro”. Em Made in Brasil: três décadas de vídeo brasileiro, 15-47. São Paulo: Iluminuras: Itaú Cultural.

Mello, Christine. 2008. Extremidades do vídeo. São Paulo: Editora Senac São Paulo.

Moraes, Marcos. 2006. “Paisagem sensível”. Associação Cultural Videobrasil. http://site.videobrasil.org.br/dossier/textos/541883/1774201

Sontag, Susan. 1987. “A estética do silêncio”. Em A vontade radical: estilos, 11-40. São Paulo: Companhia das Letras.

FILMOGRAFIA

Guimarães, Cao, dir. 1999.The eye land. Inglaterra. DV.

———. 2000. Between – inventário de pequenas mortes. Inglaterra. DV.

———. 2001. Dirigida por Cao Guimarães. Brasil. DV.

———. 2003a. Aula de anatomia. Brasil. DV.

———. 2003b. Dirigida por Cao Guimarães. Brasil. DV.

———. 2004a. Concerto para clorofila. Brasil. DV.

———. 2004b. Da janela do meu quarto. Brasil. DV.

———. 2006. Atrás dos olhos de Oaxaca. Brasil. DV.

———. 2007a. Sin peso. Brasil. DV.

———. 2007b. Peiote. Brasil. DV.

———. 2008. El pintor tira el cine a la basura. Brasil. HDV.

Guimarães, Cao, e Rivane Neuenschwander, dir. 2000. Sopro. Brasil. HDV.

———. 2002. Volta ao mundo em algumas páginas. Brasil. DV.

———. 2008. O sonho da casa própria. Brasil. HDV.

———. 2010. O inquilino. Brasil. HD
How to Cite
de Almeida, R. (2020). For an Aeriferous Thought: Notes on Air in the Short Films of Cao Guimarães. Cuadernos De Música, Artes Visuales Y Artes Escénicas, 15(2), 90–107. https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae15-2.pupa
Section
Dossier