Abstract
This article describes the conceptions of thirteen teachers of Middle School about talented students and their education in three different schools of the Metropolitan Region of Chile. A qualitative methodology framed in the principles of Grounded Theory was used, and data was collected from the application of dilemmas and semi-structured interviews. The results show the cognitive, social and emotional development as distinctive trade in talent students, the origin of talent as a determining factor, graduation talent as a differentiating factor, enriched environments as factors that promote talent, and the recognition of an educational system that homogenize the education and doesn't recognize the differences. The relational analysis highlights the recognition of children with academic talent in the classroom, the teacher's role in the development and enhancement of academic talent and education as an opportunity for social mobility as three phenomena that evidence a contemporary talent academic design. In conclusion,reinforces are needed to consider non-traditional conceptions and the possibility to generate training instances in which the education of talent children, is the responsibility of all teachers. It also noted how the limitations of this study provide openness to new lines of research.
Benavides, M., Maz, A., Castro, E., & Blanco, R. (2004). La Educación de niños con talento en Iberoamérica. Santiago, Chile: OREALC & UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0013 /001391/139179s.pdf
Bralic, S., & Romagnoli, C. (2000). Niños y jóvenes con talentos: Una Educación de Calidad para Todos. Santiago, Chile: Domen Pedagogía.
Cabrera-Murcia, E. P. (2011). Entretejiendo los aprendizajes: desde el programa de perfeccionamiento de la pasantía PENTA UC a la práctica pedagógica. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 4(7), 105-120.
Cabrera-Murcia, E. P. (2012). What Must We Know and Know how to do for Implementation during the PENTA UC School Program? A view from the teachers. Universitas Psychologica, 1(3), 815 - 827.
Cárdenas, C. C. (2010). Concepciones de los maestros del instituto técnico Marco Fidel Suárez de la ciu dad de Manizales, frente a las capacidades excepcionales. Investigación. Plumilla Educativa, 7, 25.
Castro, M. (2005). Conocimientos y actitudes de maestros de Educación Infantil, Educación Primaria y estudiantes de Magisterio sobre los niños superdotados intelectualmente. Tesis de Doctorado no publicada, Universidad Complutense de Madrid: Madrid.
Chan, S., & Yuen, M. (2015). Teachers’ beliefs and practices for nurturing creativity in students: Perspectives from teachers of gifted students in Hong Kong. Gifted Education International, 31(3), 200-213.
Chung, D, Kim, Y, Lee, J., & Park, S. (2013). Differences of Perception on Giftedness between Homeroom Teachers and Teachers of the Gifted. Journal of Gifted/Talented Education, 23(2), 161-175 Recuperado de http://www.koreascience.or.kr/article/ArticleFullRecord.jsp?cn=OJHHBM_2013_ v23n2_161
Education Bureau (2007). Chapter 1: Overview. Retrieved from http://www.edb.gov.hk/index. aspx?nodeID
Fernández, R. (2001). Valoración de los conocimientos, las creencias, y las necesidades del profesorado respecto a la superdotación. Tesis Doctoral no publicada, Facultad de Filosofía y Letras de Universidad de Navarra, España.
Flanagan, A., & Arancibia, V. (2005). Talento Académico: Un Análisis de la Identificación de Alumnos Talentosos Efectuada por Profesores. Psykhe, 14(1), 121-135. http://dx.doi.org/10.4067/S0718- 22282005000100010
Gallagher, J. (2003). Issues and challenges in the education of gifted students. En N. Colangelo, & G. A. Davis (Eds.), Handbook of Gifted Education (3rd Ed.) (pp.11-23). Boston: Allyn and Bacon.
Gagné, F. (2003).Transforming Gifts into Talents: The DMGT as a developmental Theory. In N. Colangelo, & G. A. Davis (Eds.), Handbook of gifted education (3rd Ed.) (pp. 60-74). Boston: Allyn and Bacon.
García-Cepero, M. C., Muñoz, E., Proestakis, A., López, C., & Guzmán, M. (2010). Estudiantes sobresalientes en Establecimientos Educacionales Municipalizados de la Segunda Región. Fundamentos para una política pública para el desarrollo del talento en la escuela. Santiago, Chile: FONIDE - Ministerio de Educación.
García-Cepero, M.C., Proestakis, A., Lillo, A., López, C., & Guzmán, M. (2012). Caracterización de estudiantes desde sus potencialidades y talentos académicos en la región de Antofagasta, Chile. Universitas Pshychologica, 11(4), 1327-1340. García-Huidobro, J. (2005). ¿Es necesaria en Chile la educación de talentos? En Penta UC (Ed.), III Seminario Internacional. El modelo PENTA UC para la educación de talentos académicos (pp.14-16). Santiago de Chile.
