Characteristics and Scientific Production of Research at a Nursing School in Peru
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Introduction: The scientific production of the universities in our country is very low in part because the results of the investigations carried out as a requirement to complete the undergraduate studies are not visible, the knowledge about the type of investigations that are carried out must be deepened, In this sense, the following objective was proposed: To characterize the investigations carried out in the nursing school of the Santo Toribio de Mogrovejo Catholic University between 2006 - 2020.
Material and methods: Observational, descriptive, retrospective study that included 744 undergraduate theses in digital format from the School of Nursing of the Santo Toribio de Mogrovejo Catholic University in the city of Chiclayo, Peru.
Results: 83.60% of the investigations to obtain the professional nursing degree are qualitative with a case study design (63.44%); 31.26% have adults as their population; 60.48% were carried out in public and private health institutions. Of the total of the theses analyzed, 17.20% were adapted to a scientific article and published in indexed journals, the majority in Latindex (58.59%) followed by Cuiden (32.03%).
Conclusion: There is a large number of theses that have not yet been converted into a research article format, thus losing the opportunity to gain visibility on the scientific production of the undergraduate degree at the USAT nursing school, few were published in indexed bases, highlighting Latindex.
Nursing Research, Academic Dissertation, Scientific Publications, Students NursingInvestigación en enfermería; tesis académica, publicación científica, estudiantes de enfermería.
2. Corrales-Reyes I, Rodríguez M, Reyes J, García M. Limitantes de la producción científica estudiantil. Educ Med [Internet]. 2017. [consultado el 10 de enero de 2021]; 18(3):199-202. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.11.005
3. Sánchez-Duque J, Gómez-González J, Rodríguez-Morales A. Publicación desde el pregrado en Latinoamérica: dificultades y factores asociados en estudiantes de Medicina. Investigación educ. Médica [Internet]. 2017. [consultado el 10 de enero de 2021]; 6(22):104-108. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.riem.2016.07.003
4. Castro-Rodríguez Y. Factores que contribuyen en la producción científica estudiantil. El caso de Odontología en la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú. Edu Med [Internet]. 2019. [consultado el 10 de enero de 2021]; 20(1):49-58. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.10.002
5. Congreso de la República del Perú. Ley universitaria Nº 30220. [Internet]. 2014 [consultado 4 enero 2021]. Disponible en: https://www.sunedu.gob.pe/nueva-ley-universitaria-30220-2014/
6. Castro-Rodríguez Y, Hinojosa-Añorga M, Torres-Robles G, Roca-Sacramento C, Rojas-Ortega R. Tesis sustentadas y publicadas por estudiantes de las ciencias de la salud en Perú. EDUMECENTRO [Internet]. 2020. [consultado el 10 de enero de 2021]; 12 (1): 15-29. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000100015&lng=es
7. González Y, Díaz J, Alvarado J, Maceira J. La producción científica: un reto en Enfermería. Rev Cubana Enferm [Internet]. 2013 [consultado 4 enero 2021]. 29 (1): 1-2. Disponible en: http://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/102
8. Rivas L, Loli R, Quiroz R. Percepción de estudiantes de enfermería sobre la investigación formativa en el pregrado. Rev Cubana Enferm [Internet]. 2020. [consultado el 10 de enero de 2021]; 36(3):1-15.. Disponible en: http://www.revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/3486
9. Cárdenas L, Hernández M, Arana B, García M. Evaluación de la investigación educativa en Enfermería en la Universidad Autónoma del Estado de México de 1995 a 2008. Investigación y Educación en Enfermería [Internet]. 2010;28(2):223-231. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=105215405008
