Acculturation strategies & ethnic identity: a southsouth immigrants study in the north of Chile
PDF (Spanish)

Keywords

inmigración
aculturación
identidad étnica

How to Cite

Acculturation strategies & ethnic identity: a southsouth immigrants study in the north of Chile. (2016). Universitas Psychologica, 15(1), 117-128. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy15-1.eaie
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

Bajo un diseño no experimental, analítico y transversal, el estudio describe la relación existente entre las estrategias de aculturación propuestas por Berry, de integración, asimilación, separación y marginalización, con la identidad étnica. Se recogieron datos de 431 inmigrantes peruanos y colombianos en la ciudad de Antofagasta, Chile, a través de la escala de aculturación desarrollada por Basabe, Zlobina, y Páez, (2004) y la Escala de Identidad Étnica Multigrupo (EIEM) en su versión en español. Los resultados arrojaron que la estrategia de aculturación mayormente utilizada por ambos grupos fue la biculturalidad aunque existen diferencias por sexo. En cuanto a la identidad étnica, las diferencias fueron estadísticamente significativas para ambos grupos solo entre nacionalidades. Al analizar la relación existente entre las variables, las pruebas lograron ser concluyentes apoyando los supuestos teóricos de que quienes optan por una estrategia de aculturación de “lealtad al endogrupo” (biculturales y separados) tienen una mayor orientación positiva hacia su grupo étnico, a diferencia de quienes utilizan una estrategia de corte “individualista” (asimilados y marginados).

PDF (Spanish)

Berry, J. (2001). A Psychology of Immigration. Journal of Social Issues, 3(57), 615-631.

Berry, J. (2008). Globasilation and acculturation. International Journal of Intercultural Relations, 32, 328-336.

Berry, J. (1997) Lead Article – Immigration, Acculturation, and Adaptation. Applied Psychology: An International Review, 46(1), 5-68.

Berry, J., Phinney, J., Sam, D., & Vedder, P. (2006). Immigrant Youth: Acculturation, Identity, and Adaptation. Applied Psychology: An International Review, 55(3), 303-332.

Cárdenas, J.M., & Yañez, S. (2012). Nuevas formas de muestreo para minorías y poblaciones ocultas: muestras por encuestado conducido en una población de inmigrantes sudamericanos. Universitas Psychologica, 11(2), 571-578.

Castro-Solano, A. (2011). Estrategias de Aculturación y Adaptación Psicológica y Sociocultural de Estudiantes Extranjeros en la Argentina. Interdisciplinaria, 28(1), 115-130.

Falomir, R. (1991). La emergencia de la identidad étnica a fin del milenio. Alteridades 1(2), 7-12.

Instituto Nacional de Estadísticas (INE) (2012). Síntesis de Resultados CENSO 2012. Recuperado de http:// www.censo2017.cl/

Guitart, M. (2010). Propiedades psicométricas y estructura factorial de la Escala de Identidad Étnica Multigrupo en español (EIEM). Revista Latinoamericana de Psicología, 3(42), 405-412.

Grebe, M. (1997-1998). Procesos migratorios, identidad étnica y estrategias adaptativas en las culturas indígenas de Chile: una perspectiva preliminar. Revista Chilena de Antropología, 14, 55-68.

Hobsbawm, E. (1994). Identidad – Conferencia inaugural del congreso “Los Nacionalismos en Europa: Pasado y Presente”. RIFP, 3, 5-17.

Marsiglia, F., Kulis, S., Hecht, M., & Sills, S. (2004). Ethnicity and Ethnic Identity as Predictors of Drug Norms and Drug Use Among Preadolescents in the US Southwest. Substance Use and Misuse, 7(39), 1061–1094.

McNeill, B. (2001). An Excercise in Ethnic Identity Awareness. Journal of Multicultural Counseling and Development, 29, 274-282.

Stefoni, C. (2011). - Perfil Migratorio de Chile. (Informe de investigación para la Organización Internacional Para Las Migraciones (OIM)), Oficina Regional para América del Sur). Recuperado de http://priem.cl/wp-content/uploads/2015/04/Stefoni_Perfil-Migratorio-de-Chile.pdf

O’Dougherty, M., & Nguyen, L. (2002). Experiences and Beliefs as Predictors of Ethnic Identity and Intergroup Relations. Journal of Multicultural Counseling and Development, 30, 2-20.

Padilla, A., & Pérez, W. (2003). Acculturation, Social Identity, and Social Cognition: A New Perspective. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 1(25), 35-55.

Pnevmatikos, D., Geka, M., & Divane, M. (2010). The emergence, structure and development of ethnic identity during childhood: The case of Roma identity. International Journal of Psychology, 45(6), 435-442.

Retortillo, A., & Rodríguez, H. (2008). Inmigración, estrategias de aculturación y valores laborales: un estudio exploratorio. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 2(24), 187-202.

Salazar, D., Niemeyer, H., Horta, H., Figueroa, V., & Manríquez, G. (2014). Interaction, social identity, agency and change during Middle Horizon San Pedro de Atacama (northern Chile): A multidimensional and interdisciplinary perspective. Journal of Anthropological Archaeology, 35, 135-152.

Schwartz, S., & Zamboanga, B. (2008). Testing Berry’s Model of Acculturation: A Confirmatory Latent Class Aproach. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 14(4), 275-285.

Shahim, S. (2007) Family Acculturation, Behavior Problems, and Social Skills of a Group of Iranian Immigrant Children in Toronto. Psychological Research, 1-2(10), 93-108.

Smith, E. (1991) Ethnic Identity development: Toward the Development of a Theory within the Context of Majority/Minority Status. Journal of Counseling and Development, 70, 181-188.

Smith-, V. (2002) La Escala de Identidad Etnica Multigrupo (EIEM) en el contexto costarricense. Actualidades en Psicología, 105(18), 47-67.

Sobral, J., Gómez-Fraguela, J., Luengo, A., Romero, E. & Villar, P. (2010) Adolescentes latinoamericanos, aculturación y conducta antisocial. Psicothema, 3(22), pp. 410-415.

Turra, H., Garrido, S., Pérez, C., Llanquinao, G., & Merino, M. (2014). El Rol del Espacio Recreado en la Construcción Discursiva de Identidad de Adolescentes Mapuches de Temuco y Santiago. Alpha, 38, 155-172.

Van de Vijver, F., & Phalet, K. (2004). Assessment in Multicultural Groups: The Role of Acculturation. Applied Psychology: An International Review, 53(2), 215–236.

Verkuyten, M. (2002). Perceptions of ethnic discrimination by minority and majority early adolescents in the Netherlands. International Journal of Psychology, 37(6), 321-332.

This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights. Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.