Published Jul 4, 2021



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Philarine Stefany Villanueva Ccahuana

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

This paper aims to problematize the nature of the indigenist plastic movement in Peru and to propose, based on the pictorial production of Camilo Blas during the 1920s, a way of understanding the development of the aesthetic-ideological proposals that were simplified under the “indigenist” label. Our methodology is framed in the history of art as a discipline; in other words, we address the ex- pressiveness of paintings (Fiesta andina, La cashua of 1924 and Hogar of 1926) from their specific language and what that says about the position of enunciation of the artist within the Peruvian plastic and intellectual history. It was found that it is insufficient to qualify it as indigenist, as it was conceived in that decade, because, instead of evoking the indigenous people of the past, frozen in Inca time, Blas updates it in the contemporary mestizo society. Therefore, we conclude that there are meanings that have historically been silenced to support hegemonic judgments in that period. These judgments were framed in the dichotomous creole discourse, whose radical message of the Peruvian indigenous people was addres- sed to a type of indigenous person conceived outside of modernity. Consequently, the representation of contemporary indigenous people was made invisible, thus distorting projects in this line, such as those of our artist. We propose that, instead of an indigenist project, he developed a Peruvian project in a modern and popular form, which started back in the 1920s.

Keywords

arte, indigenismo, costumbrismo, mestizaje, Camilo Blasarte, indigenismo, costume, miscigenação, Camilo Blasart, indigenism, costumbrismo, miscegenation, Camilo Blas

References
Alfajeme, Augusta y Mariano Valderrama. 1978. “El surgimiento de la cuestión agraria y del llamado problema indígena”. En Indigenismo, clases sociales y problema nacional, de Carlos Iván Degregori et al., 53-107. Lima: Centro Latinoamericano de Trabajo Social.

Barrantes, Pedro. 1927. “Los Andes motivo pictórico: Camilo Blas”. La Sierra 1, n.o 8: 39-41.
Blas, Camilo. 1969. “José Sabogal, guía y maestro”. Gamma: Revista de Artes. Bourdieu, Pierre. 2002. Campo de poder, campo intelectual. Buenos Aires: Montressor.

Codesido, Julia. 1968. “Unas manos con raíces”. Caretas, n.o 1366: 42-43.

Contreras, Carlos y Marcos Cueto. 2013. Historia del Perú contemporáneo: Desde las luchas por la independencia hasta el presente. Lima: Instituto de Estudios Peruanos.

De la Cadena, Marisol. 2004. Indígenas mestizos: Raza y cultura en el Cusco. Lima: Instituto de Estudios Peruanos.

Dondis, Donis. 1985. La sintaxis de la imagen: Introducción al alfabeto visual. Barcelona: Gustavo Gili.

García, José. 1924. “El Cuzco de la colonia”. Revista Universitaria, n.o 44-45: 30-42.

García, José. 2015 [1930]. El nuevo indio. Lima: Universidad Inca Garcilaso de la Vega.

García, Rafael. 2009. Iconografía e iconología: Cuestiones de método. Madrid: Encuentro.

García-Bedoya, Carlos. 2000. La literatura peruana en el periodo de estabilización colonial (1580-1780). Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Garrido, José. 1926. “Arte nacional Camilo Blas, pintor”. Variedades 22, n.o 975. Gibson, Percy. 1990. La poesía en Arequipa en el siglo XX. Lima: Consejo

Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación Tecnológica.

Klarén, Peter. 1976. Formación de las haciendas azucareras y orígenes del APRA. 2.a ed. Lima: Instituto de Estudios Peruanos.

Lauer, Mirko. 2007. Introducción a la pintura peruana del siglo XX. Lima: Universidad Ricardo Palma.

Majluf, Natalia. 2008. “Pancho Fierro, entre el mito y la historia”. En Tipos del Perú: La Lima criolla de Pancho Fierro, de Natalia Majluf y Marcus B. Burke, 17-50. Madrid: El Viso.

Majluf, Natalia y Luis Eduardo Wuffarden. 2010. Camilo Blas. Lima: Museo de Arte de Lima.

Manrique, Miguel. 2007. “La cashua cajamarquina”. Miguelmanuelmanriquecelis.blogspot. Acceso el 18 de abril de 2021. http://miguelmanuelmanriquecelis.blogspot.com/2007/07/trabajo- monografico-danza-carnaval-de.html.

Mariátegui, José Carlos. 1927. “José Sabogal”. Amauta 2, n.o 6: 9-10.

Mariátegui, José Carlos. 1981 [1929]. “El problema de las razas en América Latina”. En Ideología y política, 21-86. Lima: Amauta.

Mariátegui, José Carlos. 2007 [1928]. Siete ensayos de interpretación de la realidad peruana. Lima: Fundación Biblioteca Ayacucho.

Mendoza, Zoila. 2006. Crear y sentir lo nuestro: Folclor, identidad regional y nacional en el Cuzco, siglo XX. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.

Plazaola, Juan. 2015. Modelos y teorías de la historia del arte. Bilbao: Universidad de Deusto.

Sabogal, José. 1926. “Arte peruano. Camilo Blas”. Amauta 1, n.o 3: 21-24. Sánchez, Luis Alberto. 1998 [1920]. La literatura peruana. Lima: Instituto Luis Alberto Sánchez.

Valcárcel, Luis Eduardo. 1914. “Inauguración del Instituto Histórico del Cusco”. El Sol.

Valcárcel, Luis Eduardo. 1978 [1927]. Tempestad en los Andes. Lima: Universo.

Victorio, Patricia. 2010. “Reflexiones en torno al estudio del arte del Perú antiguo”. Revista del Museo Nacional 50: 47-64.

Villegas, Luis Fernando. 2008. “José Sabogal y el arte mestizo: El Instituto de Arte Peruano y sus acuarelas”. Tesis de licenciatura. Universidad Nacional Mayor de San Marcos. http://cybertesis. unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/4178.

Villegas Torres, Luis Fernando. 2011. “El costumbrismo americano ilustrado: El caso peruano. Imágenes originales en la era de la reproducción técnica”. Anales del Museo de América 19: 7-67.

Villegas Torres, Luis Fernando. 2013. “Vínculos artísticos entre España y Perú (1892-1929): Elementos para la construcción del imaginario nacional peruano”. Tesis de doctorado. Universidad Complutense de Madrid. http://repositorio.pucp.edu.pe/index/ handle/123456789/33252

Wiesse, María. 1957. José Sabogal: El artista y el hombre. Lima: Cía. de Impresiones y Publicidad.

Zevallos, Andrés. 1991. Tres pintores cajamarquinos: Mario Urteaga, José Sabogal, Camilo Blas. Lima: Asociación Editora Cajamarca
How to Cite
Villanueva Ccahuana, P. S. (2021). Questioning Peruvian Plastic Indigenism: The Case of Camilo Blas in the 1920s. Cuadernos De Música, Artes Visuales Y Artes Escénicas, 16(2), 250–263. https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae16-2.cipp (Original work published July 1, 2021)
Section
Dossier