Intervention effectiveness in cooperative learning on the profile of the dynamics bullying observer
HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

bullying
observer
cooperative learning

How to Cite

Intervention effectiveness in cooperative learning on the profile of the dynamics bullying observer. (2017). Universitas Psychologica, 16(1). https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-1.iacp
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

Bullying includes starring a group of students with distinct roles: aggressor, victim and observers, the latter witnessed the harassment, which may affect the course of the same. This study aims to determine whether the application in the classroom cooperative learning techniques, reduces the frequency of bullying behaviors in students of Primary Education. In order to evaluate these behaviors, the Frequency Scale Peer Bullying. Observer Perspective applies. Our results support the hypothesis that following the implementation of cooperative learning techniques in the classroom, observers establish that reduction in direct verbal and physical aggression, indirect and dynamic characteristics of social exclusion physical bullying.

HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Antolín, A., Martín-Pérez, G., & Barbá, J. (2012). El aprendizaje cooperativo para la mejora de la socialización y la educación a través del conflicto. La Peonza, Revista de Educación Física para la Paz, 7, 3-11. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3907247

Aronson, E., & Osherow, N. (1980). Cooperation, prosocial behaviour, and academic performance. En L. Bickman (Ed.), Applied social psychology annual, Vol. 1 (pp. 163-196). Beverly Hills: Sage.

Avilés, J. M., & Monjas, I. (2005). Estudio de incidencia de la intimidación y el maltrato entre iguales en la educación secundaria obligatoria mediante el cuestionario CIMEI (Avilés, 1999)-Cuestionario sobre Intimidación y Maltrato Entre Iguales. Anales de Psicología, 21, 27-41.

Avilés, J. M. (2004) ¿Cómo abordar un caso de bullying? En R. Belandia (coord.) IV Curso de verano. Prevención de riesgos laborales en la enseñanza, (pp. 143-173). Bilbao: Instituto Vasco de Ergonomía y Steeeilas.

Avilés, J.M., Irurtia, M.J., García-López, L.J., & Caballo, V. (2011). El maltrato entre iguales: “Bullying”. Psicología Conductual, 19 (1), 57-90. Recuperado de http://www.funveca.org/revista/pedidos/product.php?id_product=467

Brown, R. (1988). Group processes. Dynamics within and between groups. Oxford: Blackwell.

Caballo, V., Calderero, M., Arias, B., Salazar, I. C., & Irurtia. M. J. (2012). Desarrollo y validación de una nueva medida de auto informe para evaluar el acoso escolar (Bullying). Psicología Conductual, 20(3), 625-647. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Vicente_Caballo/publication/259481844_Development_and_validation_of_a_new_self-report_assessment_measure_of_bullying_Desarrollo_y_validacion_de_una_nueva_medida_de_autoinforme_para_evaluar_el_acoso_escolar_bullying/links/0deec52c1c440ee128000000.pdf

Cerezo, F. (2014). Diferencias en estatus social entre roles en “Bullying”: Un análisis sociométrico. Bordón. Revista de Pedagogía, 66(2), 29-42. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4673867

Cerezo, F. (2006). Violencia y victimización entre iguales. El bullying: estrategias de identificación y elementos para la intervención a través del Test Bull-S. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 4(2), 333-352. Recuperado de http://www.sinohacesnadasosparte.org/Download/spanish/02_BULLYING_EN_ESPANOL.pdf

Cerezo, F., & Sánchez, C. (2013). Eficacia del programa CIP para la mejora de la convivencia escolar y la prevención del bullying en alumnos de Educación Primaria. Apuntes de Psicología, 31(2), 173-181. Recuperado de http://www.apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/view/320

Cohen, J. (1977). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Nueva York: Academic Press.

Cook, S. W. (1978). Interpersonal and attitudinal outcomes in cooperating interracial groups. Journal of Research and Development in Education, 12, 27-113.

Cook, S. W. (1985). Experimenting on social issues: The case of school desegregation. American Psychologist, 40, 452-460.

