The Memory Summoned in the City Concerts of Llorenç Barber
HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

bells
pluri-focal
minimalism
public art
bi-sensorial sound

How to Cite

The Memory Summoned in the City Concerts of Llorenç Barber. (2021). Cuadernos De Música, Artes Visuales Y Artes Escénicas, 16(1), 230-249. https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae16-1.lmce
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

The name of Spanish Llorenç Barber is linked to the sound of the bells, instruments that are the main characters of his most original proposal: the city concerts. Over the last three decades, the musician has made more than two hundred capitals around the world vibrate with outdoor works in which the calculated sound of bell towers reverberates in the streets and squares occupied by a wandering public. The aim of the paper is to think about the importance that the composer gives to the mechanism of memory and how it operates at different levels of his proposal: in the author himself, in the instruments, and in those who listen. Methodologically, we start from the interpretation of texts and writings of Barber (a prolific author who has left abundant thoughts on his music) and the reality of his concerts. Among the results, a certain creative power of the memory is pointed out through the author’s childhood memories and his conviction about the power of music to recover the past through the bells, an instrument depository of an evident cultural charge and a symbolism that turns its sound into an effective invoking agent of collective memory. The conclusions point out that ringing in the daily space and with the secular resonance of the bells are effective elements for the invocation of memory. Memory, which resides latent in the bells, emerges in the public as a result of an emotional and tactile listening that turns their entire skin into a great acoustic receiver.

HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Alonso, José Luis y Antonio Sánchez. 1997. La campana: Patrimonio sonoro y lenguaje tradicional. Valladolid: Fundación Joaquín Díaz.

Alonso Cambrón, Miguel. 2011. “Socioacústica y etnografía urbana: Reflexiones en torno al caso de la Part Alta de Tarragona”. Arxiu d’Etnografia de Catalunya 11: 51-76. https://doi.org/10.17345/aec11.51-76.

Álvarez Fernández, Miguel. 2013. “Por quién doblan las campanas? Llorenç Barber y Montserrat Palacios. Sonidos desde el umbral entre dos paradigmas creativos y sociales. En 100 años de arte sonoro valenciano (1912-2012), 268-280. Valencia: Universidad Politécnica de Valencia.

Ariza, Javier. 2008. Las imágenes del sonido: Una lectura plurisensorial en el arte del siglo XX. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.

Barber, Llorenç. 1996. Los escritos 1: La ciudad y sus ecos. Málaga: Gramáticas del agua. Consultado: 10 de enero de 2020. http://campaners.com/php/textos.php?text=1400.

Barber, Llorenç. 2003. El placer de la escucha. Madrid: Árdora.

Barber, Llorenç. 2005. “Unas músicas del imposible probable”. Papeles del Festival de música española de Cádiz 1: 153-165.

Barber, Llorenç. 2009. Músiques d’intempèrie. Tarragona: Arola.

Barber, Llorenç. 2011. “Las naumaquias o sobre la música hecha agua y otras liquidaciones”. En II Encuentro Iberoamericano sobre Paisajes Sonoros: Los sonidos del agua. Consultado: 10 de enero de 2020. https://cvc.cervantes.es/artes/paisajes_sonoros/p_sonoros02/barber/barber_01.htm.

Barber, Llorenç. 2013. “A Music out of Doors”. Leonardo Music Journal 23: 3-5. https://doi.org/10.1162/LMJ_a_00135.

Barber, Llorenç. 2015. “Carta de naturaleza: Una música pública. O sea, notas para la composición del ‘Concierto con la flota pesquera’ subtitulado ‘Música marina para una noche de verano’”. Quodlibet 60: 103-109.

Cage, John. 2007. Silence. Madrid: Árdora.

Chion, Michel. 1999. El sonido: Música, cine, literatura… Barcelona: Paidós.

Domínguez Ruiz, Ana Lidia Magdalena. 2015. “El poder vinculante del sonido: La construcción de la identidad y la diferencia en el espacio sonoro”. Alteridades 25 50: 95-104. https://doi.org/10.24275/alte.v0i50.

Domínguez Ruiz, Ana Lidia Magdalena. 2019. “El oído: Un sentido, múltiples escuchas. Presentación del dosier Modos de escucha”. El Oído Pensante 7 (2): 92-110. Consultado: 10 de mayo de 2020. http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/oidopensante/article/view/15071/45454575768894.

García Fernández, Isaac Diego. 2018a. “Arte y vida en disolución: Aproximación a la obra de Llorenç Barber”. Barcelona, Research, Art, Creation 6 (3): 296-321. Consultado: 3 de noviembre de 2020. https://

www.raco.cat/index.php/BRAC/article/view/342173.

García Fernández, Isaac Diego. 2018b. “Estrategias para el análisis de la música visual: El caso de Llorenç Barber”. En Musicología en el siglo XXI: Nuevos retos, nuevos enfoques, editado por Begoña Lolo y Adela Presas, 1769-1786. Madrid: Sociedad Española de Musicología.

García Sánchez, María Teresa. 2013. “Sonar ciudades: Una lúdica de lo urbano”. AusArt: Journal for Research in Art 1 (1): 155-60.

García Sánchez, María Teresa. 2019. “El diseño sonoro de la ciudad: Las campanas de Madrid a manos de Llorenç Barber”. ACE: Arquitectura, Ciudad y Entorno 41: 109-130.

Gil Noé, José Vicente. 2012. “El grupo Actum (1973-1983): Pioneros de la música experimental en Valencia”. Archivo de Arte Valenciano 92: 421-442.

Gil Noé, José Vicente. 2015. “Músiques de copa invertida o campanología de cambra i de torre”. En Batallar, Batallem: So-Crit-Tro. Resistència i cultura comú: Llorenç BarberRafa Tormo-Oxrata, editado por Lucía González Menéndez, 37-42. Valencia: Consorcio de Museos de la C. V.

López Cano, Rubén. 1997. Música plurifocal: Conciertos de ciudades de Llorenç Barber. México: JGH.

López Cano, Rubén. 1999. “El compositor in fabula, el receptor confuso y el músico verdadero”. En O Roma nobilis, 3-14. Valencia: Generalitat Valenciana.

López Cano, Rubén. 2004. “Música de la posthistoria: Apuntes para una semioestética cognitiva de los nuevos comportamientos musicales”. En Arte y nuevas tecnologías: X Congreso de la Asociación Española de Semiótica, coordinado por Miguel Ángel Muro Munilla, 681-699. Logroño: Universidad de La Rioja. Consultado: 10 de mayo de 2020.

http://rlopezcano.blogspot.com/.

Louzao Villar, Joseba. 2018. “El sonido de las campanas: Una aproximación al paisaje sonoro católico en la España contemporánea”. Huarte de San Juan: Geografía e historia 25: 149-171.

Marcos Casquero, Manuel Antonio. 1999. “El supersticioso mundo de las campanas”. Estudios Humanísticos: Filología 21: 47-66.

Merleau-Ponty, Maurice. 1999. Fenomenología de la percepción. Barcelona: Altaya.

Murillo, Adolf. 2014. “Entrevista a Llorenç Barber”. Eufonía 63: 1-12. Consultado: 15 de febrero de 2020. https://www.grao.com/ca/producte/entrevista-a-llorenc-barber.

Noguera Palau, Carolina. 2018. “Formas de recuerdo sin territorio”. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas 13 (1): 233-264. ttps://doi.org/10.11144/javeriana.mavae13-1.frst

Schafer, R. Murray. 1994. The Soundscape: Our Sonic Environment and the

Tuning of the World. Rochester: Destiny Books.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 JOSÉ VICENTE GIL NOÉ