Abstract
Este artículo propone un marco conceptual para entender el rol de la cultura visual en relación con la construcción de la memoria histórica del conflicto armado colombiano y la superación de su legado de violencia, sufrimiento y horror. El artículo pregunta por las capacidades del arte, la fotografía y el cine en relación con esta tarea; para ello, recurre a ejemplos específicos tomados de estos campos de producción visual. Se propone que la cultura visual contemporánea en Colombia hace su trabajo en relación con la guerra como mediación, es decir, como producción de una inter-relación de elementos dispares. En relación con este trabajo como mediación, se propone también la noción de ecología de las imágenes, con la cual se busca entender los modos en los que las imágenes se relacionan entre sí para producir sentido y afectos. Hacia el final, se esboza la noción de evento visual, con la cual se busca enfatizar el carácter relacional del rol mediador de la cultura visual.
This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose, provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.
Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is able to publish retractions or to correct information already published. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.