Among Miracles, Spirits and Esotericism: Magical Thinking and Pseudoscience in the Globalized Chile the XXI Century
HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

unfounded beliefs
pseudoscience
magical thinking
science and technology
social perception

How to Cite

Among Miracles, Spirits and Esotericism: Magical Thinking and Pseudoscience in the Globalized Chile the XXI Century. (2019). Universitas Psychologica, 18(4), 1-13. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy18-4.emee
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

Parallel to the rationality underpinning current science and technology, a set of unfounded beliefs persists among citizens who generally omit scientific criteria to give explanation to seemingly supernatural phenomena. Using the data from the first “National Survey of Social Perception of Science and Technology” (EPSCYT) applied in Chile in 2016, some phenomena in which people believe are explored descriptively and using reasons of probability, and It is analyzed how entrenched they are in the various segments of the population. Among the results, we found a high prevalence in beliefs about the existence of miracles (79%), the spirits (65%), the telepathy (60.2%), numerology (50.4%) and UFO’s (59.9%). The discussion raises a paradox of modernity, where despite the propagation of scientific knowledge and technologies, some beliefs in the supernatural are maintained, this even among those who would theoretically be more skeptical, i.e. who have Attained university education, they are adults, they declare themselves agnostics and/or supporters of the thesis of the verification.

HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Acevedo, J. A., Vázquez, Á., Manassero, M. A., & Acevedo, P. (2003). Creencias sobre la tecnología y sus relaciones con la ciencia. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 2(3), 353-376. Obtenido de http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen2/REEC_2_3_9.pdf

Alonso, F., & Cortiñas, S. (2014). La pseudociencia y el poder de los medios de comunicación. La problemática ausencia de bases teóricas para afrontar el fenómeno. Historia y Comunicación Social, 19, 93-103.doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.45111.

Avelino, J. (1999). Filosofía de las creencias. Revista de Filosofía de la Universidad de Costa Rica, 37(92), 239-248. Obtenido de http://inif.ucr.ac.cr/recursos/docs/Revista%20de%20Filosof%C3%ADa%20UCR/Vol.XXXVII/No.%2092/Filosofia%20de%20las%20creencias.pdf

Baum, W. (2005). Undestending behaviorism: behavior culture and evolution (2da. Ed.). Malden: Blackwell.

Beck, U. (2009). El dios personal. La individualización de la religión y el espíritu del cosmopolitismo. Madrid: Paidos.

Blanco, H., Ornelas, M., Aguirre, J. F., & Guedea, J. C. (2012). Autoeficacia percibida en conductas académicas. Diferencias entre hombres y mujeres. Revista mexicana de investigación educativa, 17(53), 557-571. Obtenido de http://scielo.unam.mx/pdf/rmie/v17n53/v17n53a11.pdf

Bueno, G. (2002). El concepto de creencia y la Idea de creencia. Revista Crítica del Presente(10), 2-15. Obtenido de http://www.nodulo.org/ec/2002/n010p02.htm

Bunge, M. (2010). Las Pseudociencias ¡Vaya timo! Pamplona: Laetoli.

Castilla, C. (2011). Rezar para sanar: el recurso mágico-religioso en la búsqueda de la salud. Revista de Humanidades(18), 109-124. Obtenido de http://revistas.uned.es/index.php/rdh/article/viewFile/12882/11959

Damisch, L. (2008). Keep your fingers crossed!. The influence of superstition on subsequent task performance and its mediating mechanism. Disertación doctoral no publicada. University Zu Köln, Alemania.

David, D., Lynn, S. J., & Ellis, A. (2010). Rational and Irrational Beliefs. Research, Theory and Clinical Practice. New York: Oxford University Press.

Dawkins, R. (2000). Destejiendo el Arco Irís: Ciencia, ilusión y el deseo de asombro. Barcelona: Tusquets Editores.

Daxelmüller, C. (2009). Historia social de la magia. Barcelona: Herder.

Díaz, L., & Álvarez, C. (2004). Differences in paranormal beliefs across fields of study from a Spanish adaptation of Tobacyk's RPBS. Journal of Parapsychology, 68(2), 405-422.

Gámez, L. A. (2015). El peligro de creer. Madrid: Léeme Libros.

García, R. (2015). Pseudociencia en el mundo contemporáneo. Alambique(81), 25-33. Obtenido de http://bohr.inf.um.es/miembros/rgm/TeachPubl/GarciaMolina_PseudocienciaMundoContemporaneo(2015).pdf

Guerrero, C., Ávila, R., & Miranda, P. (2008). Correlación entre creencias mágicas y variables sociodemográficas. Psicología y Ciencia Social, 10(1), 5-15. Obtenido de http://www.redalyc.org/pdf/314/31414801001.pdf

Gutiérrez, J. (2007). Ciencia frente a pseudociencia. Revista de Comunicación Vivat Academia(90), 1-34. doi:http://dx.doi.org/10.15178/va.2007.90.1-34

Hervieu-Leger, D. (1993). La religion pour mémoire. París: du Cerf.

