Abstract
The objective of this research is to analyze the relationship among the intention of physical activity practice, current activity, motivation and life satisfaction of Spanish teachers. Through a descriptive, predictive and cross-sectional design, a questionnaire with different instruments was administered to a sample of 649 active teachers. Initially, an analysis of the psychometric properties of the scales was carried out by means of a confirmatory factorial analysis and factor reliability, finding suitable adjustment indices. Subsequently, a correlational analysis and multiple linear regression were performed using the successive steps method. The highest correlations were among the reasons of fun, competition, fitness and current and future physical activity (p<.05). The results show that fun, competition and fitness reasons have the ability to predict current physical activity (R2=.32; p<.001); while all physical activity reasons, except social ones, predict intention to be physically active in the future (R2=.59; p<.001). Finally, a tendency was found that the practice of physical activity for fun significantly predicts life satisfaction.
Balaguer, I., Castillo, I., & Duda, J. L. (2008). Apoyo a la autonomía, satisfacción de las necesidades, motivación y bienestar en deportistas de competición: un análisis de la teoría de la autodeterminación. Revista de Psicología del Deporte, 17(1), 123-139. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2351/235119246002.pdf
Bentler, P. M. (1989). EQS Structural Equations Program Manual. Los Angeles: BMDP Statistical Software. Recuperado de http://www.econ.upf.edu/~satorra/CourseSEMVienna2010/EQSManual.pdf
Blázquez, A., León-Mejía, A., & Feu, S. (2015). Intención y práctica de actividad física en maestros españoles. Cuadernos de Psicología del Deporte, 15(2), 163-170. Recuperado de http://scielo.isciii.es/pdf/cpd/v15n2/ciencias_deporte07.pdf
Burton, K., Lydon, J., D'Alessandro, D., & Koestner, R. (2006). The differential effects of intrinsic and identified motivation on well-being and performance: Prospective, experimental, and implicit approaches to self-determination theory. Journal of Personality and Social Psychology, 91(4), 750-762. Recuperado de https://pdfs.semanticscholar.org/1e55/6b698dd6295be49cd787cd427385ee3d4c2b.pdf
Byrne, B. M. (2010). Structural equation modeling with AMOS. New York: Routledge.
Capdevila, L., Niñerola, J., & Pintanel, M. (2004). Motivación y actividad física: el autoinforme de motivos para la práctica de ejercicio físico. Revista de Psicología del Deporte, 13(1), 55-74. Recuperado de http://www.rpd-online.com/article/view/261/capdevila%20131
Caprara, G. V., & Steca, P. (2005). Affective and social self-regulatory efficacy beliefs as determinants of positive thinking and happiness. European Psychologist, 10(4), 275-286. https://doi.org/10.1027/1016-9040.10.4.275
Cervelló, E., Peruyero, F., Montero, C., González-Cutre, D., Beltrán-Carrillo, V. J., & Moreno-Murcia, J. A. (2014). Ejercicio, bienestar psicológico, calidad de sueño y motivación situacional en estudiantes de educación física. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14, 31-38. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=227032542004
Chavarría, M. P., & Barra, E. (2014). Satisfacción vital en adolescentes: relación con la autoeficacia y el apoyo social percibido. Terapia Psicológica, 32(1), 41-46. https://doi.org/10.4067/S0718-48082014000100004
Consejo Superior de Deportes. (2015). Encuesta de hábitos deportivos 2015. Recuperado de https://www.mecd.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/dms/mecd/servicios-alciudadano-mecd/estadisticas/deporte/ehd/Encuesta_de_Habitos_Deportivos_2015.pdf
Cuesta, M., & Calle, A. L. (2013). Benefits of exercise in healthy population and impact on disease occurrence. Endocrinología y Nutrición, 60, 283-286. https://doi.org/10.1016/j.endonu.2013.03.003
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behaviour. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268. Recuperado de https://selfdeterminationtheory.org/SDT/documents/2000_DeciRyan_PIWhatWhy.pdf
Diener, E., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The Satisfaction with Life Scale. Journal of Personality Assessment, 49, 71-75. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa4901_13
Diener, E., Suh, E. M., Lucas, R. E., & Smith, H. L. (1999). Subjective well-being: Three decades of progress. Psychological Bulletin, 125(2), 276-302. https://doi.org/10.1037/0033-2909.125.2.276
Einstein, D. A., Lovibond, P. F., & Gaston, J. E. (2000). Relationship between perfectionism and emotional symptoms in an adolescent sample. Australian Journal Psychology, 52, 89-93. https://doi.org/10.1080/00049530008255373
Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3.a ed.). London: Sage Publications.
