Published Jul 2, 2021



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


César Alegría Vallejo

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

Indigenous nations in Colombia “rose up on camera,” going from being represen- ted to arranging their own representation. Peoples and individuals have outlined appropriation and communication strategies. The goal of this paper is to present an analysis on audiovisual appropriation by two independent filmmakers: Mileidy Orozco Domicó, from the Emberá-Eyabida people, and Luis Tróchez Tunubalá, from the Misak people. These forms of incorporation are studied in light of Oswald de Andrade’s anthropophagic theoretical perspective in relation to the trajectory of indigenous videos, analyzed through secondary sources and in correspondence with the filmmakers’ experience, mapped out from open interviews and personal communications, according to the possibilities of researcher/author interaction. This allows us to understand how the “other” is absorbed, how the foreign is appropriated, and how a point of view and ways of operating with the video are acquired. This results in mixed-race products and first-person statements, which respond to the political and affective needs of the authors, who reflect on their work and discourse on topics such as exile, migration and racism in a globalized space-time, making it possible to understand the contemporary indigenous experience through a secular language — the video —, which makes it possible not only to produce works, but also to dialogue with them.

Keywords

canibalismo cultural, video indígena, multivideografías, documental en primera personaCultural cannibalism, indigenous videos, multivideographs, first-person documentarycanibalismo cultural, vídeo indígena, multi-videografias, documentário na primeira pessoa

References
Bhabha, Hommi K. 2002. El lugar de la cultura. Buenos aires: Manantial.

De Andrade, Oswald. 1928. “Manifiesto antropófago”. Revista de Antropofagia 1, n.o 1. http://www.ccgsm.gob.ar/areas/educacion/ cepa/manifiesto_antropofago.pdf.

Dorado, José Antonio y Luis Tróchez. Namuy nu piro. 2017; Colombia: Telepacífico, 2017.

Dorado, José Antonio. Apaporis: Los secretos de la selva. 2012; Colombia: Fundación Imagen Latina, 2012.

Dos Santos, Nelson Pereira. Qué sabroso era mi amigo francés. 1971; Brasil: Produçoes Cinematográficas Luiz Carlos Barreto, 1971.

Duarte Loza, Daniel Martín. 2012. “Tropicalia: Arte, carnaval y antropofagia cultural en Brasil como política ante la dictadura militar”. VI Jornadas de Investigación en Disciplinas Artísticas y Proyectuales, octubre. Acceso el 1 de mayo de 2021. http://sedici.unlp.edu.ar/ handle/10915/40549.

Hall, Stuart. 2010. Sin garantías: Trayectorias y problemáticas en los estudios culturales. Popayán: Envión.

Jezzini, Jhanainna Silva Pereira. 2012. “Antropofagia e tropicalismo: Identidade cultural”. Visualidades 8, n.o 2: 49-73. https://doi. org/10.5216/vis.v8i2.18275.

Lagos Labbé, Paola. 2011. “Ecografías del ‘Yo’: Documental autobiográfico y estrategias de (auto)representación de la subjetividad”. Comunicación y Medios, n.o 24: 60-80. DOI: 10.5354/0719-1529.2012.19894.

Mateus Mora, Angélica. 2013. El indígena en el cine y audiovisual colombianos: Imágenes y conflictos. Medellín: La Carreta.

Mora Calderón, Pablo, ed. 2015. Poéticas de la resistencia: El video indígena en Colombia. Bogotá: Idartes. Acceso el 1 de mayo de 2021. https:// idartesencasa.gov.co/artes-audiovisuales/libros/poeticas-de-la- resistencia-el-video-indigena-en-colombia.

Mora Calderón, Pablo. 2018. Máquinas de visión y espíritus de indios: Seis ensayos de antropología visual. Bogotá: Idartes. Acceso el 1 de mayo de 2021. https://idartesencasa.gov.co/arte-ciencia-y-tecnologia/ libros/maquinas-de-vision-y-espiritu-de-indios-seis-ensayos-de.

Mora Calderón, Pablo. 2019. Seminario Corrientes de Pensamiento en Culturas Audiovisuales. Cali: Universidad del Valle.

Mora Calderón, Pablo. Crónica de un baile de muñeco. 2003; Colombia: Ministerio de Cultura, 2003.

Netto, Sebastião Leal Ferreira Vargas. 2014. “Antropofagia cultural: Momento do pensamento crítico latino-americano”. Revista eletrônica da ANPHLAC, n.o 17: 282-303. https://doi.org/10.46752/ anphlac.17.2014.2117 .

Orozco Domicó, Mileidy. Mu drua (Mi tierra) (C). 2011; Colombia.

Orozco Domicó, Mileidy. Truambi. 2019; Colombia.
Pablo Mora. Sey Arimaku (La otra oscuridad). 2012; Colombia: Universidad de Sabiduría Ancestral, 2012.

Piedras, Pablo. 2014. El cine documental en primera persona. Buenos Aires: Paidós.

Renov, Michael. 2004. The Subject in Documentary. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Rocha, Glauber. Tierra en trance. 1967; Brasil: Mapa Filmes, 1967. Rodríguez, Marta y Jorge Silva. Nuestra voz de tierra, memoria y futuro.

1982; Colombia: ICAIC, Rodríguez-Silva, 1982.
Shohat, Ella y Robert Stam. 2006. Crítica da imagem Eurocêntrica. São Paulo: Cosac Naify.

Stam, Robert. 2012. Teorías del cine: Una introducción. Barcelona: Paidós.

Suárez Urariyu, Jorge Mario. Somos hombres cascabel. 2018; Colombia.

Tróchez Tunubalá, Luis. Na, misak. 2017. Colombia: Autoridad Nacional de Televisión, 2017.

Viveiros de Castro. Eduardo. 2010. Metafísicas caníbales: Líneas de antropología postestructural. Buenos Aires: Katz.
How to Cite
Alegría Vallejo, C. (2021). Inward Migrations: Subjective Cannibalism in Indigenous Videos. Cuadernos De Música, Artes Visuales Y Artes Escénicas, 16(2), 150–173. https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae16-2.mhac
Section
Dossier