Animalness and Physiology in the Peasant Aesthetics of the Mexican Revolution
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
This article examines the literary, photographic and musical representations of the peasant in the Mexican Revolution (1910 - 1917). It aims to analyze the animalness figures in the peasant representations. It also seeks to question the literary physiology as an aesthetic labor in some artistic expressions of the Mexican Revolution. The methodology is a critical-hermeneutic approach to literary texts, popular songs and pictures from that time in order to articulate a relationship between text, context and aesthetic representation. It is primarily a methodology of literary criticism tailored to visual and sound objects. To do so, the first section features the core elements of the animal representation of the peasant during the 19th century. The second section provides an analysis of how the popular culture shaped the representations of the peasant as an animal. The results suggest that a way to attain better epistemological outcomes when analyzing aesthetically the peasant people is to study the tropology of the animalness. In conclusion, this work examines the animal representation of the peasant as an aesthetic process in the construction of the nation as well as the process of the Mexican national identity.
animalness, physiology, peasant, peasant aesthetics, Mexican Revolutionanimalidad, fisiología, campesino, estética campesina, Revolución mexicanaanimalidade, fisiologia, camponês, estética camponesa, Revolução mexicana
Castro Leal, Antonio. 1960. Introducción a La novela de la Revolución mexicana, de Antonio Castro Leal, 17-30. Ciudad de México: Aguilar.
Clark d’Lugo, Carol. 1997. The Fragmented Novel in Mexico: The Politics of Form. Austin: Texas University Press.
De Anglería, Pedro Mártir. 1986. Décadas del Nuevo Mundo. Santo Domingo:Sociedad Dominicana de Bibliófilos.
De Navascués y Martín, Javier. 2011. “Masa y caudillos en la novela de la Revolución mexicana”. Revista de Filología, n.º 29: 179-
193. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/13587/RF_29_%282011%29_10.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Escobar Villegas, Juan Camilo y Maya Salazar, Adolfo León. 2019. “Algunas lecturas francesas de las independencias hispanoamericanas”.Co-herencia 16, n.º 31: 101-149. https://doi.org/10.17230/coherencia.16.31.4
Escorza Rodríguez, Daniel. 2006. “Los Casasola y su archivo fotográfico en la bibliografía reciente”. Historias 64: 125-132.
Escorza Rodríguez, Daniel. 2017. “Las imágenes urbanas de Ismael Casasola, 1937-1940: Configuración de una mirada”. Con-temporánea: Toda la historia en el presente 4, n.º 7: 1-19.
Gautreau, Marion. 2007. “La Ilustración Semanal y el Archivo Casasola: Una aproximación a la desmitificación de la fotografía de la Revolución mexicana”. Cuicuilco 14, n.º 41: 113-142. https://mediateca.inah.gob.mx/repositorio/islandora/object/articulo:10385
Gautreau, Marion. 2011. “Visión de la Revolución mexicana en la prensa ilustrada europea”. Archivos de Filmoteca 68: 181-189.
Gómez Maganda, Alejandro, comp. 1970. Corridos y cantares de la Revolución mexicana. México: Instituto Mexicano de Cultura.
Grandville, J. J. 1840. Scènes de la vie privée et publique des animaux. París: J. Hetzel et Paulin.
Herr, Robert. 2007. “‘El machete sirve para cortar la caña’: Obras literarias y revolucionarias en ‘El Machete’ (1924-1929)”. Revista
de Crítica Literaria Latinoamericana 33, n.º 66: 133-152. https://doi.org/10.2307/2548583
Ibáñez Chacón, Álvaro. 2017. “Sirenas vs. centauros: Pervivencia medieval de un mito perdido”. Florentia Iliberritana: Revista de Estudios de Antigüedad Clásica 28: 105-121. https://revistaseug.ugr.es/index.php/florentia/article/view/6706/5826
Kalifa, Dominique. 2018. Los bajos fondos: Historia de un imaginario. Ciudad de México: Instituto Mora.
Katz, Friedrich. 1998. Pancho Villa. Ciudad de México: Era.
Marco González, Ana. 2019. “La novela de la Revolución mexicana y el cancionero popular: Confluencias”. Anales de Literatura
Hispanoamericana 48: 265-284. https://doi.org/10.5209/alhi.66795
Millán Chivite, Alberto. 1996. El costumbrismo mexicano en las novelas de la revolución. Sevilla: Universidad de Sevilla.
Mraz, John. 1999. Nacho López y el fotoperiodismo mexicano en los años cincuenta. México: Consejo Nacional para la Cultura y las
Artes.
Muñoz, Rafael Federico. 2007. Se llevaron el cañón para Bachimba. México: Era.
Negri, Antonio. 2007. “El monstruo político: Vida desnuda y potencia”.En Ensayos sobre biopolítica: Excesos de vida, compilado por Gabriel Giorgi y Fermín Rodríguez, 93-139. Buenos Aires: Paidós.
Olmos, Graciela. 1970. “Corrido”. En Corridos y cantares de la Revolución mexicana, compilado por Alejandro Gómez Maganda.
México: Instituto Mexicano de Cultura.
Percheron, Bénédicte. 2019. “Devenir monstre: Notions et enjeux de la métamorphose pathologique dans les sciences du vivant et la littérature”. En Les métamorphoses, entre fiction et notion: Littérature et sciences (xvie-xxie siécles), coordinado por Juliette Azoulai, Azélie
Fayolle y Gisèle Seginger, 65-279. París: Savoirs en texte.
Rama, Ángel. 1998. La ciudad letrada. Montevideo: Arca.
Ríos Molina, Carlos Andrés. 2007. “La locura durante la Revolución mexicana: Los primeros años del Manicomio General La
Castañeda, 1910-1920”. Tesis de doctorado. El Colegio de México.
Rodrigues, Rafael Antonio. 2018. “El muralismo y las representaciones de lo mexicano en la historia de México y en la Revolución
mexicana”. Escrita da Historia 5, n.º 9: 183-202. https://escritadahistoria.com/index.php/reh/article/view/139/139
Rojas Mix, Miguel. 2015. América imaginaria. Santiago: Pehuén.
San Miguel, Pedro. 2010. “Mito e historia en la épica campesina: John Womack y la Revolución mexicana”. Secuencia, n.º 76: 135-156.https://doi.org/10.18234/secuencia.v0i76.1106
Sue, Eugène. 1843. Les mystères de Paris (4 vol.). C. Gosselin.
Tannenbaum, Frank. 1929. The Mexican Agrarian revolution.Washington: The Brooking Institution.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.