Cuevas, M. C., & Marmolejo, M. A. (2016). Observadores: un rol determinante en el acoso escolar. Pensamiento Psicológico, 14(1), 89-102. http://dx.doi.org/10.11144/Javerianacali.PPSI14-1.orda

Defensor del Pueblo (2006). Violencia escolar: el maltrato entre iguales en la Educación Secundaria Obligatoria (1999-2006). Madrid: Publicaciones del Defensor del Pueblo.

Del Barrio, C., Martín, E., Montero, I., Fernández I., & Gutiérrez, H. (2003). La realidad del maltrato entre iguales en los centros de secundaria españoles. Infancia y Aprendizaje, 26, 25-47. Recuperado de http://www.unav.edu/matrimonioyfamilia/observatorio/indexbase.php?cmd=search4&id=24946

Devries, D.L & Edwards, K.J. (1974). Learning games and student teams: Their effects on classroom process. American Educational Research Journal, 4, 307-318.

Díaz- Aguado, M. J. (2005). Por qué se produce la violencia escolar y cómo prevenirla. Revista Iberoamericana de Educación, 37, 17-47. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/800/80003703.pdf

Díaz-Aguado, M. J. (2003). Educación intercultural y aprendizaje cooperativo. Madrid: Pirámide.

Díaz-Aguado, M.J. (1996) Escuela y tolerancia. Madrid: Pirámide.

Eagly, A. H., & Chaiken, S. (1993). The psychology of attitudes. Fort Worth, TX: Harcourt, Brace, Jovanovich.

Farrington, D. P. (1993). Understanding and preventing bullying. Crime and Justice: Review of Research, 17, 381-458.

Goikoetxea, E., & Pascual, G. (2002). Aprendizaje Cooperativo: Bases teóricas y hallazgos empíricos que explican su eficacia. Educación XX1, 5, 227-247. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/viewFile/392/342

Gutiérrez, R., Benítez, J. L., Machado, C., & Justicia, F. (2012). Estudio de las atribuciones hacia el maltrato entre iguales del alumnado agresor frente al no agresor, mediante el Cuestionario SCAN-Bullying. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10(2), 545-568. Recuperado de http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/articulos/27/english/Art_27_669.pdf

Haro, I., & García, B. (2014). Variables emocionales y socio morales asociadas con el tipo de rol que asumen los alumnos y alumnas en el maltrato entre iguales. Apuntes de Psicología, 32(1), 15-23. Recuperado de http://www.apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/view/482

Hoyos, O. L., Llanos, M., & Valega, S. (2012). El maltrato entre iguales por abuso de poder en el contexto universitario: incidencia, manifestaciones y estrategias de solución. Universitas Psychologica, 11(3), 793-802. Recuperado de http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/viewFile/793/2872

Johnson, D. W. (1975). Cooperativeness and social perspective taking. Journal of Personality and Social Psychology, 312. 241-244.

Johnson, D.W., Johnson, R. T., & Holubec, E. J. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Buenos Aires: Paidós.

Johnson, D.W. & Johnson, R.T. (1990). Social skills for successful group work. Educational Leadership, 47, 29-33.

Johnson, D.W., & Johnson, R.T. (2000). The three Cs of reducing prejudice and discrimination. In S. Oskamp (Ed.), Reducing prejudice and discrimination (pp. 239-268). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Johnson, D.W., Johnson, R., & Maruyama, G. (1983). Interdependence and interpersonal attraction among heterogeneous and homogeneous individuals. A theoretical formulation and meta-analysis of the research. Review Educational Research, 53, 5-54. http://dx.doi.org/10.3102/00346543053001005

Kirk, R. E. (1996). Practical significance: a concept whose time has come. Educational and Psychological Measurement, 56, 746-75.

