Geographic Access Barriers to Oral Health Services in the Department of Nariño, Colombia
PDF (Spanish)

Keywords

architectural accessibility
health services accessibility
travel
geography medical
geographic mapping
transportation of patients

How to Cite

Geographic Access Barriers to Oral Health Services in the Department of Nariño, Colombia. (2017). Gerencia Y Políticas De Salud, 15(31). https://doi.org/10.11144/Javeriana.rgyps15-31.bgas
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

A cross-sectional study aimed to identify the existence of geographic barriers to health care and to conduct an inventory of health care institutions in Nariño with information from the sixty-four municipalities in the state. Methods: A measurement system was developed to identify the travel time from a municipality to Pasto in different means of transportation. A travel time of more than 4 hours or a distance longer than 25 km were considered access barriers. Results: Nariño has 305 providers in public sector, 1062 in private sector; 670 oral health providers was identify. Nariño has primary health care providers in the entire state, second level in four and third level only in Pasto. From the 64 municipalities analyzed, 3 did not have access barriers in terms of travel time or distance. Conclusions: The travel time and the means of transportation generate access barriers to health care services in Nariño, accentuated in pacific area

PDF (Spanish)

1. Organización Mundial de la Salud (OMS). Informe sobre la salud en el mundo, la financiación de los sistemas de salud: el camino hacia la cobertura universal. Ginebra, Suiza: OMS; 2010. p. 1-42.

2. Mauch V, Woods N, Kirubi B, Kipruto H, Sitienei J, Klinkenberg E. Assessing access barriers to tuberculosis
care with the tool to estimate patients`cost: pilot results from two districts in Kenya. BMC Public Health. 2011;11(43):1-9

3. Apparicio P, Abdelmajid M, Riva M, et al. Comparing alternative approaches to measuring the geographical accessibility of urban health services: distance types and aggregation-error issues. Int J Health Geogr 2008;7(7): 33-8.

4. Guerrero E, Pan K, Curtis A, et al. Avaiability of substance abuse treatment services in Spanish: A GIS analysis of Latino communities in Los Angeles Country, California. Substance Abuse Treatment, Prevention and Policy. 2011;6(21):1-8.

5. Jordan H, Roderick P, Martín D, et al. Distance, rurality and the need for care: access to health services in South West England. Int J Health Geogr. 2004;3(21):1-9.

6. World Health Organization (WHO). Monitoring equity in access to AIDS treatment programmes: a review of concepts, models, methods and indicators Francia: WHO; 2010. p. 5-87

7. Colombia - Ministerio de Transporte, Oficina de Planeación. Caracterización del transporte en Colombia, diagnóstico y proyectos de transporte e infraestructura. Bogotá: Ministerio de Transporte; 2005. p. 15-97.

8. Grupo de Trabajo de la Comisión de Regulación en Salud (CRES). Evolución del Sistema General de
Seguridad Social en Salud y recomendaciones para su mejoramiento. Informe anual para el Congreso
de la república. Bogotá: CRES; 2010. p. 1-88.

9. Colombia - Congreso de la República. Ley 10 de 1990; Por la cual se reorganiza el Sistema Nacional de Salud y se dictan otras disposiciones. Bogotá: Congreso de la República; 1990.

10. Colombia - Congreso de la República. Decreto 1762 de 1990 por la cual se reglamenta parcialmente la ley 10 de 1990, en cuanto a la organización de los servicios de salud que se presentarán en los municipios del país. Bogotá: Congreso de la República; 1990.

11. Colombia - Congreso de la República. Ley 100 de 1993; Por la cual se crea el sistema de seguridad social
integral y se dictan otras disposiciones. Bogotá: Congreso de la República; 1993.

12. Colombia - Ministerio de Salud. Resolución 5261 de 1994, por la cual se establece el manual de actividades, intervenciones y procedimientos del Plan Obligatorio de Salud del Sistema General de Seguridad Social en Colombia. Bogotá: Ministerio de Salud; 1994.

