Psychosocial Characterization and Reasons for Consultation of the Population Attending 28 University Centers for Psychological Care in Colombia
HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

psychosocial characterization
psychological attention
reasons for consultation
mental health

How to Cite

Psychosocial Characterization and Reasons for Consultation of the Population Attending 28 University Centers for Psychological Care in Colombia. (2019). Universitas Psychologica, 18(4), 1-23. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy18-4.cpmc
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

Colombian University Centers for Psychological Care offer psychotherapy service. The increase in the demand of this service and the diversity of the population attending those centers, show the necessity of having a more accurate approach to the characteristics of the consulting population and their psychological requests. The above with the aim of producing relevant information that can guide the design of strategies of evaluation and intervention in both clinical and psychosocial attention. Therefore, the objective of this study was to stablish a psychosocial characterization of the consulting population and their reasons for consultation. For this purpose, a survey of 1525 people was conducted, in which all of the consultants attended for the first time one of the 28 Centers located in seven regions of the country: Bogotá, Antioquia, Costa Caribe, Eje Cafetero, Tolima, Huila, and Valle del Cauca, between March and July 2018. The results showed three main reasons for consulting: emotional difficulties and mood state, problems in their relation to their primary support group and loss and grief. In addition, the study indicates that the three main psychosocial risk factors are domestic violence, directly and indirectly affectation by armed conflict and insecurity conditions in their close environment. As a general conclusion, it is recommended the implementation of psychological and psychosocial interventions in accordance with the specific characteristics of consultants on one hand, and on the other, the conformation of interdisciplinary teams working in the recovery and welfare of the population.

HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Arroyave, G. (2002). Guía de orientaciones para atención en salud mental y trabajo psicosocial a la población desplazada en Colombia. Recuperado de http://www.disasterinfo.net/desplazados/documentos/avre/2003/guiaatpsico/guiaatencionpsicosocial.pdf

Beckham, E., & Leber, W. (1997). Handbook of depression (2.a ed.). Nueva York: Guilford.

Bezanilla, J. M., Miranda, M. A., Valdez, C., Viveros, M., Rivera, R., Botello, F., & López, J. (febrero, 2017). Construcción de un modelo mexicano de atención psicosocial. Trabajo presentado en el XVIII Congreso Virtual Internacional de Psiquiatría. Recuperado de http://psiqu.com/1-7770

Caballero, L., Bobes, J., Vilardaga, I., & Rejas, J. (2009). Prevalencia clínica y motivo de consulta en pacientes con trastorno de ansiedad generalizada atendidos en consultas ambulatorias de psiquiatría en España. Actas Españolas de Psiquiatría, 37(1), 17-20. Recuperado de https://www.actaspsiquiatria.es/repositorio/10/55/ESP/12816+7-1258.pdf

Cáceres, D., Salazar, I. C., Varela, M. T., & Tovar, J. R. (2006). Consumo de drogas en jóvenes universitarios y su relación de riesgo y protección con los factores psicosociales. Universitas Psychologica, 5(3), 521-534. Recuperado de https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/458

Calsina-Berna, A., Moreno Millán, N., González-Barboteo, J., Solsona Díaz, L., & Porta Sales, J. (2011). Prevalencia del dolor como motivo de consulta y su influencia en el sueño: experiencia en un centro de atención primaria. Atención Primaria, 43(11), 568-576. Recuperado de https://medes.com/publication/69717

Campodónico, N. (2018). Síntoma y demanda psicológica en el primer nivel de atención en la ciudad de la Plata. Perspectivas en Psicología, 15(1), 75-85. Recuperado de http://www.seadpsi.com.ar/revistas/index.php/pep/article/view/358

Clark, D. A., Beck, A. T., & Alford, B. A. (1999). Scientific foundations of cognitive theory and therapy of depression. Nueva York: Wiley.

de la Portilla Maya, S., Montoya Londoño, D. M., Dussán Lubert, C., & López Jaramillo, M. R. (2016). Caracterización de los asistentes al centro de atención psicológica de la Universidad de Manizales. Hacia la Promoción de la Salud, 21(2), 127-141. https://doi.org/10.17151/hpsal.2016.21.2.10

de Miguel-Álvaro, A. (2018). ¿Existe relación entre el motivo de consulta que aportan los pacientes y el diagnóstico clínico? [Edición especial]. Psychologia Latina, 84-86. Recuperado de https://psicologia.ucm.es/data/cont/docs/29-2019-02-15-de%20Miguel%20%C3%81lvaro.pdf

Escobar-Pérez, J., & Cuervo-Martínez, Á. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en Medición, 6(1), 27-36. Recuperado de http://www.humanas.unal.edu.co/psicometria/files/7113/8574/5708/Articulo3_Juicio_de_expertos_27-36.pdf

Espinosa Muñoz, M. C., Orozco Ramírez, L. A., & Ybarra Sagarduy, J. L. (2015). Síntomas de ansiedad, depresión y factores psicosociales en hombres que solicitan atención de salud en el primer nivel. Salud Mental, 38(3), 201-208. https:// doi.org/10.17711/SM.0185-3325.2015.028