10. Ochoa K, Ruiz M, Parodi A. Evaluación de tesis de pregrado en una Escuela de Enfermería. Rev enferm Herediana [Internet]. 2016; 9(1): 63-68. Disponible en: https://faenf.cayetano.edu.pe/images/2016/pd2016/evaluacion.pdf
11. Mamani O, Ramos G, Rodrigo D, Quispe F, Chipana N. Publicación científica y características de las tesis de salud de universidades del departamento de Puno, Perú. Horiz Med (Lima) [Internet]. 21 de julio de 2020 [citado 15 de enero de 2021];20(3):e1149. Disponible en: https://doi.org/10.24265/horizmed.2020.v20n3.10
12. Ordinola- Sierra C, Tello- Chávez V, Vargas- Pérez J, Rivera- Vílchez R, Alfaro- Carballido D. Análisis de las tesis de pregrado de la Facultad de Odontología de una Universidad Peruana, 2005-2013. KIRU Internet]. 2014. [consultado el 10 de enero de 2021]; 11(1): 25-31. Disponible en: http://www.usmp.edu.pe/odonto/servicio/2014/kiru_v11/Kiru_v.11_Art.4.pdf
13. Castro-Maldonado B, Callirgos-Lozada C, Caicedo-Písfil M, Plasencia-Dueñas E, Díaz-Vélez C. Características de las tesis de pre-grado de Medicina de una universidad pública del Perú. Horiz. Med. [Internet]. 2015. [consultado el 10 de enero de 2021]; 15( 3 ): 34-39. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-558X2015000300006&lng=es
14. Castro Y, Cósar-Quiroz J, Arredondo-Sierralta T, Sihuay-Torres K. Producción científica de tesis sustentadas y publicadas por estudiantes de Odontología. Educ Med [Internet]. 2018 .[consultado el 10 de enero de 2021]; 19 (2): 85-89. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.04.002
15. Scochi C, Gelbcke F, Ferreira M, Lima M, Padilha K, Padovani N, Munari D. Doctorado en Enfermería en Brasil: formación en investigación y producción de tesis. Revista Latino-Americana de Enfermagem [Internet]. 2015. [consultado el 10 de enero de 2021]; 23( 3 ): 387-394. Disponible en: https://doi.org/10.1590/0104-1169.0590.2564
16. Vitón A, Quintana R, Rodriguez Y. Implicación de estudiantes de Enfermería y Tecnologías de la Salud en la publicación científica. Revista Cubana de Tecnología de la Salud [Internet]. 2018. [consultado el 10 de enero de 2021]; 9(3): 32-41. Disponible en: http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1209
17. ÜNVER S, SEMERCI R, ÖZKAN Z, AVCIBAŞI I. Attitude of Nursing Students Toward Scientific Research: A Cross-Sectional Study in Turkey. J Nurs Res [Internet]. 2018 [cited 2021 Jan 2]; 26(5): 356-361. Available from: https://doi.org/10.1097/JNR.0000000000000244
18. Díaz-Manchay R, Rodríguez-Cruz L, Ñique-Carbajal C. Publicaciones científicas de doctores en enfermería: caso de una universidad privada de Lambayeque. Rev. Fac. Med. Hum. [Internet]. 2020. [consultado el 10 de enero de 2021]; 20( 3 ): 540-541. Disponible en: http://dx.doi.org/10.25176/rfmh.v20i3.2964
19. Mamani O. Publicación científica y características de asesores de tesis de una escuela de psicología peruana. Apunt. univ. [Internet]. 2019 [consultado el 10 de enero de 2021]; 9(2):27-36. Disponible en: https://doi.org/10.17162/au.v9i2.356
20. Alarcon-Ruiz C, Quezada A. Publicación de artículos científicos por asesores de tesis de una Facultad de Medicina. Rev Med Hered [Internet]. 2018 [consultado el 10 de enero de 2021] ; 29( 3 ): 152-157. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1018-130X2018000300004&lng=es
21. Mamani-Benito O, Ventura-León J, Caycho-Rodríguez T. Publicación científica de docentes que conforman el jurado dictaminador de tesis en una Facultad de Ciencias de la Salud peruana. Rev. cuba. inf. cienc. salud [Internet]. 2019 [consultado el 10 de enero de 2021] ; 30( 3 ): e1373. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132019000300008&lng=es
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.