13. Colombia - Ministerio de Salud. Resolución 5261 de 1994; Por la cual se establece el manual de actividades, intervenciones y procedimientos del Plan Obligatorio de Salud en el Sistema General de Seguridad Social en Salud. Bogotá: Ministerio de Salud; 1994.

14. Colombia - Ministerio de Salud y Protección Social. Sede Web del Ministerio Salud y Protección Social [Internet]; 2012 [citado en mayo del 2012]. Disponible en: http://www.minsalud.gov.co/salud/
Paginas/INDICADORESBASICOSSP.aspx

15. Gobernación de Nariño. Sitio web de la Gobernación de Nariño [Internet]; 2012 [citado en mayo del 2012]. Disponible en: http://www.narino.gov.co/index.php/nuestro-departamento/informacion

16. Organización Mundial de la Salud (OMS) [Internet]; 2010 [citado en enero del 2013]. Disponibleen: http://www.who.int/features/factfiles/universal_health_coverage/es/

17. Grupo de trabajo de la Comisión de Regulación en Salud (CRES). Evolución del Sistema General de Seguridad Social en Salud y recomendaciones para su mejoramiento. Informe anual para el Congreso de la República. Bogotá: CRES; 2011. p. 1-80.

18. Qidwai W, Ashfaq T, Khoja T, et al. Access to person-centered care a perspective on status, barriers,
opportunities and challenges from the Eastern Mediterranean Region. Middel East Journal of Family Medicine. 2012;10(6):4-13.

19. Guagliardo MF. Spatial accessibility of primary care: concepts, methods and challenges. Int J Health Geogr. 2004;3(3);1-13.

20. Comber A, Brunsdon C, Radbum R. A spatial analysis of variation in health access: linking geography,
socio-economic status and access perception. Int J Health Geogr. 2011;10:44.

21. Bosanac E, Parkinson E, Hal D. Geographic Access to hospice care: a 30 - minute travel time standard.
Medical Care. 1976;14(7):616-24.

22. Wilson K, Rosenberg M. The geographies of crisis: exploring accesibility to health care in Canada. The
Canadian Geographer. 2002;46(3):223-34.

23. Penchansky R, Thomas JW. “The Concept of Access: Definition and Relationship to Consumer Satisfaction.” Medical Care 19, no. 2 (February 1981): 127–40.

24. Magilvy J, Congdon J. The crisis nature of health care transition for rural older adults. Public Health Nurs. 2000;17(5):336-45.

25. Rheuban KS. The role of telemedicine in fostering health - care innovation to addres problems of access,
specialty shortages and changing patient care needs. Journal of Telemed and Telecare. 2006;12 Suppl 2:S45-50.

26. Bradley E, Thompson JW, Byam P, et al. Access and quality of rural heathcare: Ethiopian Millennium
rural initiative. Int J Qual Health Care. 2011;23(3): 222-30.

27. Junqueira SR, Frias AC, Zilbovicius C, et al. Oral health and access to dental care services in relation to the health necessities index: Sao Paulo, Brazil, 2008. Cien and Saude Colet. 2012;17(4):1015-24.

28. Morrissey K, Clarke G, Ballas D, et al. Examining access to GP services in rural Ireland using microsimulation
analysis. Royal Geographical Society. 2008;40(3):354-64.

29. Gao S, Mioc D, Anton F, et al. Online GIS services for mapping and sharing disease information. Int J
Health Geogr. 2008;7:8.

30. Beyer KMN, Saftlas AF, Wallis AB, et al. A probabilistic sampling method (PSM) for estimating geographic distance to health services when only the region of residence is known. Int J Health Geogr.2011;10:4.

31. Calley LM. Using geographic information systems to desing population - based intervention. Public
Health Nursing.2004;21(6):547-54.

32. Nuckols JR, Ward MH, Jarup L. Using Geographic information systems for exposure assessment in environmental epidemiology studies. Envirom Health Perspect. 2004;112(9):1007-15.