Iglesias, L. (2012). Ciencia y Pseudociencia: Imposturas y refutaciones. (Memoria Master), Universidad Nacional de Educación a Distancia. Madrid, España. Obtenido de http://e-spacio.uned.es/fez/view/bibliuned:masterFilosofiaLogica-Laiglesias

Lange, R., Irwin, H., & Houran, J. (2000). Top-down purification of

Tobacyk’s revised paranormal belief scale. Personality and individual differences, 29(1), 131-156. doi: https://doi.org/10.1016/S0191-8869(99)00183-X.

Lourdes, A. (2016). Devociones, promesas y milagros. Aproximación a dimensiones de la espiritualidad en sectores populares. Ciencias Sociales y Religión, 18(24), 54-70. Obtenido de http://www.seer.ufrgs.br/index.php/CienciasSociaiseReligiao/article/view/57841/38441

Martín, P. (2016). Astrología: la creencia en la unión del ser humano y el cosmos. (Memoria Doctor), Universidad de Murcia. Murcia, España. Obtenido de https://digitum.um.es/xmlui/bitstream/10201/51619/1/0%20Tesis%20PJMARTIN_Antropologia_FINAL%20.pdf

Medrano, L., Galleano, C., Galera, M., & Fernández, R. (2010). Creencias irracionales, rendimiento y deserción académica en ingresantes universitarios. LIBERABIT, 16(2), 183-192. Obtenido de http://revistaliberabit.com/es/revistas/RLE_16_2_creencias-irracionales-rendimiento-y-desercion-academica-en-ingresantes-universitarios.pdf

Murillo, M. (2012). El mayor amigo o enemigo del patrimonio arqueológico: El proceso de investigación. Herencia, 25(1 y 2), 25-32. Obtenido de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/herencia/article/view/9934/9346

Orea, M. C. (2013). Supervivencia del pensamiento mágico y mítico en la publicidad de artículos personales: El caso del Shampoo. Razón y Palabra, 18(84), 336-342. Obtenido de http://www.razonypalabra.org.mx/N/N84/V84/07_Orea_V84.pdf

Rocha, T., & Díaz, R. (2005). Cultura de género: la brecha ideológica entre hombres y mujeres. Anales de Psicología, 21(1), 42-49.

Rozenbaum, S. (2001). Ciencia, seudociencia y anticiencia. Cómo los medios colaboran con la desinformación al público. Comunicación: Estudios Venezolanos de Comunicación(115), 4-11. Obtenido de http://gumilla.org/biblioteca/bases/biblo/texto/COM2001115_4-11.pdf

Sagan, C. (2000). El mundo y sus demonios. Barcelona: Planeta.

Shermer, M. (2008). Por qué creemos en cosas raras. Pseudociencia, superstición y otras confusiones de nuestro tiempo. Barcelona: Alba.

Sintonen, M. (2001). La racionalidad en el pensamiento y en la acción. DOXA: Cuadernos de Filosofía del Derecho(24), 615-627. doi:http://dx.doi.org/10.14198/DOXA2001.24.24

Solbes, J. (1999). Los valores en la enseñanza de las ciencias. Alambique(22), 97-109. Obtenido de http://www.uv.es/jsolbes/documentos/Alambique_1999_valores.PDF

Tarnas, R. (2006). Cosmos y Psique: Indicios para una nueva visión de mundo. Gerona: Atalanta.

Taylor, A., & Kowalski, P. (2004). Naïve psychological science: The prevalence, strength and sources of misconceptions. Psychological Record, 54, 15-25. Obtenido de http://opensiuc.lib.siu.edu/tpr/vol54/iss1/2

Tobacyck, J., & Milford, G. (1983). Belief in paranormal phenomena: Assessment instrument development and implications for personality functioning. Journal of personality and social psychology, 44(5), 1029-1037.

Vega, I. (1995). Sistemas de creencia. Entre la oferta y la demanda simbólicas. Nueva Sociedad(136), 56-69. Obtenido de http://nuso.org/media/articles/downloads/2405_1.pdf

Zumalde, E., & Ramírez, O. (1999). Creencias y síntomas depresivos: Resultados preliminares en el desarrollo de una Escala de Creencias Irracionales abreviada. Anales de Psicología, 15(2), 179-190. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16715203

This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights. Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.