Published Jan 1, 2024



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Saida Santana Mahmut

Vicente Sanz de León

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

The play 400 días sin luz (400 days without light) was produced by the Centro Dramático Nacional (National Dramatic Center or CDN, for its initials in Spanish) of Spain. It tells the drama in the Cañada Real Galiana neighborhood, 15 kilometers from the center of Madrid, where the electricity supply was cut off three years ago. The 5th and 7th sectors, where 1200 families live, were the most affected. A total of 17 nationalities have come together to fight against the violation of a basic right, the social stigma and racism. The play is performed by racialized actors and three activists from Cañada Real Galiana. The main objective of the article is to understand the characteristics that make this play anti-racist, anti-capitalist and anti-patriarchal through the analysis of the racialized characters and the testimonies of the neighbors of Cañada Real Galiana, the racialized cast, director and playwright and the artistic coordinator of the CDN. In the methodology, the analytical and descriptive part, built through hemerographic and bibliographic secondary sources, is supplemented by the development of an investigation based in the qualitative technique of in-depth or semi-standardized interview which were made with the artistic coordinator of the CDN, the director, the playwright, the racialized actors and the activists. To this is added the participant direct observation of one of the racialized actresses, author of this article. The analysis of the theatrical symbols of Tadeusz Kowzan is integrated, referring to the actor in Francesco Casseti and Federico Di Chio. In conclusion, it is noted that the configuration, theme, cast and characteristics of political, communal and social theater of the play give it characteristics of anti-capitalist, anti-racist and anti-patriarchal theater.

Keywords

Cañada Real Galiana, social theater, anti-racism, anti-patriarchy, anti-capitalism, lightCañada Real Galiana, teatro social, antirracismo, antipatriarcado, anticapitalismo, luzCañada Real Galiana, teatro social, antirracismo, antipatriarcado, anticapitalismo, luz

References
ACNUR (Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los Refugiados). 2023. “¿Qué es el racismo y qué tipos de racismo hay?”. https://eacnur.org/es/blog/que-es-el-racismo-y-tipos-de-racismo-tc-alt45664n-o-pstn-o-pst

Aguilar-Idáñez, María José y Daniel Bursaschi. 2016. “Del racismo y la construcción de fronteras morales a la resistencia y el cambio social: La sociedad civil frente a las migraciones forzosas”. Servicios Sociales y Política Social, n.º 111: 29-44. https://www.serviciossocialesypoliticasocial.com/del-racismo-y-la-construccion-de-fronteras-morales-a-la-resistencia-y-el-cambio-social-la-sociedad-civil-frente-a-las-migraciones-forzosas

Aguilar-Idáñez, María José y Daniel Bursaschi. 2021. “Racismo institucional: ¿De qué estamos hablando?”. The Conversation, 20 de marzo. https://theconversation.com/racismo-institucional-de-que-estamos-hablando-157152

Álvarez Agüí, Nuria. 2017. “Formulación y tratamiento de un ‘problema social’: En torno a los desalojos forzosos en la Cañada Real (Madrid)”. Revista de Antropología Iberoamericana 12, n.º 2: 216-239. https://doi.org/10.11156/aibr.120207

Barr, Tony. 2002. Actuando para la cámara: Manual de actores de cine y TV con ejercicios de Eric Stephan Kline. Plot.

Casseti, Francesco y Federico Di Chio. 1991. Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.

Centro Dramático Nacional. 2023a. “400 días sin luz”. https://dramatico.mcu.es/evento/400-dias-sin-luz/

Centro Dramático Nacional. 2023b. “Arranca la temporada 2022-2023 en el Dramático. ¿Abrimos melones?”. https://dramatico.mcu.es/arranca-la-temporada-2022-2023/

Centro Dramático Nacional. 2023c. “El Centro Dramático Nacional”. https://cdn.mcu.es/el-cdn/

Clínica Jurídica del Master de Derechos Fundamentales. 2021. “Luz para la cañada”. https://clinicajuridicaidhbc.com/2021/06/18/luz-para-la-canada/

Comas d’Argemir, Dolors. 2008. “Construyendo imaginarios, identidades, comunidades: El papel de los medios de comunicación”. En Retos teóricos y nuevas prácticas, coordinado por Margaret Bullen y Carmen Diez Mintegui, 179-208. San Sebastián: Ankulegi.