Gómez, M. L. (2010). Estudio descriptivo sobre las prácticas de atención psicológica en pacientes con psicosis tratados en instituciones de salud mental de Bogotá. Acta Colombiana de Psicología, 13(1), 43-53. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/acp/v13n1/v13n1a05.pdf

Gómez, M., & Pérez, E. (2017). Particularidades de los motivos de consulta psicológica de los estudiantes que asisten a la Dirección de Bienestar Universitario, Universidad de Antioquia. Revista de Psicología Universidad de Antioquia, 9(1), 75-92. https://doi.org/10.17533/udea.rpsua.v9n1a06

González-Villalobos, J., & Marrero, R. (2017). Determinantes sociodemográficos y personales del bienestar subjetivo y psicológico en población mexicana. Suma Psicológica, 24(1), 59-66. https://doi.org/10.1016/j.sumpsi.2017.01.002

Juárez, A. (2004). Factores psicosociales relacionados con la salud mental en profesionales de servicios humanos en México. Ciencia y Trabajo, 6(14), 189-196. Recuperado de https://pesquisa.bvsalud.org/ripsa/resource/pt/lil-420806

Labrador, F. (2010). Demanda de atención psicológica en la práctica clínica: tratamientos y resultados. Psicothema, 22(4), 619-626. Recuperado de http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=3776

Londoño, N. H., Marín, C. A., Juárez, F., Palacio, J., Muñiz, O., Escobar, B.,… López, I. C. (2010). Factores de riesgo psicosociales y ambientales asociados a trastornos mentales. Suma Psicológica, 17(1) 59-68. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/sumps/v17n1/v17n1a5.pdf

López-Jaramillo, M. R., Montoya Londoño, D. M., & Dussán Lubert, C. (2012). Caracterización de los asistentes al centro de atención psicológica de la Universidad de Manizales, 2006-2010. Hacia la Promoción de la Salud, 17(2), 149-166. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/hpsal/v17n2/v17n2a11.pdf

Maroto-Vargas, A., Molina-Fallas, L., & Prado-Calderón, J. (2017). Características sociodemográficas y motivos de consulta de las personas atendidas en el Centro de Atención Psicológica de la Universidad de Costa Rica (2004-2013). Revista Costarricense de Psicología, 36(1), 23-44. https:// doi.org/10.22544/rcps.v36i01.02

Miller, L. A., & Lovler, R. L. (2015). Foundations of Psychological Testing: A Practical Approach (5a Ed.). Nueva York: Sage.

Ministerio de Salud y Protección Social. (2015) Encuesta Nacional de Salud Mental. Recuperado de https://www.javerianacali.edu.co/sites/ujc/files/node/field-documents/field_document_file/saludmental_final_tomoi_color.pdf

Ministerio de Salud y Protección Social. (2017). Protocolo de atención integral en salud con enfoque psicosocial. Recuperado de https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/PS/Protocolo-de-atencion-integral-en-salud-papsivi.pdf

Ministerio de Salud y Protección Social. (2018). Política Nacional de Salud Mental. Recuperado de https://www.minsalud.gov.co/Normatividad_Nuevo/Resoluci%C3%B3n%20No.%204886%20de%202018.pdf

Narváez, N., & Aguirre, H. (2016). Análisis de las impresiones diagnósticas en consultantes de un Centro de Atención Psicológica Universitario. Informes Psicológicos, 16(2), 87-101. https://doi.org/10.18566/infpsicv16n2a06

Obando-Posada, D., Romero-Porras, J., Trujillo-Cano, A., & Prada-Mateus, M. (2017). Estudio epidemiológico de salud mental en población clínica de un centro de atención psicológica. Psychologia, 11(1), 85-96. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/psych/v11n1/1900-2386-psych-11-01-00085.pdf

Organización Mundial de la Salud. (2013). Plan de acción sobre salud mental 2013-2020. Recuperado de https://www.who.int/mental_health/publications/action_plan/es/

Ponce, M. (2016). Variedades de la demanda terapéutica en el contexto de atención primaria en Ejutla, Jalisco. Redes. Revista de Psicoterapia Relacional e Intervenciones Sociales, 34, 81-92. Recuperado de http://redesdigital.com.mx/index.php/redes/article/view/190/0

Quesada, S. (2004). Estudio sobre los motivos de consulta psicológica en una población universitaria. Universitas Psychologica, 3(1), 7-16. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/647/64730102/

Sosa, J., Romero, M., Blum, B., Zarco, V., & Medina-Mora, M. (2018). Programa de orientación y atención psicológica para jóvenes universitarios de la UNAM: Características de la población que solicita sus servicios. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 21(2), 451-477. Recuperado de http://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/65284

Wickham, H. (2014). Tidy data. Journal of Statistical Software, 59(10), 1-23. https://doi.org/10.18637/jss.v059.i10

This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights. Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.