Franco, E., Coterón, J., Gómez, V., Brito, J., & Martín, H. A. (2017). Influencia de la motivación y del flow disposicional sobre la intención de realizar actividad física-deportiva en adolescentes de cuatro países. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 31, 46-51. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5841342
Galper, D. I., Trivedi, M. H., Barlow, C. E., Dunn, A. L., & Kampert, J. B. (2006). Inverse association between physical inactivity and mental health in men and women. Medicine & Science in Sports & Exercise, 38(1), 173-178. https://doi.org/10.1249/01.mss.0000180883.32116.28
García, A. J., Marín, M., & Bohórquez, M. R. (2012). Autoestima como variable psicosocial predictora de actividad física en personas mayores. Revista de Psicología del Deporte, 21(1), 195-200. Recuperado de http://www.rpd-online.com/article/view/1047/842
García, M., & Llorens, S. (mayo, 2003). ¿Influyen los obstáculos laborales en el malestar docente? Trabajo presentado en las VIII Jornades de Foment de la Investigació en Ciéncies Humanes i Socials, Castellón, Universitat Jaume I. Recuperado de http://www.uji.es/bin/publ/edicions/jfi8/psi/17.pdf
Goñi, E., & Infante, G. (2010). Actividad físico-deportiva, autoconcepto físico y satisfacción con la vida. European Journal of Education and Psychology, 3(2), 199-208. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/1293/129315468004.pdf
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2006). Multivariate data analysis (5.a ed.). Upper Saddle River: Prentice-Hall.
Harwood, C. G., Keegan, R. J., Smith, J. M. J., & Raine, A. S., (2015). A systematic review of the intrapersonal correlates of motivational climate perceptions in sport and physical activity. Psychology of Sport and Exercise, 18, 9-25. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2014.11.005
Hein, V., Müür, M., & Koka, A. (2004). Intention to be physically active after school graduation and its relationship to three types of intrinsic motivation. European Physical Education Review, 10(1), 5-19. https://doi.org/10.1177/1356336X04040618
Infante, G., & Zulaika, L. (2008). Actividad física y autoconcepto físico. En A. Goñi (Coord.), El autoconcepto físico (pp. 125-153). Madrid: Pirámide.
Iso-Ahola, S. E., & St. Clair, B. (2000). Toward a theory of exercise motivation. Quest, 52, 131-147. https://doi.org/10.1080/00336297.2000.10491706
Jiménez, J. A., Zagalaz, M. L, Molero, D., Pulido, M., & Ruiz, J. R. (2013). Capacidad aeróbica, felicidad y satisfacción con la vida en adolescentes españoles. Revista de Psicología del Deporte, 22(2), 429-436. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2351/235128058011.pdf
Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (1993). LISREL 8: Structural equa-tion modeling with the SIMPLIS command language. Chicago, IL: Scientific Software International.