Comunidad de Madrid. 2023. “Pacto Regional por la Cañada Real Galiana”. https://www.comunidad.madrid/servicios/urbanismo-medio-ambiente/pacto-regional-canada-real-galiana

De Miguel, Roberto. 2015. “La observación sistemática y participante”. En Investigar en comunicación: Guía práctica de métodos y técnicas de investigación social en comunicación, editado por María Rosa Berganza Conde y José A. Ruiz San Román, 277-293. Madrid: McGraw-Hill.

Decara Actores. 2023. “Abdelatif Hwidar”. https://www.decara-actores.com/actores/hwidar/

Dyer, Richard. 2001. Las estrellas cinematográficas. Barcelona: Paidós.

Egri, Lajos. 1960. The Art of Dramatic Writing. Nueva York: Simon & Schumster.

EPA. 2023. “Marroquíes en la Provincia de Madrid. Padrón municipal 2022, cifras de población”. https://epa.com.es/padron/marroquies-en-madrid/

Espín, Vanessa. 2022. 400 días sin luz. Madrid: Centro Dramático Nacional.

European Federation of National Organisations working with the Homeless. 2022. “Collective complaint. Including request for immediate measures and priority to examination”. https://medelnet.eu/wp-content/uploads/2022/03/COLLECTIVE-COMPLAINT-CANADA-REAL.-DCI-MEDEL-FEANTSA-CCOO-and-ATD-FOURTH-WORLD-v.-SPAIN.pdf

Fernández Álvarez, Cristina, dir. 2018. El estigma merchero. https://www.rtve.es/play/videos/repor/repor-estigma-merchero/4581278/

Field, Syd. 1995. El libro del guion: Fundamentos de la escritura de guiones. Madrid: Plot.

Franchini, María Teresita. 1988. “Una ciudad lineal espontánea: La Cañada Real de Merinas”. Ciudad y Territorio Estudios Territoriales, n.º 75: 131-141. https://recyt.fecyt.es/index.php/CyTET/article/view/82694/61173

Fundación Secretariado Gitano. 2010. “Informe diagnóstico sobre la Cañada Real Galiana”. https://www.accem.es/wp-content/uploads/2017/07/Canada_Real_Informe.pdf

García, Elena. 2023. “Madrid será la tumba del racismo”. El Salto Diario, 15 de marzo. https://www.elsaltodiario.com/racismo/madrid-sera-tumba-del-racismo

Google Docs. 2023a. “Entrevista a Houda Akrikez, presidenta de Tabadol y actriz de 400 días sin luz, sobre islamofobia de género”. https://docs.google.com/document/d/1fsGqwpqjAYqN5bqpIAlJWEXuhOboJVUQ/edit

Google Docs. 2023b. “Entrevista a Khadija Ajahiou: actriz y activista”. https://docs.google.com/document/d/19jmebuI85RAvSSFo1o8tlE-_UIrNMZVz/edit

Google Docs. 2023c. “Entrevista a María Ramos, actriz de 400 días sin luz”. https://docs.google.com/document/d/16KbFLVgmlbv_NXbEhyNF9MZxFC0fOhe4/edit

Google Docs. 2023d. “Entrevista a María Ramos, actriz de 400 días sin luz, sobre islamofobia de género”. https://docs.google.com/document/d/1VoULV1abc6xyy_1HgTWu1YKdeb0k69J5/edit

Google Docs. 2023e. “Entrevista a Rahma Etach El kanar. Presidenta Asociación Mujeres Árabes luchadoras (AMAL) y actriz de 400 días sin luz”. https://docs.google.com/document/d/1B3fPfhagXI_Ca0PCRdV31sEc-SZR6AkO/edit#heading=h.gjdgxs

Google Docs. 2023f. “Entrevista a Raquel Alarcón, directora de 400 días sin luz”. https://docs.google.com/document/d/1Z9Vgc10HYaGtQbhOimed0mwP4R95dQpQ/edit

