Seeing like children: cinema, game and counter-pedagogy in Alicia Vega’s workshops
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
For three decades, Chilean teacher and researcher Alicia Vega held an annual film workshop for children in the outskirts of Santiago de Chile and also in towns in central and southern Chile. This article focuses in the workshop carried out in 1987 in the neighborhood of Lo Hermida during Chile’s dictatorial period which was recorded by the filmmaker Ignacio Agüero in the award-winning documentary Cien niños esperando un tren (One hundred children waiting for a train) (1988). This research aims to explore the methodologies and materials used in classroom based on this film document and the final report of that particular workshop, preserved by the Alicia Vega Foundation. It seeks to recognize in them an approach to children from the horizontality and validation of their experiences as boys and girls coming from vulnerable environments. From this specific approach, we will examine elements common to all the workshops, incorporating the analysis of Vega’s latest publication, Cuadernos de Alicia (Alicia’s Notebooks) (2021), and Taller de cine para niños (Children’s Film Workshop) (2018). The analysis focuses on three areas: the relationship between childhood and cinema, the game and enjoyment as axes of the workshop, and the proposal of a counter-pedagogy that sustains the teaching method developed by Vega.
Alicia Vega, taller de cine, infancia, niñeces, pedagogíaAlicia Vega, film workshop, childhood, pedagogyAlicia Vega, oficina de cinema, infância, meninices, pedagogia
Agüero, Ignacio, dir. Cien niños esperando un tren, 1988. https://www.filmaffinity.com/es/film752183.html
Ariès, Philippe. 1987. “El descubrimiento de la infancia”. En El niño y la vida familiar en el antiguo régimen, 57-77. Madrid: Taurus.
Bácares Jara, Camilo. 2023. “El cine en la escuela”. PerfilesEducativos 45, n.º 182: 156-173. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.182.60906
Baudry, Jean-Louis. 1974. “Cine: Los efectos ideológicos producidos por el aparato de base”. Revista Lenguajes, n.º 2: 53-68.
Benjamin, Walter. 1988. Dirección única. Madrid: Alfaguara.
Benjamin, Walter. 1989. Escritos: La literatura infantil, los niños y los jóvenes. Buenos Aires: Nueva Visión.
Bergala, Alain. 2007. La hipótesis del cine: Pequeño tratado sobre la transmisión del cine en la escuela y fuera de ella. Barcelona: Laertes.
Brenez, Nicole. 2021. Cine de vanguardia: Instrucciones de uso. Santiago de Chile: Metales Pesados.
Buck-Morss, Susan. 2005. Walter Benjamin, escritor revolucionario. Buenos Aires: Interzona.
Bullot, Eric. 2021 El cine de lo posible. Santiago de Chile: Metales Pesados.
Calquín Donoso, Claudia e Irene Verónica Magaña. 2018. “Infancia en el cine: Notas para una relación entre máquinas visuales e identidad”.
Chasqui: Revista Latinoamericana de Comunicación, n.º 138: 253-271.https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6815701
Casetti, Francesco. 2012. “The Relocation of Cinema”. NECSUS: European Journal of Media Studies 1, nº. 2: 5-34. https://mediarep.org/server/api/core/bitstreams/eea9ff41-70df-485d-9430-37345c9c25a6/content
Castañeda, Claudia. 2002. Figurations: Child, Body, Worlds. Durham: Duke University Press.
Donoso, Catalina y Valeria de los Ríos. 2015. El cine de Ignacio Agüero: El documental como la lectura de un espacio. Santiago de Chile:
Cuarto Propio.
Freire, Paulo. 2005. Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI.
Heywood, Colin. 2001. History of Childhood: Children and Childhood in the West from Medieval to Modern Times. Cambridge: Polity Press.
Oubiña, David. 2009. Una juguetería filosófica: Cine, cronofotografía y arte digital. Buenos Aires: Manantial.
Pacheco de Oliveira, Verónica. 2021. “Una luciérnaga suspende el cielo: el ‘Taller de cine para niños’ de Alicia Vega”. Tesis de doctorado.
Universidad Federal de Minas Gerais. https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/45775/1/TESE%20VER%c3%94NICA%20PACHECO%20DE%20OLIVEIRA%20AZEREDO.pdf
Rancière, Jacques. 2007. El maestro ignorante: Cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Buenos Aires: Libros del Zorzal.
Rancière, Jacques. 2010. El espectador emancipado. Buenos Aires: Manantial.
Stearns, Peter. 2006. Childhood in World History. Londres: Routledge.https://doi.org/10.4324/9781315561363
Vandromme, Pol. 1960. Los niños en la pantalla. Madrid: Rialp.
Vega, Alicia. 1985. Informe 1: Taller de cine Renca.
Vega, Alicia. 1987. Informe 3: Taller de cine Lo Hermida.
Vega, Alicia. 2014. “Abecedario de cinema con Alicia Vega”. https://fundacionaliciavega.cl/abecedario-de-cinema-con-aliciavega-
2014/
Vega, Alicia. 2018. Taller de cine para niños. Santiago de Chile: Ocholibros.
Vega, Alicia. 2020. Cuadernos de Alicia. Santiago de Chile: Ocholibros.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.