Abstract
This work analyses leadership from the perspective of Social and Organisational Psychology, with scientific, empirical, objective, systematic and likely replicable rigour. The literature on leadership features a large number of diverse and heterogeneous sources stemming from several different disciplines. However, there is no agreement on what leadership is, nor is there a single explanatory model of it. This paper describes how leadership is investigated, and three dimensions are mentioned that it is expected that all theories on leadership address: leader, followers, and context. 68 studies from works published by Iberoamerican authors and covered by Redalyc and Scopus fulfilled criteria. The systematic analysis of these works had three stages: the delimitation of the search strategy and the selection of the studies; systematisation and lemmatisation of the text corpus, and statistical descriptive, unidimensional and multidimensional analysis. Results compiled using SPSS and SPAD show important contributions made by the studies in the last decade, with identification of their basic components, their theoretical explanatory models, the different methodologies used, the development of associated psychological variables, and the organisational aspects mentioned by the scientific literature in terms of leadership in organisations.
Ahumada, L. (2004). Liderazgo y equipos de trabajo: una nueva forma de entender la dinámica organizacional. Ciencias Sociales Online, 1(1), 53-63. Recuperado de http://www.psiucv.cl/wp-content/uploads/2012/10/Liderazgo-y-equipos-de-trabajo.pdf
Ares, A., & Marín, M. (2002). El liderazgo en los grupos. En M. Marín, R. Grau & S. Yubero, Procesos psicosociales en los contextos educativos (pp. 215-226). Madrid. Pirámide.
Arias, V., González, L. E., & Hernández, N. (2009). Constitución de sujeto político: historias de vida política de mujeres líderes afrocolombianas. Universitas Psychologica, 8(3), 639-652. Recuperado de http://www.javeriana.edu.co/universitaspsychologica/articulo.php?art=613
Ascorra Costa, P. (2008). Liderazgo: de la posición a la relación. Una propuesta de análisis de los modelos teóricos y sus aplicaciones al contexto administrativo chileno. Psicoperspectivas, 7, 59-75. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=171016769005
Avolio, B. J., & Gardner, W. L. (2005). Authentic leadership development: Getting to the root of positive forms of leadership. The Leadership Quarterly, 16(3), 315-338. doi: 10.1016/j.leaqua.2005.03.001
Bass, B. M. (1990). Bass & Stodgill´s handbook of leadership: Theory, research, and applications (3.a ed.). Nueva York: The Free Press.
Bass, B. M. (1981). Stogdill´s handbook of leadership. Nueva York: Free Press.
Bass, B. M., & Avolio, B. J. (1994). Improving Organizational Effectiveness through Transformational Leadership. Thousand Oaks, CA. : Sage Publications.
Bass, B., & Riggio, R. (2006). Transformational leadership Mahwah. Erlbaum
Bécue-Bertaut, M. (2010). Minería de textos. Aplicación a preguntas abiertas en encuestas. Madrid: Editorial La Muralla.
Bennis, W., & Nanus, B. (2008). Líderes. Estrategias para un liderazgo eficaz. Madrid: Paidós.
Bligh, M. C., & Meindl, J. R. (2005). The cultural ecology of leadership: An analysis of popular leadership books. En D. M. Messick & R. Kramer (Eds.), The Psychology of leadership: New perspectives and research (pp. 11-52). Mahwah, NJ: Erlbaum.
Brown, M. E., & Treviño, L. E. (2009). Leader-follower vales congruence: Are socialized charismatic leaders better able at achieve it? Journal of Applied Psychology, 94, 478-490. doi.org/10.1037/a0014069
Brown, M. E., & Treviño, L. K. (2006). Ethical leadership: A review and future directions. The Leadership Quarterly, 17, 595-616. doi: 10.1016/j.leaqua.2006.10.004
Burns, J. M. (1978). Leadership. Nueva York: Harper & Row.
Castro, A., & Nader, M. (2004). Estilos de liderazgo, contexto y cultura organizacional. Un estudio comparativo en población civil y militar. Boletín de Psicología, 82, 45-65. Recuperado de http://www.uv.es/seoane/boletin/previos/N82-3.pdf
Castro Solano, A. (2006). Teorías implícitas del liderazgo, contexto y capacidad de conducción. Anales de psicología, 22(1), 89-97.
Contreras, F. V. (2008). Liderazgo: perspectivas de desarrollo e investigación. International Journal of Psychological Research, 1(2), 64-72. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/2990/299023508008.pdf
Contreras, F., & Barbosa, D. (2013). Del liderazgo transaccional al liderazgo transformacional: implicaciones para el cambio organizacional. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 39, 152-164. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/1942/194227509013.pdf
Contreras, F., Barbosa, D., & Castro, G. (2012). La organización como sistema complejo: implicaciones para la conceptualización del liderazgo. Criterio Libre, 10(16), 193-206. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3966872
Contreras, F., & Espinosa, J. C. (2012). Liderazgo y bienestar psicosocial del trabajador. En A. F. Uribe & F. Contreras (Eds.), Desarrollo organizacional. Perspectivas e investigación psicológica. Bucaramanga, CO: Futura Diseño e Impresión.
