Transmutations of the body as projected sound
Explorando Entornos Mediáticos
HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

sound
body
phone
transmutation
radio

How to Cite

Transmutations of the body as projected sound. (2018). Cuadernos De Música, Artes Visuales Y Artes Escénicas, 13(2), 65-86. https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae13-2.tdcc
Almetrics
 
Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

This research reflects on the character of the body and its identity from the initial technological contexts that allowed its interpretation as a disembodied and mainly sound nature. The objective is to highlight the social impact of the transmutation of the body as a technically projected sound from a creative perspective, as well as to reveal fundamental artistic practices carried out in media environments in which the disembodied voice inhabits. For this purpose, a qualitative methodology is used, investigating the main theoretical-practical keys that occur in essential contexts such as phonography, telephone and radio. Numerous texts, documents and works have been analyzed, which highlight those sources that refer to the perception of the body as a sound event displaced in time and space. The result offers a particular reading of technological evolution in its sonorous aspect that emphasizes the value of the projected voice as an allegory of a virtual and immaterial body that expresses and communicates. This is done from the field of fine arts, emphasizing the interest of concrete creative practices that encourage reflection and interpretation as paradigms. As a conclusion, it was determined that sound technologies and their media contexts contributed from the beginning to irreversibly transform the concept of subject and identity into a new substance of a technological, immaterial, allegorical and virtual nature. The fundamental contribution of the research has been to reveal through particular reflection some of these keys occurred in artistic practices.

HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Anderson, Laurie. 1997a. “Edition for Parkett: Laurie Anderson”. Revista Parkett 49:168-169.

— 1997b. Hearring, acceso el 15 de diciembre de 2017, https://www.parkettart.com/editions/49-editionanderson.html

Ariza, Javier. 2003. Las imágenes del sonido. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.

— 2012. “El poder visual del altavoz: propuestas artísticas en torno a la dimensión plástica del altavoz como epicentro visual y agente sonoro”. Revista Arte y Políticas de Identidad 7: 107-126.

Azari, Fedele. 1992. “Por una sociedad de protección de las máquinas”. En La mirada nerviosa: manifiestos y textos futuristas, editado por Francisco Javier San Martín, 263-271. San Sebastián: Arteleku.

Belasa, Arturo. 1878. “Nota de prensa”. El Imparcial.

Berghaus, Günter, ed. 2006. F. T. Marinetti: Critical Writings. Nueva York: Farrar, Straus and Giroux.

Bernal Bermúdez, Jesús, Jesús Bobadilla Sancho y Pedro Gómez Vilda. 2000. Reconocimiento de voz y fonética acústica. Madrid: Ra-Ma.

Brecht, George. 1961. Three Telephone Events, acceso el 24 de noviembre de 2017, https://www.moma.org/collection/works/156539

Bruno, Diego. 2003. To Call, acceso el 11 de diciembre de 2017, http://www.sociedadlunar.org/blog/literaturaymedios/2011/02/05/telefono-arte-%c2%bfhay-alguien-alli/

Bunting, Heath. 1994. King’s Cross Phone-in, acceso el 6 de diciembre de 2017, http://www.irational.org/cybercafe/xrel.html

Casado Ramos, Alba Mónica. 2014. “El reconocimiento de las personas a través de la voz”. Ciencia Cognitiva 8-1: 22-24.

Cabanillas, Fermín. 2017. “Iratxe Gómez, la cara tras la voz de Siri en España”. El Diario, 12 de septiembre.https://bit.ly/2HP3PCK

Chion, Michel. 2001. El arte de los sonidos fijados. Cuenca: Centro de Creación Experimental.

— 2014. La voz en el cine. Madrid: Cátedra.

Dalí, Salvador. 1936. Lobster Telephone, acceso el 8 de noviembre de 2017, http://www.tate.org.uk/art/artworks/dali-lobster-telephone-t03257

— 1938. Mountain Lake, acceso el 8 de noviembre de 2017, http://www.tate.org.uk/art/artworks/dalimountain-lake-t01979

De María, Walter. 1969. Telephone Piece, acceso el 2 de diciembre de 2017, https://greg.org/archive/2014/04/17/walter-de-maria-called.html

De Ridder, Willem y William Levy. 1981. The End of the Graven Image. Ámsterdam: Gallery A.

