Herramientas de aprendizaje activo en las asignaturas de ingeniería estructural
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
The educational methods that promote active learning are based on the constructivist theory on learning. According to this theory the students are the core and the protagonists of the educational process, and they decide when and how to learn. In this process the professor is only a guide who motivates and gives feedback to the students. With this purpose in the Structural Engineering courses offered to the students of the civil engineering and architecture undergraduate programs at the Javeriana University, tools of active learning have been implemented. These tools have been related, in some cases, with examples of applied research of the research group Estructuras. In small workgroups students experiment with existing structural models of the structural lab and with models designed and constructed by themselves. As a consequence of these activities, the motivation and enthusiasm of the students have increased as well as the class attendance. Additionally, during the execution of the experiments a constant interest is observed and the students participate actively and formulate questions related to the behavior of the structural systems modeled.
herramientas de aprendizaje activo, ingeniería estructural, modelos estructurales, enseñanza en la ingenieríaActive learning tools, structural engineering, structural models, engineering education
Caro, S., Reyes, J. “Prácticas docentes que promueven el aprendizajeactivo en ingeniería civil”. En: Revista de Ingeniería, 18, 2003,48-55.
Chrobak, R. “The Globalization and the Engineering Teaching for theXXI Century”. En: Primer Congreso Argentino de Enseñanza enla Ingeniería. Río (Córdoba): 1996.Foundation Coalition.
“The Foundation Coalition and Agent of Change.Active Cooperative Learning (ACL)”.En: http://www.foundationcoalition.org. Fecha de consulta:febrero de 2005
Harris, H.G., Sabnis, G.M. Structural Modeling and ExperimentalTechniques. Second Edition. Boca Ratón: CRC Press, 1999.
Jaramillo, J. Notas de clase del curso profesionalización docente. Bogotá:Facultad de Ingeniería, Facultad de Educación, Pontificia Universidad Javeriana, 2005.
Muñoz, E.E., Núñez, F. Evaluación por confiabilidad estructural de puentes en acero apoyada en monitoreo e instrumentación. Proyectode investigación financiado por la Vicerrectoría Académicade la Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá: PontificiaUniversidad Javeriana, 2005.
Muñoz, E.E., Ruiz, D., Prieto, J.A., Ramos, A. “Estimación de la confiabilidad estructural de una edificación indispensable mediante análisis no lineales estáticos de pushover”. En: Boletín técnicodel IMME. Caracas: Universidad Central de Venezuela, 2006.
Not, L. Las pedagogías del conocimiento. México: Fondo de Cultura Económica, 2002.
Ruiz, D., Yamín, L. “Seismic Vulnerability of Bridges in Colombia andRehabilitation Strategies. Rehabilitating and Repairing theBuildings and Bridges of Americas”. En: HemisphericalWorkshop. Puerto Rico, 2002.
Ruiz, D., Uribe, J., Phillips, C. “Modelos estructurales: gran incentivopara aprender el comportamiento estructural”. En: XXV Reunión Anual de Facultades de Ingeniería. Cartagena: ACOFI,2005.
Serrano, M., Jussef, M. Calibración del prototipo didáctico del modelo aescala del puente de Cajamarca. Trabajo de grado para accederal título de Ingeniero Civil. Bogotá: Pontificia UniversidadJaveriana, Departamento de Ingeniería Civil, 2005.
Uribe, J., Rodríguez, C.A. “Modelos de microconcreto para la enseñanza del comportamiento de estructuras de hormigón reforzado”. En: Revista de la Escuela Colombiana de Ingeniería, 13 (50),2003, 23-35.
Uribe, J. Gil, J. Lejus Versión 1.0. (Laboratorio de Estructuras). Bogotá:Universidad de los Andes, 1998.
White, R.N. Structural Behavior Laboratory, Report N° 346. Cornell University. Ithaca: Department of Structural Engineering, 1972.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.