León, B., Mendo, S., Felipe, E., Polo, M. I., & Fajardo, F. (2017). Potencia de equipo y aprendizaje cooperativo en el ámbito universitario. Revista de Psicodidáctica, 22(1). Recuperado de http://www.elsevier.es/es-revista-revista-psicodidactica-243-articulo-potencia-equipo-aprendizaje-cooperativo-el-X1136103416605332

León, B., Polo, M. I., Gozalo, M., & Mendo, S. (2016). Relevancia del aprendizaje cooperativo sobre los diferentes perfiles de la dinámica bullying. Un análisis mediante pruebas de tamaño del efecto. Anales de Psicología, 32(1), 80-88. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.32.1.183141

León, B., Felipe, E., Mendo, S., & Iglesias, D. (2015). Habilidades sociales en equipos de aprendizaje cooperativo en el contexto universitario. Psicología Conductual, 23(2), 191-214. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5186155

León, B., Gozalo, M., & Polo, M. I. (2012). Aprendizaje cooperativo y acoso entre iguales. Infancia y Aprendizaje, 35(1), 23-35. http://dx.doi.org/10.1174/021037012798977494

León, B., Felipe, E., Gómez, T., & López, V. (2011). Acoso Escolar en la Comunidad de Extremadura vs. Informe español del Defensor del Pueblo (2006). Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9(2), 565-586. Recuperado de http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/articulos/24/english/Art_24_564.pdf

León, B., Felipe, E., Iglesias, D., & Latas, C. (2011). El aprendizaje cooperativo en la formación inicial del profesorado de Educación Secundaria. Revista de Educación, 354, 715-729. Recuperado de http://adicodeporte.es/adicode/images/stories/articulos/articulos-p-deliberada/revista_de_educacion.pdf

León, B., Gozalo, M. & Vicente, F. (2004). Factores mediadores en el aprendizaje cooperativo: los estilos de conducta interpersonal. Apuntes de Psicología, 22(1), 61-74. Recuperado de http://www.apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/view/41

Llorent, V.J., & Varo, J.C. (2013). Innovaciones didácticas para fomentar el aprendizaje y la cohesión social en el aula. La técnica puzle con equipo de sabios. Innovación Educativa, 23, 179-196. Recuperado de http://www.usc.es/revistas/index.php/ie/article/viewFile/711/1490

López, V., Bilbao, M. A., & Rodríguez, J. I. (2012). La sala de clases sí importa: incidencia del clima de aula sobre la percepción de intimidación y victimización entre escolares. Universitas Psychologica, 11(1), 91-101. Recuperado de https://www.google.com.co/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwju-obFqfPSAhXI5CYKHRPCC5AQFggaMAA&url=http%3A%2F%2Frevistas.javeriana.edu.co%2Findex.php%2FrevPsycho%2Farticle%2Fdownload%2F1002%2F1622&usg=AFQjCNGCtZAoA9npd5MTF9pKv29_gOXySQ&sig2=WB6N0b-_cTMleKb0GAUzDA

Mendoza, B., Morales, T., & Arriaga, Y. (2015). Variables Proximales relacionados con Violencia Escolar y Bullying en alumnado de bachillerato. Psychology, Society & Education, 7(2), 185-200. Recuperado de http://www.psye.org/articulos/Mendoza.pdf

Molina, J. A., & Vecina, P. (2015). Bullying, ciberbullying y sexting. ¿Cómo actuar ante una situación de acoso? Madrid: Ediciones Pirámide.

Moriña, A. (2011). Aprendizaje cooperativo para una educación inclusiva: desarrollo del programa PAC en un aula de Educación Primaria. ESE, Estudios Sobre Educación, 21, 199-216. Recuperado de https://www.google.com.co/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi3rcDur_PSAhWCKyYKHZc8A7IQFggaMAA&url=https%3A%2F%2Fdialnet.unirioja.es%2Fservlet%2Farticulo%3Fcodigo%3D3791344&usg=AFQjCNHY2fWclXWrvb0cT81AfvVvLNm2uA&sig2=AoDbaMl9NSLBDFzoVMvPxw

Olweus, D. (1993). Bullying at school: What we know and what we can do.Oxford: Blackwells.

Olweus, D. (1983). Low school achievement and agressive

This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights. Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.