Kyu, H. H., Bachman, V. F., Alexander, L. T., Everett, J., Afshim, A., Estep, K., … Forouzanfar, M. (2016). Physical activity and risk of breast cancer, colon cancer, diabetes, ischemic heart disease, and ischemic stroke events: systematic review and dose-response meta-analysis for the Global Burden of Disease Study 2013. British Medical Journal, 354-i3857. https://doi.org/https://doi.org/10.1136/bmj.i3857
Laca-Arocena, F. A., Mejía, J. C., Rodríguez, E., & Carrillo, E. (2017). Avances en psicología del bienestar subjetivo: relación entre el mindfulness y la satisfacción con la vida. UARICHA. Revista de Psicología, 14(32), 78-86. Recuperado de https://www.academia.edu/32928031/Avances_en_psicolog%C3%ADa_del_bienestar_subjetivo_Relaci%C3%B3n_entre_el_mindfulness_y_la_satisfacci%C3%B3n_con_la_vida
León, J., Núnez, J. L., Domínguez, E. G., & Martín-Albo, J. (2013). Motivación intrínseca, autoconcepto físico y satisfacción con la vida en practicantes de ejercicio físico: análisis de un modelo de ecuaciones estructurales en el entorno de programación R. Revista Iberoamericano de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 8(1), 39-58. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/3111/311127595003.pdf
Maher, J. P., Pincus, A. L., Ram, N., & Conroy, D. E. (2015). Daily physical activity and life satisfaction across adulthood. Developmental Psychology, 51(10), 1407-1419. https://doi.org/10.1037/dev0000037
Marsh, H. (1997). The measurement of physical self-concept: A construct validation approach. En K. R. Fox (Ed.), The physical self. From motivation to well-being (pp. 27-58). Champaign: Human Kinetics.
Martínez-Gómez, D., Martínez-De-Haro, V., Del-Campo, J., Zapatera, B., Welk, G., Villagra, A., & Veiga, O. L. (2009). Validez de cuatro cuestionarios para valorar la actividad física en adolescentes españoles. Gaceta Sanitaria, 23(6), 512-517. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2009.02.013
Méndez-Giménez, A., Cecchini Estrada, J. A., & Fernández-Río, J. (2016). Pasión por el deporte, actividad física vigorosa y satisfacción con la vida. Revista de Psicología del Deporte, 25(1), 73-79. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2351/235143645010.pdf
Mendo, J. (2017). Actividad física-deportiva, factores motivacionales y satisfacción con la imagen corporal de los usuarios de los centros de fitness en Extremadura (Tesis doctoral inédita). Badajoz, Universidad de Extremadura. Recuperado de http://dehesa.unex.es/bitstream/handle/10662/5932/TDUEX_2017_Mendo_Puentes.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Moreno-Murcia, J. A., Belando, N., Huécar, E., & Torres, M. D. (2017). El apoyo social, el ejercicio físico y la satisfacción con la vida en las mujeres. Revista Latinoamericana de Psicología, 49(3), 194-202. https://doi.org/ 10.1016/j.rlp.2016.08.002
Moreno-Murcia, J. A., Cervelló, E., & González-Cutre, D. (2010). The achievement goal and self-determination theories as predictors of dispositional flow in young athletes. Anales de Psicología, 26, 390-399. Recuperado de: http://revistas.um.es/analesps/article/view/109391
Moreno-Murcia, J. A., Cervelló, E., & Martínez, A. (2007). Validación de la Escala de Medida de los Motivos para la Actividad Física - Revisada en españoles: Diferencias por motivos de participación. Anales de Psicología, 25(1), 167-176. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/167/16723120.pdf
Moreno-Murcia, J. A., Conte, L., Borges, F., & González-Cutre, D. (2008). Necesidades psicológicas básicas, motivación intrínseca y propensión a la experiencia autotélica en el ejercicio físico. Revista Mexicana de Psicología, 25, 305-312. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2430/243016308010.pdf
Moreno-Murcia, J. A., Huéscar, E., & Cervelló, E. (2012). Prediction of adolescents doing physical activity after completing secondary education. The Spanish Journal of Psychology, 15(1), 90-100. https://doi.org/10.5209/rev_SJOP.2012.v15.n1.37288
Moreno-Murcia, J. A., Moreno, R., & Cervelló, E. (2007). El autoconcepto físico como predictor de la intención de ser físicamente activo. Psicología y Salud, 17(2), 261 -267. Recuperado de http://www.um.es/univefd/PS.pdf
Moreno-Murcia, J. A., & Vera, J. A. (2011). Modelo causal de la satisfacción con la vida en adolescentes de Educación Física. Revista de Psicodidáctica, 16(2), 367-380. Recuperado de http://www.ehu.eus/ojs/index.php/psicodidactica/article/view/806/1601
Nunnally, J. C., & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory. Nueva York: McGraw-Hill.
