Organizational culture and performance of medium/high-technology SMEs: An empirical study in Cali, Colombia
PDF (Spanish)

Keywords

performance
SMEs
organizational culture

How to Cite

Gálvez Albarracín, E. J., & García Pérez de Lema, D. (2011). Organizational culture and performance of medium/high-technology SMEs: An empirical study in Cali, Colombia. Cuadernos De Administración, 24(42). https://doi.org/10.11144/Javeriana.cao24-42.corm
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

This article is intended to provide empirical verification of the relationship between the organizational culture of a business and its performance. For this, a study was made of 60 medium- and high-technology SMEs in Cali, Colombia. The results show that the clan-type cultures and the innovation-type cultures have a positive impact on business performance, while the hierarchical type has a negative one. These results reinforce the theory that organizational culture is a decisive factor in achieving business competitiveness, and will be most useful to businessmen themselves, and for organizations that promote their knowledge and development, including development organizations and the academic sector.

PDF (Spanish)

AECA (1988). La competitividad de la empresa: concepto, características y factores determinantes. Principios de Organización de Empresas, Documento no. 4. Madrid: Asociación Española de Contabilidad y Administración de Empresas.

Arango, L. y Urrea, F. (2000). Culturas empresariales en Colombia. Bogotá: Colciencias y Corporación Calidad.

Barney, J. B. (1986). Organizacional culture can be a source of sustained competitive advantage. Academy of Management Review, 11 (3), 656-665.

Barney, J. B. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, 17 (1), 99-120.

Bastida, F. y García, D. (2005). Efectos de la innovación y los sistemas de control de gestión sobre el rendimiento de la Pyme. XIII Congreso AECA. Oviedo: Recuperado el 15 de mayo de 2010, de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2031637

BjØrnenak, T. (1997). Diffusion and accounting: The case of ABC in Norway. Management Accounting Research, 8, 3-17.

Bruns, W. J. and Waterhouse, J. H. (1975). Budgetary control and organization structure, Journal of Accounting Research, 13 (2), 177-203.

Cameron, K. and Quinn, R. (1999). Diagnosing an changing organizational culture. based on the competing values framework. San Francisco: Prentice Hall Series in Organizational Developement.

Camisón, C. (1997). La competitividad de la pyme industrial española: estrategia y competencias distintivas. Madrid: Civitas.

Castellanos, J. (2003). Pymes innovadoras. Cambio de estrategias e instrumentos. Revista EAN, 47, 10-33.

Castellanos, O.; Gálvez, B.; Montoya, L.; Lagos, Y. y Montoya, I. (2006). Medición del potencial de investigación y de desarrollo de las Pymes a partir de su capacidad de gestión organizacional. Revista EAN, 57, 159-172.

CONPES (2007). Documento Conpes 3484. Política nacional para la transformación productiva y la promoción de las micro, pequeñas y medianas empresas: Un esfuerzo público y privado. Bogotá: DNP.

Cuervo, G. A. (1993). El papel de la empresa en la competitividad. Papeles de Economía Española, 56, 363-377.

Dane (2005). Censo general 2005. Bogotá: Recuperado el 07 de abril de 2010, de http://www.dane.gov.co/censo/files/libroCenso2005nacional.pdf

Davidson, G.; Coetzee, M. and Visser, D. (2007). Organisational Culture and Financial Performance in a South African Investment Bank, Journal of Industrial Psychology, 33 (1), 38-48.

Dávila, A. y Elvira, M. (2010). La evaluación del rendimiento en empresas intensivas en conocimiento: Un caso de estudio. Universia Business Review. Recuperado el 16 de mayo de 2011, de http://ubr.universia.net/pdfs_web/UBR27010-08.pdf

Davis, S. (1993). Cultura corporativa y estrategia, dos piezas que deben ir juntas. Revista Management y Gestión, 2 (112), 32-34.

Deshpande, R. and Farle, J. (2004). Organizational culture, market orientation, innovativeness, and firm performance: an international research odyssey. International Journal of Research in Marketing, 21, 3-22.

