Published Jan 1, 2025



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Eva Natalia Fernández

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

In the Latin American art field, especially through artistic practices located in the connection between science, technology, and art, there seems to be a search for twists, breaks, and revisions of traditional ways based on Western and hegemonic historical aesthetic frameworks. In this sense, this article reflects on the notion of representation understood as a narrative, of contamination by appealing to theoretical conceptualizations of authors such as Anna Tsing, Donna Haraway, and Tim Ingold, and of materiality, matter/body as an actant with the possibility of agency, using Luciana Paoletti’s portraits as counter-representational images located in a de-anthropic line. The Argentinean artist and biotechnologist, through her portraits made with microorganisms and bacteria, promotes a rupture with the anthropocentric canon, from the materiality of the non-human life she extracts from bodies, sustained from the image of man, fostering the exercise of dissidence. Appealing to Haraway’s notion of sympoiesis, practicing the generate-with in the crop, these portraits reveal the possibilities of counter-likeness and anti-similarity as sparkles of corporeality and a human and non-human materiality on the margins of the canonical art history and representation advocating for a revolt of the lines that draw the narratives in art.

Keywords

retratos, materialidad, representación, Luciana Paoletti, desantrópicoportraits, materiality, representation, Luciana Paoletti, deanthropicretrato, materialidade, representação, Luciana Paoletti, deantrópico

References
Ahmed, Sara. 2015. La política cultural de las emociones. México:Universidad Nacional Autónoma de México.

Ahmed, Sara. 2019. La promesa de la felicidad: Una crítica cultural al imperativo de la alegría. Buenos Aires: Caja Negra.

Akrich, Madeleine y Bruno Latour. 1992. A Summary of a Convenient Vocabulary for the Semiotics of Human and Nonhuman Assemblies.En Shaping Technology/Building Society: Studies in Sociotechnical

Change, editado por Wiebe E. Bijker y John Law, 259-264. Cambridge:MIT Press.

Bal, Mieke. 2016. Tiempos transtornados: Análisis, historias y políticas de la mirada. Madrid: Akal.

Belting, Hans. 2007. Antropología de la imagen. Buenos Aires: Katz.

Bennet, Jane. 2022. Materia vibrante: Una ecología política de las cosas.Buenos Aires: Caja Negra.

Butler, Judith. 2010. Marcos de guerra: Las vidas lloradas. México: Paidós.

Daston, Lorraine. 2021. Contra la naturaleza. Barcelona: Herder.Fernández, Eva Natalia y Alejandro Vázquez Estrada. 2022. “Aproximaciones des-antrópicas: Contrarrelatos, desobediencias y visualidades otras”.Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas 17, n.º 2: 96-111. https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae17-2.adcv.

Foucault, Michel. 1971. El orden del discurso. Buenos Aires: Tusquets.Giunta, Andrea. 2020. Contra el canon: El arte contemporáneo en un mundo sin centro. Buenos Aires: Siglo XXI.

Haraway, Donna. 2019. Seguir con el problema: Generar parentesco en el Chthuluceno. Bilbao: Consonni.

Ingold, Tim. 2012. Ambientes para la vida: Conversaciones sobre humanidad,conocimiento y antropología. Montevideo: Trilce.

Ingold, Tim. 2022. Correspondencias: Cartas al paisaje, la naturaleza y latierra. Barcelona: Gedisa.

Jay, Martin. 1996. “Returning the gaze: The American response to the French Critique of Ocularcentrism”. En Definitions of Vision Culture II: Modernist-utopias-Postformalism and Pure Visuality, 29-46.

Montreal: Musée d’art contemporain de Montréal.

Maturana, Humberto y Francisco Varela. 1994. De máquinas y seres vivos:Autopiesis. La organización de lo vivo. Buenos Aires: Lumen. https://des-juj.infd.edu.ar/sitio/educacion-emocional-2019/upload/De_maquinas_y_Seres_Vivos_-_Maturana.pdf

Martin, Nadia. 2020. “Retratos cultivados: Visiones (microorgánicas y simpoiéticas) del cuerpo en la obra de Luciana Paoletti”. Index: Revista de Arte Contemporáneo, n.º 10: 126-142. https://doi.org/10.26807/cav.vi10.382.

Mitchell, William John Thomas. 2014. ¿Qué quieren realmente las imágenes? México: COCOM.

Morin, Edgar. 2009. El método. Vol. 1: La naturaleza de la naturaleza.Madrid: Cátedra.

Richard, Nelly. 2004. “Lo político y lo crítico en el arte: ¿Quién teme a la neovanguardia?”. Revista de Crítica Cultural, n.º 29/30: 13-36. https://www.museoreinasofia.es/sites/default/files/banner/descargas/nellyrichard_1.pdf.

Rivera Cusicanqui, Silvia. 2018. Un mundo ch’ixi es posible: Ensayos desde un presente en crisis. Buenos Aires: Tinta Limón.

Tsing, Anna. 2017. La seta del fin del mundo: Sobre la posibilidad de vida en las ruinas capitalistas. Madrid: Capitan Swing.

Vignale, Silvana Paola. 2022. “Contra lo humano: Ensayo sobre la subjetividad como cicatriz y la ética de la semejanza”. Analéctica 8,n.º 50: 234-248. https://doi.org/10.5281/zenodo.5894974
How to Cite
Fernández, E. N. (2025). Contaminating stories: materialities and deanthropic representations. Cuadernos De Música, Artes Visuales Y Artes Escénicas, 20(1), 226–239. https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae20-1.cmrd
Section
Dossier