33. Colombia - Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE). Censo General 2005, nivel nacional. Bogotá: DANE; 2005.

34. Instituto Nacional de Vías (Invias). Sitio web de INVIAS [Internet]; 2012 [citado en marzo del 2012]. Disponible en: http://www.invias.gov.co/index.php/historico-cartelera-virtual/doc_download/845-direccion-territorial-nariño

35. Colombia - Gobernación de Nariño, Oficina de Planeación Departamental. Visión Nariño 2030 [Nariño 2030]. Pasto: Gobernación de Nariño; 2005.

36. Colombia - Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. Vive Nariño un paraíso lleno de sorpresas [Internet]; 2013 [citado en febrero del 2013]. Disponible en: http://www.vivenarino.com/es/paraiso

37. Ortiz L, Cubides H, Restrepo D. Caracterización laboral del talento humano en salud de Colombia: Aproximaciones desde el ingreso base de cotización al Sistema General de Seguridad Social en Salud.
Documento de trabajo. Bogotá: Ministerio de Salud y Protección Social Dirección de Desarrollo del
Talento Humano en Salud República de Colombia.; 2012. p. 1-30.

38. Colombia, Constitución Política de 1991. Bogotá: Imprenta Nacional; 2015. 39. Colombia - Ministerio de Transporte. Ley 105 de 1993. Por la cual se dictan disposiciones básicas sobre el transporte, se distribuyen competencias y recursos entre la Nación y las entidades territoriales, se reglamenta la planeación en el sector
transporte y se dictan otras disposiciones. Bogotá: Ministerio de Transporte; 1993.

40. Colombia - Ministerio de Obras Públicas y Transporte. Resolución 2114 25 de marzo de 1998. Bogotá:
Ministerio de Obras Públicas y Transporte; 1998.

41. Viloria J. Documentos de trabajo sobre economía regional, economía del departamento de Nariño: ruralidad y aislamiento geográfico Cartagena: Banco de la República, Centro de Estudios Económicos Regionales; 2007.

42. Colombia - Gobernación de Nariño, Departamento Nacional de Planeación. Contrato Plan de la Nación con el departamento de Nariño, acuerdo estratégico para el desarrollo del territorio. Bogotá: Gobernación de Nariño, Departamento Nacional de Planeación; 2013.

43. Ternera J. Planificación de talento humano en salud oral en Colombia. Acta Odontol Col. 2011;1(1):77-92.

44. Organización Mundial de la Salud (OMS). La enseñanza de la odontología: informe de un comité de expertos en higiene oral. Ginebra: OMS; 1962.

45. Estrada-Montoya JH. La fiebre no está en las sábanas. A propósito del proyecto gubernamental de reforma a la salud. Revista Izquierda [Internet]. 2010 oct.; 5. Disponible desde: http://www.espaciocritico.com/node/58x

Copyright notice

The Journal Management and Health Policies is registered under the Creative Commons Recognition 4.0 International license. Therefore, this work can be reproduced, distributed and publicly communicated in digital format, provided that the name of the authors and the Pontificia Universidad Javeriana are recognized. It is allowed to quote, adapt, transform, autoarchive, republish and create from the material, for any purpose (including commercial), provided that authorship is properly acknowledged, a link to the original work is provided and if changes have been mad. The Pontificia Universidad Javeriana does not retain the rights over published works and the contents are the exclusive responsibility of the authors, who preserve their moral, intellectual, privacy and publicity rights.

The endorsement of the intervention of the work (revision, style correction, translation, layout) and its subsequent disclosure is granted through a license to use and not through a transfer of rights, which means that the journal and the Pontificia Universidad Javeriana disclaims any liability that may arise from ethical misconduct on the part of the authors. As a result of the protection provided by the license for use, the journal is not obliged to publish retractions or modify the information already published, unless the erratum arises from the process of editorial management. The publication of contents in this magazine does not represent royalties for taxpayers.