On contemporary digital visual elements: ¡We had never been as acoustic as now, that we are digital!

Versions

PDF (Spanish)

Keywords

narratives
audiovisual media
aesthetics sound
musics
digital media
art.

How to Cite

On contemporary digital visual elements: ¡We had never been as acoustic as now, that we are digital!. (2021). Signo Y Pensamiento, 27(52), 206-216. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/6887 (Original work published 2008)
Almetrics
 
Dimensions
 
Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

Sonority is a narrative and aesthetic feature that takes part into all forms of media accounts, even in audiovisual and digital ones. This essay argues that media sonorities are based on oral traditions, narrative subjectivities, radio cultures, musical expressivities and artistic explorations. Thus, visual elements found in media can also be though of as sonorities, since they can also be described in terms of pitch, cords, notes, rhythm, silence, dissonances and beats. Media sonorities give form to contemporary digital visual elements.
PDF (Spanish)

Cassetti, F. (1994), Teoría del cine, Madrid, Cátedra. Chilun, A. (2000), “La urdimbre mitopoética de la cultura mediática”, en Analisi [en línea], núm. 24, pp. 121-159.

Machado, A. (2004), El ensayo audiovisual. Pensar en Imágenes, Bogotá, VI Encuentro del Documental.

Martín-Barbero, J. y Muñoz, S. (coords.), (1992), Televisión y melodrama, Bogotá, Tercer Mundo.

Monsiváis, C. (1997), “Del rancho a Internet”, en Revista Número, núm. 13, pp. 33-47.

Muñoz, G. y Marín, M. (2002), Secretos de mutantes.

Música y creación en las culturas juveniles, Bogotá, Universidad Central-DIUC-Siglo del Hombre.

Ochoa, A. M. y Cracnolini, A. (2001), Músicas en transición, Bogotá, Ministerio de Cultura. Ong, W. J. (1987), Oralidad y escritura. Tecnologías de la palabra, México, Fondo de Cultura Económica.

Ricoeur, P. (2000), “Narratividad, fenomenología y hermenéutica”, en Análisi, núm. 25, pp. 189-207.

Rincón, Ó. (2003), “De lo garloviruña a lo technocarrilera, pasando con otras laightsuras”, en Comunicación para construir lo público, Bogotá, Universidad Javeriana, Facultad de Comunicación y Lenguaje.

— (2005), “Comunicar entre lo techno y lo retro, activismo y estéticas en experimento”, en Signo

y Pensamiento, núm. 47, pp. 41-53.

Rincón, Ó. (2006), Narrativas mediáticas o cómo cuenta la sociedad del entretenimiento, Barcelona, Gedisa.

Rodríguez, C. (2003), “Ciudadanos mediáticos y la voz del ángel-poeta”, Signo y Pensamiento,

núm. 42, pp. 124-134.

— y El’Gazi, J. (2007), “La poética de la radio indígena en Colombia”, en Ya no es posible el

silencio, Bogotá, C3-FES, pp. 239-262.

Saramago, J. (1999), “El despertar de la palabra. Entrevista, Horacio Costa”, en El Malpensante,

núm 15, pp. 12-20.

Vattimo, G. (1990), La sociedad transparente, Barcelona, Paidós.

Vilches, L. (2001), La migración digital, Barcelona, Gedisa.

Villoro, J. (1999), “Iguanas y dinosaurios. América latina como utopía del atraso”, en El Malpensante, núm. 15, p. 19-26.

Virilio, P. (1997), Un paisaje de acontecimientos, Buenos Aires, Paidós.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Omar Rincón, Carolina Forero