Self-Representation of Identity Through the Arts: The Experience of the Children Photography Workshop with Mapuche Students

Versions

HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

mapuche identity
self-representation identitary
identity accounts
photography

How to Cite

Self-Representation of Identity Through the Arts: The Experience of the Children Photography Workshop with Mapuche Students. (2021). Cuadernos De Música, Artes Visuales Y Artes Escénicas, 16(2), 60-75. https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae16-2.arit (Original work published 2021)
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

This paper reflects on the experience of the Mapuche Children Photography Works- hop as a practice of self-representation of identity through art. This workshop, which had a qualitative methodology, took place in Santiago de Chile and aimed to initiate a dialogue on the capacity of the artistic and photographic image to elaborate a new account of Mapuche identity in the urban context. The children who participated in the project examined their family and personal experiences in order to build a Ma- puche image based on their visual imaginary. This workshop resulted in a series of portraits that enabled new views and readings of the phenomenon of ethnic identity from the perspective and positioning of those portrayed. The recreated images make up micro-stories that oppose the great identity narrative of society that, in the case of Mapuche identity, imposes stigmas and stereotypes.

HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Alvarado Pérez, Margarita. 2001. “Pose y montaje en la fotografía mapuche: Retrato fotográfico, representación e identidad”. En Mapuche: Fotografías siglos XIX y XX. Construcción y montaje de un imaginario, editado por Margarita Alvarado, Christian Báez Allende y Pedro Mege Rosso, 13-28. Santiago de Chile: Pehuén. Acceso el 20 de abril de 2021. http://www.memoriachilena.gob.cl/602/w3-article-9632.html.

Alvarado Pérez, Margarita y Carla Möller Zunino. 2011. Memoria visual e imaginarios: Fotografías de pueblos originarios siglos XIX y XXI. Santiago de Chile: Pehuén.

Alvarado Pérez, Margarita, Christian Báez Allende y Pedro Mege Rosso, eds. 2001. Mapuche: Fotografías siglos XIX y XX. Construcción y montaje de un imaginario. Santiago de Chile: Pehuén.

Azócar, Alonso. 1998. “Estereotipos mapuches en el discurso visual”. Lengua y Literatura mapuche 8: 191-202. Acceso 16 de noviembre de 2020. http://publicacionescienciassociales.ufro.cl/index.php/ indoamericanarticle/view/454/389.

Bajas, María Paz y Mela-Contreras, José. 2018. “Taller de fotografía infantil: Recreando nuevas imágenes para la identidad mapuche en la ciudad”, 50-56. En Territorios alternos. Santiago de Chile: Pehuén.

Banks, Marcus. 2001. Los datos visuales en investigación cualitativa. Madrid: Morata.

Bengoa, José. 2000. La emergencia indígena en América Latina. Santiago de Chile: Fondo de Cultura Económica.

Bengoa, José. 2012. Mapuche, colonos y el Estado nacional. Santiago de Chile: Catalonia.

Bolívar, Antonio y Jesús Domingo. 2006. “La investigación biográfica y narrativa en Iberoamérica: Campos de desarrollo y estado actual”. Forum Qualitative Sozialforschung 7, n.o 4: 1-32. Acceso 14 de agosto de 2020. http://www.qualitative-research.net/index.php/fqsrticle/ view/161/357.

Caggiano, Sergio. 2012. El sentido común visual: Disputas en torno a género, “raza” y clase en imágenes de circulación pública. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Canales-Tapia, Pedro, Matías Fernández-Alister y Ana Rubio-Poblete. 2018. “Textos escolares de historia: La reproducción del racimo contra pueblos indígenas en Chile”. Revistas Austral de Ciencias Sociales, n.o 34: 153-167. https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2018.n34-10.

Crow, Joanna. 2013. “Claiming Historical Truth in the Era of Neoliberal Multiculturalism, 1990-2010”. En The Mapuche in Modern Chile: A Cultural History, 1-19. Gainesville: University Press of Florida.

Didi-Huberman, George. 2008. Cuando las imágenes toman posición. Madrid: Antonio Machado.

Efland, Arthur, Kerry Freedman y Patricia Stuhr. 2003. La educación en el arte posmoderno. Barcelona: Paidós.

Frías Meneses, Daniela. 2011. “La representación del pueblo mapuche en los textos escolares 1880-1930”. Acceso el 23 de noviembre de 2020. http://www.memoriachilena.gob.cl/602rticles-123094_recurso_2.pdf.

Godoy Sepúlveda, Eduardo, Karin Hoces Reyes y Catalina Roa Contreras. 2006. “Desmitificando la historia mapuche: Contribuciones para la enseñanza de una nueva historia de Chile”. Tesis de grado. Universidad de Santiago de Chile. https://www.archivochile.com/tesis/03_tpo/03po0010.pdf.

Gunthert, André. 2014. “L’image conversationnelle: Les nouveaux usages de la photographie numérique”. Études photographiques, n.o 31, 1-16. Acceso el 20 de noviembre de 2020. https://journals. openedition.org/etudesphotographiques/3387.

