Published Jul 1, 2022



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Alexander Caballero Díaz

Diego Orihuela Ibañez

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

This paper is an exercise in theory-fiction in which two authors think critically about the strict and Eurocentric context of construction of traditional humanist knowledge that has always privileged vision as a tool to analyze that which is not human. During the critical exercise, the praxis of writing is offered as a methodology; in other words, a possible way out of the impasse of the humanist vision through fictitious stories and unorthodox theoretical ensembles with the intention of going beyond visuality through tactile, oneiric, and experiential evocations. The goal is to start from other senses to open up possibilities to analyze how knowledge could be constructed in different way from the global South, which has been observed and glossed over by ocular anthropocentric tradition.

Keywords

sensory studies, non-human, theory/fiction, epistemological criticism, anthropocentrismestudos sensoriais, não humano, teoria/ficção, crítica epistemológica, antropocentrismoestudios sensoriales, no humano, teoría/ficción, crítica epistemológica, antropocentrismo

References
Aulestia, Miguel Ángel J. 1999. El proceso de individuación y el continuo normalidad-patología: Una aproximación hacia una teoría unificada sobre el trastorno mental. Madrid: Fundamentos.

Bratton, Benjamin. 2021. La terraformación: Programa para el diseño de una planetariedad viable. Buenos Aires: Caja Negra.

Benjamin, Walter. 2002. Selected Writtings. Vol. 1: 1913-1926. Cambridge: Harvard University Press.

Colebrook, Claire. 2020. “Enmarcando el fin de la especie: Imágenes sin cuerpos”. https://diecisiete.org/creacion/enmarcando

Deleuze, Gilles y Felix Guattari. 2010. El anti-Edipo: Capitalismo y esquizofrenia. Buenos Aires: Paidós.

Fisher, Mark. 2018. Los fantasmas de mi vida: Escritos sobre depresión, hauntología y futuros perdidos. Buenos Aires: Caja Negra.

Galera, Andrés. 2005. El concepto biológico de naturaleza: Un instrumento cognitivo. Endoxa: Series Filosóficas, n.º 19: 359-372. https://digital. csic.es/handle/10261/14885

Gander, Ryan. 2019. The End. Nueva York: Lisson Gallery.

Greenfield, Susan. 2008. The Quest for Meaning in the 21st Century.
Londres: Sceptre.

Heidegger, Martin. 2009. Ser y tiempo. Madrid: Trotta.

Hui, Yuk. 2020. Fragmentar el futuro: Ensayos sobre tecnodiversidad. Buenos Aires: Caja Negra.

Krumpel, Heinz. 2001. Ilustración, Romanticismo y utopía en el siglo XIX: La recepción de la filosofía clásica alemana en el contexto intercultural de Latinoamérica. México: Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Iztapalapa.

Negarestani, Reza. 2016. Ciclonopedia: Complicidad con materiales anónimos. Madrid: Materia Oscura.

Penas, Miguel. 2014. Individuación, individuo y relación en el pensamiento de Simondon. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.

Smith, Bruce. 2009. The Key of Green: Passion and Perception in Renaissance Culture. Chicago: University of Chicago Press.

Torres, Helen y Donna Haraway. 2020. “Seguir con el problema de Donna Haraway / conversación entre Donna Haraway y Helen Torres”. https://www.youtube.com/watch?v=-WN6SYkjQSs.

Yates, Julian. 2013. “Orange”. En Prismatic Ecology: Ecotheory beyond Green, editado por Jeffrey Jerome Cohen, 83-101. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Zylinska, Joanna. 2020. Al Art: Machine Visions and Warped Dreams.Londres: Open Humanities Press.
How to Cite
Caballero Díaz, A., & Orihuela Ibañez, D. . (2022). One Thousand Flowerings: Epistemic Diversification from the Most Visual Perspective. Cuadernos De Música, Artes Visuales Y Artes Escénicas, 17(2), 196–209. https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae17-2.mfde
Section
Dossier