Google Docs. 2023g. “Entrevista a Vanessa Espín dramaturga de 400 días sin luz”. https://docs.google.com/document/d/1EXR2lw7RWxsaUJuaGPgPisNa-AmzJpPR/edit

Google Docs. 2023h. “Entrevista Fernando Sánchez-Cabezudo asesor y coordinador artístico CDN”. https://docs.google.com/document/d/1DxfluCMv2y2FvV6MymMKyXvNaauWmII5/edit

Google Docs. 2023i. “Entrevista Houda Akrikrez. Presidenta de Tabadol y actriz de 400 días sin luz”. https://docs.google.com/document/d/1wK3MHdvkEZ-UwpCptAnXHCy2Wy2ojd6u/edit#heading=h.gjdgxs

Google Docs. 2023j. “Entrevista Hwidart”. https://n9.cl/ruhwp

Google Docs. 2023k. “Entrevista Zaira Moreno”. https://docs.google.com/document/d/1TTJjB0T6RU5--fli-4HZSGV7J5HLrdUX/edit

Kowzan, Tadeusz. 1997. El signo y el teatro. Madrid: Arco.

La Moncloa. 2023. “El Consejo para la Eliminación de la Discriminación Racial o Étnica incrementa la asistencia y los recursos para las víctimas”, 19 de junio. https://www.lamoncloa.gob.es/serviciosdeprensa/notasprensa/igualdad/Paginas/2023/190623-asistencia-discriminacion-racial.aspx

Metro de Madrid. 2023. “Luchamos contra el racismo”, 22 de marzo. https://www.metromadrid.es/es/noticia/luchamos-contra-el-racismo

Morado Castresana, Candela. 2017. “En los límites de la ciudad: El caso de la Cañada Real Galiana de Madrid”. Territorios en Formación, n.º 11: 67-84. https://doi.org/10.20868/tf.2017.11.3460

Observatorio Islamofobia. (2018). “Informe 2017: Una realidad incontestable. Islamofobia en los medios”, 2 de octubre. https://www.observatorioislamofobia.org/2018/10/02/informe-2017-una-realidad-incontestable-islamofobia-los-medios/

Premios Goya. 2023. “Carmen y Lola”. https://www.premiosgoya.com/pelicula/carmen-y-lola/

Reyes, Sandra. 2023. “Lista de actores y personajes de ‘Mía es la venganza’: Quién es quién en la serie”. El Comercio, 4 de julio. https://mag.elcomercio.pe/fama/mia-es-la-venganza-actores-y-personajes-quien-es-quien-en-la-serie-de-telecinco-espana-nnda-nnlt-noticia/

Sensacine. 2023. “Ocho apellidos marroquís”. https://www.sensacine.com/peliculas/pelicula-250501/

Stanislavski, Constantin. 1998. La construcción del personaje. Madrid: Alianza.

Suurmond, Jeannine M. 2005. “Our talk and walk: Discourse analysis and conflict studies”. Working Paper, n.º 35.

Vale, Eugene. 1985. Técnicas del guion para cine y televisión. Barcelona: Gedisa.

Velázquez-Gaztelu, Juan Pedro. 2023. “Cañada Real: Casi tres años sin luz”. Alternativas Económicas. https://alternativaseconomicas.coop/articulo/actualidad/canada-real-casi-tres-anos-sin-luz

“Zaira Romero, nominada a los Goya, lamenta que los maridos de tres mujeres gitanas con las que ensayó les impidieran actuar en ‘Carmen y Lola’”. 2019. Antena 3 Noticias, 2 de febrero. https://www.antena3.com/noticias/cultura/zaira-romero-goya-gitanas-carmen-y-lola-video_201902025c55d35e0cf292b10e47beb3.html
How to Cite
Mahmut, S. S., & Sanz de León, V. (2024). 400 días sin luz: the struggle of Cañada Real Galiana against the stigma and the violation of rights on stage. Cuadernos De Música, Artes Visuales Y Artes Escénicas, 19(1), 162–183. https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae19-1.cred
Section
Dossier