Organización Mundial de la Salud. (2016). Global recommendations on physical activity for health. Recuperado de http://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_recommendations/en/
Pavot, W. G., Diener, E., Colvin, C. R., & Sandvik, E. (1991). Further validation of the Satisfaction with Life Scale: Evidence for the Cross-Method Convergence of Well-Being Measures. Journal of Personality Assess, 57(1), 149-161. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa5701_17
Pelletier, L. G., Fortier, M. S., Vallerand, R. J., & Brière, N. M. (2001). Associations among perceived autonomy support, forms of self-determination, and persistence: A prospective study. Motivation and Emotion, 25(4), 279-306. Recuperado de http://selfdeterminationtheory.org/SDT/documents/2001_PelletierFortierVallerandBriere_MOEM.pdf
Pelletier, L. G., Fortier, M. S., Vallerand, R. J., Tuson, K. M., Brière, N. M., & Blais, M. R. (1995). Toward a new measure of intrinsic motivation, extrinsic motivation, and amotivation in sports: the sport motivation scale (SMS). Journal of Sport and Exercise Psychology, 17, 35-53. Recuperado de http://selfdeterminationtheory.org/SDT/documents/1995_PelletierFortierVallerandTuson_JSEP.pdf
Pinedo, R., Arroyo, M.J. y Caballero, C. (2017) Afectividad positiva y negativa en el futuro docente: relaciones con su rendimiento académico, salud mental y satisfacción con la vida. Contextos educativos, (20), 11-26. https://doi.org/10.18172/con.2996
Prestwich, A., Conner, M., Morris, B., Finlayson, G., Sykes-Muskett, B., & Hurling, R. (2017). Do web-based competitions promote physical activity? Randomized controlled trial. Psychology of Sport and Exercise, 29, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2016.11.003
Ramos-Díaz, E., Rodríguez, A., Revuelta, L., & Axpe, I. (2016). El rol mediador de la implicación escolar sobre el apoyo del profesorado y la satisfacción con la vida. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 6(3), 177-191. https://doi.org/10.30552/ejihpe.v6i3.178
Reigal, R. E., & Videra, A. (2013). Frecuencia de práctica física y autoeficacia en la tercera edad [Frequency of physical activity and self-efficacy in the elderly]. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 13(49), 107-120. Recuperado de http://cdeporte.rediris.es/revista/revista49/artfrecuencia349.htm
Rodríguez-Larrubia, P., Aguilar, J. M., & Pérez, E. (2011). Influencia de la actividad física sobre los niveles de depresión. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 5(1), 203-208. Recuperado de http://infad.eu/RevistaINFAD/2011/n1/volumen5/INFAD_010523_203-208.pdf
Ryan, R. M., Frederick, C. M., Lepes, D., Rubio, N., & Sheldon, K. M. (1997). Intrinsic motivation and exercise adherence. International Journal of Sport Psychology, 28, 335-354. Recuperado de http://selfdeterminationtheory.org/SDT/documents/1997_RyanFrederickLepesRubioSheldon.pdf
Teixeira, P. J., Carraçal, E. V., Markland, D. M., Silval, M. N., & Ryan, R. M. (2012). Exercise, physical activity and self-determination theory: A systematic review. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 9, 1-30. https://doi.org/10.1186/1479-5868-9-78
Torregrosa, D., Belando, N., & Moreno-Murcia, J. A. (2014). Predicción de la satisfacción con la vida en practicantes de ejercicio físico saludable. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(1), 117-122. https://doi.org/10.4321/S1578-84232014000100014
Tylka, T. L., & Homan, K. J. (2015). Exercise motives and positive body image in physically active college women and men: Exploring an expanded acceptance model of intuitive eating. Body Image, 15, 90-97. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2015.07.003
Vink, K., Raudsepp, L., & Kais, K. (2015). Intrinsic motivation and individual deliberate practice are reciprocally related: Evidence from a longitudinal study of adolescent team sport athletes. Psychology of Sport and Exercise, 16, 1-6 Recuperado de https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1469029214001198
Weiss, M. R., Amorose, A. J., & Wilko, A. M. (2009). Coaching behaviors, motivational climate, and psychosocial outcomes among female adolescent athletes. Pediatric Exercise Science, 21, 475-492. https://doi.org/10.1123/pes.21.4.475
This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights. Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.