Contreras, F., Barbosa, D., Juárez, F., Uribe, A. F., & Mejía, C. (2009). Estilos de liderazgo, clima organizacional y riesgos psicosociales en entidades del sector salud. Un estudio comparativo. Acta Colombiana de Psicología, 12, 13-26. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/798/79815640002.pdf
Contreras, F., Espinosa, J., Hernández, F., & Acosta, N. (2013). Calidad de vida laboral y liderazgo en trabajadores asistenciales y administrativos en un centro oncológico de Bogotá. Psicología desde El Caribe, 30(3), 569-590. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21329176007
Daft, R. (2006). La experiencia del liderazgo. Mason: Cengage Learning Editores.
Day, D. V., & Zaccaro, S. J. (2007). Leadership: A critical historical analysis of the influence of leader traits. En L. L. Koppes (Ed.), Historical perspectives in industrial and organizational psychology (pp. 383-405). Mahwah, NJ: Erlbaum
Den Hartog, D. N., Van Muijen, J. J., & Koopman, P. L. (1997). Transactional versus transformational leadership: An analysis of the MLQ. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 70(1), 19-34. Recuperado de http://dspace.ubvu.vu.nl/bitstream/handle/1871/18689/hartog_Journal%20of%20Occupational%20and%20Organizational%20Psychology_70(1)_1997_u.pdf?sequence=2
Dinh, J. E., & Lord, R. G. (2012). Implications of dispositional and process views of traits for individual difference research in leadership. The Leadership Quarterly, 23, 651-669. doi.org/10.1016/j.leaqua.2012.03.003
Fiedler, F. E. (1967). A theory of leadership effectiveness. Nueva York: McGraw-Hill.
Fiedler, F.E., & Chemers, M.M. (1974). Leadership and Effective Management, Glenview, IL: Scott, Foresman and Co
Gardner, W. L., Lowe, K. B., Moss, T. W., Mahoney, K. T., & Cogliser, C. C. (2010). Scholarly leadership of the study of leadership: A review of The Leadership Quarterly’s second decade, 2000-2009. The Leadership Quarterly, 21(6), 922-958. doi: 10.1016/j.leaqua.2010.10.003
Gil, F., & Martí, M. (2011). Cultura y liderazgo. El proyecto Globe. En F. Molero & J. F. Morales (Dirs.), El líder y su grupo. Desarrollos actuales en el proceso de liderazgo (pp. 197-219). Madrid: Alianza.
Graen, G. B., & Schiemann, W. (1978). Leader-member agreement: A vertical dyad linkage approach. Journal of Applied Psychology, 63, 206-212. Recuperado de http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1046496491223001
Hannah, S. T., Uhl-Bien, M., Avolio, B. J., & Cavarretta, F. L. (2009). A framework for examining leadership in extreme contexts. The Leadership Quarterly, 20(6), 897-919. doi: 10.1016/j.leaqua.2009.09.006
Hemphill, J. K., & Coons, A. E. (1957). Development of the leader behavior description questionnaire. In R. M. Stodgill and A. E. Coons (Eds.), Leader behavior: Its description and measurement (pp. 6-38). Columbus, Ohio: Bureau of Business Research, Ohio State University
Hernández-Avilés O. y García-Ramos, T. (2013). Análisis conceptual y crítico de la teoría de percepción de liderazgo (TPL). Avances en Psicología Latinoamericana, 31(2), pp. 389-401. Recuperado de: https://revistas.urosario.edu.co/index.php/apl/article/viewFile/2134/2111
Hersey, P., Blanchard, K. H., & Johnson, D. (1998). Administración del comportamiento organizacional (7.a ed.). México: Prentice Hall.
Howell, J. M., & Shamir, B. (2005). The role of followers in the charismatic leadership process: Relationships and their consequences. Academy of Management Review, 30, 96-112. doi:10.5465/AMR.2005.15281435
Juárez, F., & Contreras, F. (2012). Calidad de vida y liderazgo. Influencia de la calidad de vida percibida del directivo colombiano, sobre sus prácticas de liderazgo. Acta Colombiana de Psicología, 15(1), 119-130. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/acp/v15n1/v15n1a12.pdf
Kaiser, R. B., Hogan, R., & Craig, S. B. (2008). Leadership and the fate of organizations. American Psychologist, 63, 96-110. doi: 10.1037/0003-066X.63.2.96
Kotter, J. (1999). ¿Qué hacen los líderes? Barcelona: Ediciones Deusto.
Lebart, L., Salem, A., & Bécue, M. (2000). Análisis estadístico de datos y textos. Lleida: Editorial Milenio.