Dobbs, R. y Koller, T. (2006). La medición del rendimiento a largo plazo. Harvard-Deusto Finanzas y Contabilidad, 69, 4-12.

Duréndez, A. and García, D. (2008). Innovative culture, management control systems and performance in young smes. Entrepreneurship, culture, finance and economic developement. Recuperado el 26 de mayo de 2010, de http://www.unicaen.fr/colloques/Entrepreneurship_Conference_2008/Innovative_culture_management_control_systems_and_performance_in_young_smes.pdf

Estrada, R. y Sánchez, V. G. (2009). Herramientas estratégicas en la Pyme y su efecto en la planeación y el rendimiento: una evidencia empírica. Recuperado el 1 de junio de 2010, de http://www.economia.uady.mx/Revista/2009/XXVI/73/03.pdf

Formichella, M. M. (2005). La evolución del concepto de innovación y su relación con el desarrollo. Recuperado el 29 de mayo de 2010, de http://190.41.189.210/oficinas/investigaciones/Evolucion%20del%20Concepto%20de%20Innovacion%20y%20Desarrollo.pdf

Gordon, G. and Di Tomaso, N. (1992). Predicting corporate performance from organizational culture. Journal of Management Studies, 29 (6), 783-799.

Henri, J. F. (2006). Organizational culture and performance measurement systems. Accounting, Organizations and Society, 31, 77-103.

Holmes, S. and Nicholls, D. (1989). Modeling the accounting information requirements of small business. Accounting and Business Research, 19 (74), 143-150.

Hughes, A. (2001). Innovation and business performance: Small entrepreneurial firms in the UK and the EU. New Economy, 8, 157-163.

Igo, T. and Skitmore, M. (2006). Diagnosing the organizational culture of an Australian engineering consultancy using the competing values framework. Construction Innovation, 6, 121-139.

James, C. and Connolly, M. (2009). An analysis of the relationship between the organizational culture and the performance of staff work groups in schools and the development of an explanatory model. School Leadership, Management and Administration, 12 (4), 389-407.

Jeuchter, W.; Fisher, C. and Alford, R. (1998). Five conditions for high performance cultures. Training and Development, 52 (5), 63-67.

Julien, P. (2003). Las Pyme: balance y perspectiva. Santiago de Cali: Icesi.

Kaplan, R. y Norton, D. (1993). Evaluación de resultados: algo más que números. Harvard-Deusto Business Review, 55, 18-25.

Kim, J.; Lee, J. and Yu, K. (2004). Corporate culture and organizational performance. Journal of Managerial Psychology, 19 (4), 340-359.

Kotter, J. and Heskett, J. (1992). Corporate culture and perfomance. New York: Free Press.

Lau, C. and Ngo, H. (2004). The HR system, organizational culture, and product innovation. International Business Review, 13 (6), 685-703.

Lusthaus, C.; Adrien, M.; Anderson, G.; Carden, F. y Montalvan G. (2002). Evaluación organizacional. Washington DC: BID.

Maldonado, G.; Madrid, A.; Martínez, M. y Aguilera, L. (2009). Los efectos de la innovación en el rendimiento de las Mipymes de Aguasclientes: una evidencia empírica. Recuperado el 25 de junio de 2010, de http://www.revista.economia.uady.mx/2009/XXVI/73/02.pdf

Malmi, T. (1999). Activity-based costing diffusion across organizations. An exploratory empirical analysis of Finnish firms. Accounting, Organizations and Society, 24, 649-672.

Méndez, C. (2005). Gestión en salud: estudios de caso sobre cultura organizacional en Colombia. Bogotá: Universidad del Rosario.

Merchant, K. (1984). Influences on departmental budgeting: An empirical examination of a contingency model. Accounting, Organizations and Society, 9 (34), 291-307.

Morcillo, P. (2007). Cultura e innovación empresarial: la conexión perfecta. España: Thomson.

Naranjo, J., Sanz, R. y Jiménez, D. (2008). Cultura organizacional e innovación: un estudio empírico. En J. Pindado. Estableciendo puentes en una economía global. Recuperado el 20 de mayo de 2010, de: http://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=2710833

North, D. (1990). Institutions, institutional change, and economic performance, Cambridge: Cambridge University Press.