Escur, Núria. 2007. “Ayúdenos a elaborar un código de conducta en el uso del móvil”. La Vanguardia, 26 de octubre. https://bit.ly/2rjRC2T

Fernández Cuenca, Carlos. 1932. “Leyendas y profecías del fonógrafo”. La Época, 30 de julio.

Giorno, John. 1968. Dial-A-Poem, acceso el 23 de noviembre de 2017, https://brooklynrail.org/special/I_LOVE_JOHN_GIORNO/dial-a-poem/IV-DIAL-A-POEM

Gómez de la Serna, Ramón. 1929. “Los rostros supuestos”. Revista Ondas 222: 27.

Kahn, Douglas. 1992. “Histories of Sound once Removed”. En Wireless Imagination: Sound, Radio, and the Avant-Garde, editado por Douglas Kahn y Gregory Whitehead, 1-29. Cambridge: The MIT Press.

Kane, Brian. 2014. Sound Unseen: Acousmatic Sound in Theory and Practice. Nueva York: Oxford University Press.

Larrea Estefanía, Olatz. 2015. “Estudio sobre la escucha de la voz del locutor con y sin su imagen: análisis del proceso perceptivo y cognitivo del oyente”. Tesis de doctorado, Universitat Pompeu Fabra, Barcelona.

Lugán, Luis. 1972. Teléfonos aleatorios, acceso el 24 de noviembre de 2017, http://www.museoreinasofia.es/coleccion/obra/diagrama-1972-telefonos-aleatorios

Matheson, Richard. 1980. El hombre menguante. Barcelona: Bruguera.

Meca, José Antonio. 2014. La sustancia de la voz. Málaga: Ediciones Aljibe.

Molist Ferrer, Mercè. 2006. Ciber@vis: manual per a joves de més de 50 anys que volen aprendre a navegar per internet. Barcelona: Viena.

Moya Villén, Justo. 2016. “Voz sin cuerpo”, acceso el 4 de diciembre de 2017, https://bit.ly/2JRAPev

Muntadas, Antoni. 2001. On Translation: Il Telefonino, acceso el 5 de noviembre de 2017, https://tecnologiasliterarias.wordpress.com/category/2-antoni-muntadas-artista-investigador-y-cientificocreativo/

-on-translation/page/2/

Muñoz, Juan. 2005. La voz sola: esculturas, dibujos y obras para la radio. Madrid: La Casa Encendida.

Núñez, Víctor. 2014. “Juana Ginzo: la voz que a España entretenía”. El País, 21 de diciembre. https://bit.ly/2HMQsXM

Ortega, Francisco. 2010. El cuerpo incierto: corporeidad, tecnologías médicas y cultura contemporánea. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Recuero, Manuel. 1999. Influencias del sonido en el desarrollo de los pueblos. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.

Rodríguez Mourelo, José. 1878. “El sonido y la electricidad: el estudio sobre el teléfono”. Revista de España 63: 520.

Rousey, Clyde y Philip S. Holzman. 1967. “Recognition of one’s own Voice”. Journal of Personality and Social Psychology 6 (4): 464-466.

Sampedro, José Luis. 1985. La sonrisa etrusca. Barcelona: RBA.

Sánchez Mateos, Alejandra. 2016. “Por qué odiamos nuestra voz cuando la escuchamos”. La Vanguardia, 3 de octubre. https://bit.ly/2dWEHf6

Torres Gallardo, Begoña. 2016. La voz y nuestro cuerpo: anatomía funcional de la voz. Barcelona: Orsori.

Unión Radio. 1926. “Los artistas ante el micrófono”. Revista Ondas 70: 5.

This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose, provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.

Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is able to publish retractions or to correct information already published. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.