Estrategias de aprendizaje de lenguaje y éxito académico: una perspectiva mexicana
PDF (Spanish)
PDF (Spanish)

Keywords

Estrategias de aprendizaje
segunda lengua
educación.

How to Cite

Estrategias de aprendizaje de lenguaje y éxito académico: una perspectiva mexicana. (2013). Universitas Psychologica, 13(2), 703-713. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/1676
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

El objetivo de los autores es explorar las estrategias de aprendizaje de idiomas más utilizados por los estudiantes académicamente exitosos en la educación superior. Como las estrategias de aprendizaje de idiomas es un campo que necesita ser estudiado profundamente, se seleccionó un diseño de investigación mixto. Este estudio se realizó en tres fases: (i) cuantitativa: describe los resultados después de analizar una población de 1.283 estudiantes que contestaron un cuestionario general y el inventario Estrategia para el aprendizaje de idiomas (Oxford, 1990); (ii) cualitativa: describe cómo se seleccionó una muestra como resultado de la fase I y cómo se llevaron a cabo las entrevistas; (iii) la interpretación: combina las etapas anteriores. Los resultados revelaron que las estrategias de aprendizaje de idiomas junto con complementos personales como la familia conduce a los estudiantes a alcanzar el éxito académico.
PDF (Spanish)
PDF (Spanish)

This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights. Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.