Jaffri, H. (2012). Conception of giftedness and talent by pre service and in service primary school teacher in Johor, Malaysia: An exploration using a multiphase mixed methods design. Doctoral thesis, Durham University. Recuperado de http://etheses.dur.ac.uk/3937/
Kaufman, S. B., & Sternberg, R. J. (2008). Conceptions of giftedness. En S. Pfeiffer (Ed.), Handbook of giftedness in children (pp. 71-91). Tallahassee, FL: Springer.
Kontoyianni, K., Kottou, M., Ioannou, P., Eredotou, M., Christou, C., & Pittalis, M. (2009). Perceptions on teaching the mathematically gifted. Proceedings of the Sixth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. January 28th - February 1st 2009, Lyon- France.
López, V., Bralic, S., & Arancibia, V. (2002). Representaciones sociales en torno al talento académico: Estudio cualitativo. Psykhe 11(1), 183-201.
Maia-Pinto, R., & Fleith, D. (2004). Avaliação das práticas educacionais de um programa de atendimento a Alunos superdotados e talentosos. Psicología Escolar e Educacional, 8(1), 55-66.
Medina, M. (2006). Análisis de las actitudes del profesorado ante la educación de los niños superdotados. Memoria de Doctor en Educación. Universidad Complutense de Madrid: Madrid. Facultad de Educación. Recuperado de http://eprints.ucm.es/ tesis/edu/ucm-t29286.pdf
Ministerio de Educación de Argentina (2006). Ley de Educación Nacional - Ley 26.206. Recuperado de http://secgral.unsl.edu.ar/docs/Ley%2026206%20 de%20Educacion%20Nacional.pdf
Ministerio de Educación Bolivia (2010). Ley de Educación “Avelino Siñani- Elizardo Pérez” N. 070. Recuperado de http://www.oei.es/quipu/bolivia/ Leydla%20.pdf
Ministerio de Educación Nacional de Colombia (MEN) (2006). Orientaciones para la atención educativa a estudiantes con capacidades o talentos excepcionales. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/mediateca/1607/articles-75158_archivo.pdf
Pajares, M. (1992). Teachers Beliefs and Educational Research: Cleaning Up a Messy Construct. Review of Educational Research, 62, 307-332.
Olthouse, J. (2014). How Do Preservice Teachers Conceptualize Giftedness? A Metaphor Analysis. Roeper Review, 36(2), 122-132. 11p. http://dx.doi.org/ 10.1080/02783193.2014.884200.
Pozo, J. (2006). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje: Las concepciones de profesores y alumnos. Barcelona: Grao.
Plunkett, M., & Kronborg, L. (2011). Learning to be a Teacher of the Gifted: The Importance of Examining Opinions and Challenging Misconceptions. Gifted and Talented International, 26(1), 31-46.
Rodríguez López, J. M. (1999). Las teorías implícitas sobre la enseñanza de los profesores en formación antes de las prácticas: el caso de Alicia. Revista de Educación (1), 133-156.
Rodrigo, M., Rodríguez, A., & Marrero, J. (1993). Las teorías implícitas, una aproximación al conocimiento cotidiano. Madrid: Visor.
SEP (2003). Una Propuesta de Intervención Educativa para Alumnos y Alumnas con Aptitudes Sobresalientes. México. Recuperado de http://basica.sep.gob.mx/dgdgie/cva/sitio/start. php?act=sobresalientes&sec=ava
Sekowski, A., & Lubianka, B. (2015). Education of gifted student in Europe. Gifted Education International, 31(3), 73-90.
Sumpter, L., & Sternevik, E. (2013). Prospective teachers’ conceptions of what characterize a gifted student in mathematics. MAVI Mathematical Views 18th Conference (Helsinki, September 12 to September 15). Helsinki, Finlandia. Recuperado de http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:du-11941
Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Colombia: Universidad de Antioquia.
Tapper, L. (2012). Conceptions of giftedness in a global, modern world: where are we at in Aotearoa New Zealand 2012?. APEX: The New Zealand Journal of Gifted Education, 17(1). Recuperado de http:// www.giftedchildren.org.nz/apex
Tourón, J., Fernández, R., & Reyero, M. (2002). Actitudes del Profesorado hacia la Superdotación para el Desarrollo de Programas de Formación. Faisca (9), 95-110
Tirri, K. (2008). Who should teach gifted students? Revista Española de Pedagogía (240), 315-324
Vilanova, S., García, M., & Señoriño, O. (2007). Concepciones acerca del aprendizaje: diseño y validación de un cuestionario para profesores en formación. Revista electrónica de investigación educativa, 2(9) . Recuperado de http://redie.uabc.mx/ vol9no2/contenido-vilanova.html
This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights. Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.