Abstract
The objective of this study is to identify the feasibility prospects of a cluster to be implemented as the business development model of a business association in La Concordia region, in Ecuador, on the basis of a logistic model that enables an appropriate use of resources. The methodological design of this research comprises the application of surveys, interviews, the geo-marketing technique and the open space model, thus establishing a procedure that makes it possible to obtain a mapping of production and commercialization areas and the identification of the appropriate location for the construction of a collection center (in consideration of qualitative and quantitative variables).
The model proposed is aimed at using the advantages of the chosen location, reducing the technological gap, and promoting technological innovation in business management, in order to enhance productivity and competitiveness in the region.
R.B. Kalaki y M. F. Neves, "Plan estratégico para el sistema agroindustrial brasileño de cítricos", Gestão & Produção, vol. 24, no. 2, pp. 338-354, 2017.
P. Phochanikorn, C. Tan y W. Chen, "Análisis de barreras para la logística inversa en la industria del aceite de palma de Tailandia utilizando un método difuso de toma de decisiones multimesterio para priorizar las soluciones", Granular Computing, pp. 1-18, 2019.
N. R. Galo, P. C. Ribeiro, R. C. Mergulhão, and J. G. V. Vieira, "Selección de proveedor de servicios logísticos: alineación entre criterios e indicadores," Innovar: Revista de ciencias administrativas y sociales, vol. 28, no. 69, pp. 55-70, 2018.
F. Sánchez Galván, C. L. Garay Rondero, C. Mora Castellanos, D. E. Gibaja Romero, and H. Bautista Santos, "Optimización de costos de transporte bajo el enfoque de teoría de juegos. Estudio de caso. Transport costs optimization under game theory approach. Case study.," Revista Electrónica Nova Scientia, vol. Nova Scientia, Nº 19, Vol. 9 (2), 2017. ISSN 2007 – 0705, pp.: 185 - 210 2018.
B. H. Díaz Pinzón, J. S. Gómez Medina, J. D. García González, M. Román, H. Arturo, and F. E. Sanabria Villamizar,(2017) "Contribución de las iniciativas de tecnologías de la información en las organizaciones: una revisión de la literatura," Innovar, vol. 27, no. 66, pp. 41-55, 2017.
I. Heywood, S. Cornelius y S. Carver, An Introduction to Geographical Information Systems. Sala Prentice; Edición: 3ª edición ISBN-10: 0131293176. Año 2006.
CEDIA (2020) SECTOR BANANERO ECUATORIANO. Disponible en https://blogs.cedia.org.ec/obest/wp-content/uploads/sites/7/2020/08/Sector-bananero-ecuatoriano-final.pdf
JBossio, "Flujos de información en áreas rurales: el caso de Combayo, Cajamarca," Estudio Developong Appropriate ICTs. Universidad de Reading de UK, 2001.
M. J. Caro Encalada and C. E. Leyva Morales, "El cluster de la industria del software en Mérida, Yucatán," Contaduría y administración, no. 224, pp. 137-157, 2008.
L. López Posada and G. Calderón Hernández, "Análisis de las dinámicas culturales al interior de un clúster empresarial," Estudios gerenciales, vol. 22, no. 99, pp. 13-37, 2006.
A. Martínez, "Proyecto Equipo Negociador ALCA en su Componente de Competitividad," Con venio, vol. 57, 2003.
V. Snieska, I. Zykiene y D. Burksaitiene, "Evaluation of location's attractiveness for business growth in smart development", Economic Research-Ekonomska Istraživanja, vol. 32, no. 1, pp. 925-946, 2019/01/01 2019.
L. de la Fuente, "Marketing retail: cómo aumentar las ventas en la oficina de farmacia," Farmacia Profesional, vol. 29, no. 5, pp. 15-17, 2015.
E. L. Otero, P. A.M. Gallego y R.M. Pratt, "Click-and-Mortar SMEs: Attracting customers to your website", Business Horizons, vol. 57, no. 6, pp. 729-736, 2014.
T. Shelton y A. Poorthuis, "The Nature of Neighborhoods: Using Big Data to Rethink the Geographies of Atlanta's Neighborhood Planning Unit System", Annals of the American Association of Geographers, pp. 1-21, 2019.
S. J. Roffe, J.M. Fitchett y C. J. Curtis, "Clasificación y mapeo de la estacionalidad de las precipitaciones en Sudáfrica: una revisión", South African Geographical Journal, vol. 101, no. 2, pp. 158-174, 2019/05/04 2019.
C. Guaipatin, "La cooperación público-privada como instrumento de desarrollo: Lecciones de seis aglomeraciones agroindustriales en América Latina," European Review of Latin American and Caribbean Studies, 2007.
A. Coelho, "Eficiencia colectiva y upgrading en el cluster del tequila," Análisis económico, vol. 22, no. 49, 2007.
C. Geldes, C. Felzensztein, E. Turkina y A. Durand, "¿Cómo afecta la proximidad a la cooperación de marketing entre empresas? Un estudio de un clúster de agronegocios", Journal of Business Research, vol. 68, no. 2, pp. 263-272, 2015.
Banco de Desarrollo de América Latina. (2012). (CAF). Iniciativas de transformación productivas. Available: publicaciones.caf.com/media/.../revista-caf-iniciativas-transformacion-productiva.pdf
J. A. Pancorbo, M. Alfonso, and S. Benavides, "Contribución del m arketing a la gestión comercial en un centro urbano desde un enfoque de desarrollo sostenible," Revista Economía y Desarrollo (Impresa), vol. 146, no. 2, 2018.
R. Friedmann, "Identidad corporativa para comunas," Revista Chilena de Administración Pública, Santiago: CED. S/vol, no. 6, pp. 1-45, 2000.
J. Á. Aznar Sánchez, "El clúster agroindustrial de la horticultura intensiva de Almería: surgimiento, dinámica y perspectivas," Cuadernos de Estudios Agroalimentarios (CEA), no. 2, pp. 199-217, 2012.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 José Armando Pancorbo-Sandoval, Jorge Luis Tinoco González, Sonia Emilia Leyva Ricardo, Sebastiana del Monserrate Ruiz Cedeño