Lupano, M. L., & Castro Solano, A. (2013). Estereotipos de género, sexo del líder y del seguidor: su influencia en las actitudes hacia mujeres líderes. Revista de Psicología 9(17), 87-104. Recuperado de http://bibliotecadigital.uca.edu.ar/repositorio/revistas/estereotipos-genero-sexo-lider-seguidor.pdf
Lupano, M. L., & Castro Solano, A. (2008). Prototipos de liderazgo masculino y femenino en población militar. Revista de Psicología, 35(2), 195-220. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/3378/337829507001.pdf
Lussier, R., & Achua, C. (2006). Liderazgo: Teoría, aplicación y desarrollo de habilidades. México: Thomson Editores.
Mayer, D. M., Kuenzi, M., Greenbaum, R., Bardes, M., & Salvador, R. B. (2009). How low does ethical leadership flow? Test of a trickle-down model. Organizational v Behavior and Human Decision Processes, 108, 1-13. Recuperado de http://bibliotecadigital.uca.edu.ar/repositorio/revistas/estereotipos-genero-sexo-lider-seguidor.pdf
Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., & Altman, D. G. (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: The PRISMA statement. Annals of Internal Medicine, 151(4), 264. doi:10.7326/0003-4819-151-4-200908180-00135
Molero, F. (2011). Liderazgo transformacional y carismático. En F. Molero & J. F. Morales (Coords.), Liderazgo: hecho y ficción. Visiones actuales (pp. 117-144). Madrid: Alianza Editorial.
Molero, F., & Morales, J. (Coords.). (2011). Liderazgo: hecho y ficción. Visiones actuales. Madrid: Alianza Editorial.
Moriano, J. A., Molero, F., & Lévy Mangin, J. -P. (2011). Liderazgo auténtico. Concepto y validación del cuestionario ALQ en España. Psicothema, 23(2), 336-341. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=72717169026
Nader, M., & Castro Solano, A. (2007). Influencia de los valores sobre los estilos de liderazgo: un análisis según el modelo de liderazgo transformacional transaccional de Bass. Universitas Psychologica, 6(3), 689-698. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/rups/v6n3/v6n3a18.pdf
Nader, M., & Castro-Solano, A. (2012). Teorías implícitas del liderazgo, LMX y bienestar laboral: generalización de un modelo teórico. Revista de Psicología, 28(2), 227-258. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/3378/337829515002.pdf
Peiró, J. M., & Rodríguez, I. (2008). Estrés laboral, liderazgo y salud organizacional. Papeles del Psicólogo, 29(1), 68-82. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/778/77829109.pdf
Peiró, J. M. (1999). El modelo AMIGO: Marco contextualizador del desarrollo y la gestión de recursos humanos en las organizaciones. Papeles del Psicólogo, 72, 3-15. Recuperado de http://www.papelesdelpsicologo.es/vernumero.asp?id=800
Peiró, J. M. (1995). Psicología de la organización. Madrid: Toran S. A.
Peiró, J. M. (1991). Psicología de la organización. Vols. 1 y 2. Madrid: UNED.
Sánchez, E. S., & Rodríguez, A. (2010). 40 Años de la teoría del liderazgo situacional: una revisión. Revista Latinoamericana de Psicología, 42(1), 25-39. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80515880003
Schaubroeck, J., Hannah, S. T., Avolio, B. J., Kozlowski, S. W. J., Lord, R. L., Trevino, L. K., … Peng, A. (2012). Embedding ethical leadership within and across organization levels. Academy of Management Journal, 55(5), 1053-1078. Recuperado de http://psych.wfu.edu/sisr/Articles/Schaubroeck,%20Hannah,%20et%20al.%20(2012).pdf
Shamir, B. (2007). [Introduction]. From passive recipients to active co-producers. The roles of followers in the leadership process. En B. Shamir, R. Pillai, M. Bligh & M. Uhl-Bien (Eds.), Follower centered perspectives on leadership: A tribute to JR Meindl (pp. 9-39). Stamford, CT: Information Age Publishing.
Tyler, T.R. Y Blader, S.L., (2005). Can businesses effectively regulate employee conduct? The antecedents of rule following in work settings, Academy of Management Journal, 48, 1143-1158.
Vroom, V. H., & Yetton, P. W. (1973). Leadership and decision making. Pittsburgh, PA: University of Pittsburgh Press
Yammarino, F. J., & Dansereau, F. (2011). Multi-level issues in evolutionary theory, organization science, and leadership. Leadership Quarterly, 22, 1042-1057. Recuperado de https://pdfs.semanticscholar.org/485f/c59190bb2cbb850526418c51f20b3c3c6c50.pdf
Yammarino, F. J., Dionne, S. D., Chun, J. U., & Dansereau, F. (2005). Leadership and levels of analysis: A state-of-the-science review. Leadership Quarterly, 16, 879-919. Recuperado de https://pdfs.semanticscholar.org/810d/b48040ecb85315190e72db4bd8b678ff817e.pdf
Yukl, G., & Van Fleet, D. D. (1992). Theory and research on leadership in organizations. En M. D. Dunnette & L. M. Hough (Eds.), Handbook of industrial and organizational psychology (Vol. 3, pp. 147-197). Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
Yukl, G. A. (1989). Leadership in organizations (2.a ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights. Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.