Published Dec 28, 2000



PLUMX
Google Scholar
 
Search GoogleScholar
Downloads


José David Muñoz-Gutierrez, Esp

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

In order to meet the new demand of cargo generated, the carrier sector has propitiated overweight in the cargo vehicles. It has had negative consequences for the main land roads of the country. This article presents the outcomes of a research designed to evaluate a range of cargo in the national roads. In order to estimate the damage factors according to the type of vehicle for each one of the analyzed roads in the period 1998-2000 the methodology of the ASSHTO- simplified method was used. In the analysis of the range of cargo in each one of the roads studied operations to measure the inflation pressure of the heavy commercial vehicles as well as to evaluate the stress state of three typical structures for each road, in order to apply the proposed methodology by Inserrato, Faraggi and Gaete [1987] in the calculation of Equivalence Factors of Cargo by Axle(FECESpanish Acronyrn for Factores de Equivalencia de Carga por Eje) were implemented. The outcomes are compared with the values which are now applied in the country and some recommendations are proposed as a consequence of this comparison.

Keywords
References
Díaz R., Medina Z. "Evaluación del factor equivalencia carga por eje para la vía El Cortijo - Siberia - La Punta - El Vin"o, trabajo de grado, Pontificia Universidad Javeriana, Santa Fe de Bogotá, 1999, p. 227.

Instituto Nacional de Vías (INVÍAS)/ Subdirección de Conservación de la Dirección de Carreteras de Dinamarca, Manual de auscultación red vial nacional, Santa Fe de Bogotá,1996.

Colombia. Ministerio de Obras Públicas y Transportes (MOPT), Cartilla de pesajes, Santa Fe de Bogotá, 1984.

González, M., Hernández G., "Determinación del factor daño para la vía Bogotá -Honda; tramo Guaduas - Honda", trabajo de Grado, Pontificia Universidad Javeriana, Santa Fe de Bogotá, 2000.

Iserrato, M., Faraggi, V. y Gaete, R., El efecto de la presión de inflado y otros parámetros en los factores de equivalencia de los firmes flexibles, Sexto Congreso Ibero Latinoamericano del Asfalto, 1991.

Muñoz, J.D., "Metodología en la caracterización de pavimentos flexibles", trabajo de Especialización, Universidad Nacional de Colombia, Santa Fe de Bogotá, 1998.

Murgueitio V., Benavídes C.A.y Solano E. "Estudio de los factores daño de los vehículos que circulan por las carreteras colombianas". Simposio de pavimentos, Universidad Escuela Colombiana de Ingeniería, Cartagena, 1997, pp. 332-342.

Poveda A., Rodríguez L., "Verificación del factor de equivalencia de carga por eje de la vía Los Patios - La Calera - Guasca", trabajo de Grado, Pontificia Universidad Javeriana, Santa Fe de Bogotá, 1998.

Shahin, M.Y., y Wa1ther, J.A., Refinements of the PCI Calculatiori Procedure, U.S. Arrny Construction Engíneering, Laboratory, champain, 1994.
How to Cite
Muñoz-Gutierrez, J. D. (2000). Evaluación de factores daño en vías nacionales aplicando el método simplificado de la AASHTO. Ingenieria Y Universidad, 4(1), 28–35. Retrieved from https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/iyu/article/view/34051
Section
Articles