Jaar, Alfredo. 2017. La política de las imágenes. Santiago de Chile: Metales Pesados.

Jösch, Andrea y Claudia Astete, ed. 2009. Trienal de Chile: Aiwin, la imagen de la sombra. Santiago de Chile: Ograma.

Laso Chenut, Francois Xavier. 2015. “La huella invertida: Antropologías del tiempo, la mirada y la memoria. La fotografía de José Domingo Laso 1870-1927”. Tesis de maestría. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales. https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/ handle/10469/8627.

Marimán Quemenado, Pablo, Sergio Caniuqueo Huircapán, José Millalén Paillal y Rodrigo Levil Chicahual. 2006. ¡... Escucha, winka...! Cuatro ensayos de historia nacional mapuche y un epílogo sobre el futuro. Santiago de Chile: LOM.

Mela Contreras, José. 2017. “La identidad visual en mapuches urbanos: La experiencia del Taller de Fotografía Indígena Azentún con jóvenes adolescentes de San Bernardo y Santiago”. Tesis de doctorado. Universidad de Barcelona. http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/107247.

Mela Contreras, José. 2020. “El Taller de Fotografía Azentún con adolescentes mapuches de Santiago: Una propuesta fotográfica- performática para recrear una identidad visual indígena y urbana en el Museo Histórico Nacional de Chile”. Aisthesis, n.o 67: 207- 229. https://doi.org/10.7764/67.10.

Millaleo, Ana. 2012. “La civilización del cuerpo de las mujeres mapuche”. Acceso el 10 de julio de 2020. www.unter.org.ar/ imagenes/La%20civilizaci%C3%B3n%20del%20cuerpo%20 de%20las%20mujeres.pdf.

Noland, Carey. 2006. Auto-Photography as Research Practice: Identity and Self-Esteem Research. Journal of Research Practice 2, n.o 1: 1-19. Acceso el 20 de abril de 2021. http://jrp.icaap.org/index.php/jrprticle/view/19.

Pequeño, Pamela. Dungún, la lengua. 2012. Acceso el 20 de abril de 2021. https://cinechile.cl/pelicula/dungun-la-lengua/.

Pink, Sarah. 2007. “The Visual in Ethnography: Photography, Video, Cultures and Individuals”. En Doing Visual Ethnography, 123-144. Londres: SAGE.

Quijano, Aníbal. 2014. “Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina”. Acceso el 22 de agosto de 2020. http://www.archivochile.com/Ideas_Autores/quijanoa/quijanoa00001.pdf

Restrepo, Eduardo. 2007. “Identidades: Planteamientos teóricos y sugerencias metodológicas para su estudio”. Jangwa Pana 5: 24-35. http://www.ram-wan.net/restrepo/documentos/identidades- jangwa%20pana.pdf.

Reyero, Alejandra. 2013. “La representación fotográfica de la alteridad indígena chaqueña en el contexto artístico contemporáneo”. III Jornadas Internacionales de Hermenéutica: “La hermenéutica en el cruce de las culturas: Polifonías y reescrituras”, 2 al 5 de julio. Acceso el 23 de agosto de 2020. http://proyectohermeneutica.sociales.uba. ar/wp-content/uploads/sites/31/2016/12/46.pdf.

Rose, Gillian. 2014. “On the Relation between ‘Visual Research Methods’ and Contemporary Visual Culture”. Sociological Review 62, n.o 1: 24- 46. https://doi.org/10.1111/1467-954X.12109

Soulages, François. 2005. La estética fotográfica. Buenos Aires: La Marca.

Spencer, Steve. 2014. Race and Ethnicity: Culture, Identity and representation. Nueva York: Routledge.

Turra, Omar, Desiderio Catriquir y Mario Valdés. 2017. “La identidad negada: Historia y subalternización cultural desde testimonios escolares mapuche”. Cadernos de Pesquisa 47, n.o 163: 342-356. http://dx.doi. org/10.1590/198053143644.

Van der Zalm, Jeroen. 2006. “La perspectiva de la auto-representación”.

Revista Chilena de Antropología Visual, n.o 7: 93-112. Acceso el 20 de abril de 2021.http://www.rchav.cl/2006_7_art06_van_der_zalm.html

Villegas Martínez, Felipe. 2015. “Análisis crítico cognitivo del discurso histórico sobre el pueblo mapuche en textos escolares de historia”. Tesis de pregrado. Universidad de Chile. http://repositorio.uchile.cl/ handle/2250/143374.

Yang, Sunhoon y Darryl Bautista. 2008. “Reflection, Arts, and Self- inquiry: A Letter to Other for Negotiating Korean English Teacher Identity”. Reflective Practice 9, n.o 3: 293-305. https://doi.org/10.1080/14623940802207170.

Zeitlyn, David. 2010. Representation/Self-representation: A Tale of Two Portraits; or, portraits and Social Science Representations. Visual Anthropology 23, n.o 5: 398-426. https://doi.org/10.1080/08949460903472978.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 José Israel Mela