Published Dec 28, 2018



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

This article analyzes the imaginaries and sound spaces in three recent Chilean films produced by Diluvio productions: Lucía (Atallah 2010), Rey (Atallah 2017), and La casa lobo (Cociña & León 2018). Based on these films, we will study the diverse uses of sound as a strategic device to re-signify both the narrative proposals as well as the audiovisual material used. The films studied share certain aspects of a fictional cinema of realistic typologies, as understood by some realist theorists, together with the subjective and expressive representation of the experimental and expanded cinema. We propose a reading of the work from the hinge between the cinematographic and the visual arts, pausing at the different practices of each work, in order to expose and contrast the different uses of sound that are tensing the ways of working the noises, the silence, the off camera, the sound of expression materials and the construction and destruction of the sound and the plastic.

Keywords

Chilean films, experimental films, sound perturbations, acousmatic soundCinema Chileno, Cinema experimental, perturbações sonoras, som acusmáticoCine Chileno, Cine Experimental, Perturbaciones sonoras, Sonido acusmáticoChilean films, experimental films, sound perturbations, acousmatic sound

References
Alcoz, Albert. 2017. Resonancias fílmicas: el sonido en el cine estructural (1960-1981). Madrid: Shangrila.

Atallah, Niles (Director). 2007. Lucía. Chile: Niles Atallah, Francisco Albornoz.

— 2017. Rey. Chile: Coproducción Chile-Francia-Países Bajos (Holanda)-Alemania-Qatar.

Bachelard, Gastón. 2000. Poética del espacio. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Baus, Martín. 2018. “La ley del desajuste: decalaje, emancipación y reverberancias del sonido en el cine
chileno”. Campo contra Campo. http://campocontracampo.cl/textos/12.

Bellour, Raymond. 1999. “La doble hélice”. http://campostrilnick.org/wp-content/uploads/2012/02/La-dobleh%
C3%A9lice1.pdf.

— 2009. Entre imágenes: foto, cine, video. Buenos Aires: Coluhue.

Burch, Noel. 2006. Praxis del cine. Madrid: Fundamentos.

Bresson. Robert. 1979. Notas del cinematógrafo. México: ERA.

Chion, Michael. 1993. La audiovisión: introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido.
Bercelona: Paidós.

— 1995. La música en el cine. Barcelona: Paidós.

Cociña, Joaquín y Cristóbal León (Directores). 2018. La casa lobo. Chile: Diluvio.

Deleuze, Gilles. 1987. La imagen-tiempo. Barcelona: Paidós.

— 2002. Francis Bacon: la lógica de la sensación. Madrid: Arena.

Di Bella, Daniela V. 2018. “Ex obra, la rematerialización de la imagen en movimiento”. Cuadernos del Centro de
Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos 66: 1-10. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_
arttext&pid=S1853-35232018000100009

Jullier, Laurent. 2007. El sonido en el cine: imagen y sonido; un matrimonio de conveniencia. Barcelona: Paidós.

Lippit. Akira Mizuta. 2012. “Ex-Cinema: From a Theory of Experimental Film and Video”. Berkeley: University
of California Press.

Reyes, Juan. 2005. “Háptica y sonido: introducción a la síntesis escaneada”. https://www.maginvent.org/
articles/hapticscan/hapticscan.html.

Szendy, Peter. 2015. En lo profundo de un oído: una estética de la escucha. Santiago de Chile: Metales Pesados.

Tassara, Mabel y Kirchheimer, Mónica, comps. 2016. Animación: encuentros de lenguajes, géneros y figuras.
Buenos Aires: Imago Mundi.

Youngblood, Gene. 2012. Cine expandido. Buenos Aires: Universidad Nacional de Tres de Febrero.
How to Cite
Urrutia Neno, C., & Fernandez, A. (2018). Sound Perturbations, Visual Resonances: Reflections About Sound in Three Experimental Films. Cuadernos De Música, Artes Visuales Y Artes Escénicas, 14(1), 65–83. https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae14-1.psrv
Section
Dossier