Nosnik, A. (2005). Culturas organizacionales. Su origen, consolidación y desarrollo. Recuperado el 15 de mayo del 2010 de: http://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=rpihhdQoRP4C&oi= fnd&pg=PA1&dq=Culturas+oganizacionales. +Su+origen,+consolidaci%C3%B3n+y+desarr ollo&ots=F5sLGrU_Dk&sig=T9AzCd9h8Yyj 2Ocevwb7DsRgwR0#v=onepage&q&f=false

Obenchain, A. and Johnson, W. (2004). Product and process innovation in service organizations: The influence of org. Journal of Applied Management and Entrepreneurship, 9 (3), 91-113.

O'cass, A. and Ngo, L. (2007). Market orientation versus innovative culture: two routes to superior brand performance. European Journal of Marketing, 41 (78), 868-887.

Ogbonna, E. and Harris, L. (2000). Leadership style, organizational culture and performance: empirical evidence from UK companies. International Journal of Human Resource Management, 11 (4), 766-788.

Pérez, R.; Garzón, M. y Nieto, M. (2009). Análisis empírico de la aplicación del modelo de modernización de la gestión para organizaciones en Pymes colombianas. Revista EAN, 65, 77-105.

Quinn, R. and Rohrbaugh, J. (1983). A spatial model of effectiveness criteria: towards a competing values approach to organizational analysis.Management Science, 29 (3), 363-377.

Restrepo, D. (2007). Las Pymes y el crecimiento económico en Colombia (años 1990-2000). Recuperado el 20 de mayo de 2010, de: http://www.javeriana.edu.co/biblos/tesis/economia/tesis11.pdf

Rodriguez, A. (2007). Transferencia de conocimiento en relaciones inter-organizacionales: su efecto sobre el desempeño de la firma receptora. Estudios gerenciales, 23 (103), 13-37.

Schein, E. (1985). Organizational Culture and Leadership. San Francisco, California: Jossei-Bass.

Schein, E. (1988). Organisational culture. Working Paper. Massachussets: Sloan School of Management MIT.

Smircich, L. (1983). Concepts of culture and organizational analysis. Administrative Science Quarterly, 28 (3), 339-358.

Sonrensen, J. (2002). The strength of corporate culture and the reliability of firm performance. Administrative Science Quarterly, 47, 70-91.

Stock, G.; McFaddena, K. and Gowen, C. (2007). Organizational culture, critical success factors and the reduction of hospital errors. International Journal Production Economics, 106, 368-392.

Torres, N.; Vallejo, B.; Rivera, J. y Salamanca, A. (2005). Estudio descriptivo del sector productor y comercilizador de cosméticos en Bogotá, Colombia. Revista Colombiana de Ciencias Químicas y Farmaceúticas, 34, 172-180.

Tseng, S. M. (2010). The correlation between organizational culture and knowledge conversion on corporate performance. Journal of Knowledge and Management, 14 (2), 269-284.

Van Auken, H.; Madrid, A. and García, D. (2008). Innovation and performance in Spanish manufacturing SMEs. International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 8 (1), 36-56.

Velásquez, F. (2004). La estrategia, la estructura y las formas de asociación: fuentes de ventaja competitiva para las Pymes colombianas. Estudios Gerenciales, 93, 73-97.

Yasuda, T. (2005): Firm growth, size, age and behavior in Japanese manufacturing. Small Business Economics, 24, 1-15.

Zapata, E. (2004). Las Pymes y su problemática empresarial. Análisis de casos. Revista EAN, 52, 119-135.

Zapata, A. y Rodriguez, A. (2008). Gestión de la cultura organizacional, bases conceptuales para su implementación. Cali, Colombia: Facultad de Ciencias de la Administración. Universidad del Valle.

Zhang, M.; Li, H. and Wei, J. (2008). Examining the relationship betwen organizational cuture and performance. The perspectives of consistency and balance. Frontiers of Business research in China, 2 (2), 256-276.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.