Design and Effect of Ludic-Educational Instruments on Forgiveness in Victims of the Armed Conflict in the Colombian Caribbean Region
HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

Forgiveness
ludic-educational instrument
victims
armed conflict

How to Cite

Rocha Payares, A. S., Palacio Sañudo, J. E., Macías, M. A., & Zapata Ospino, M. P. (2025). Design and Effect of Ludic-Educational Instruments on Forgiveness in Victims of the Armed Conflict in the Colombian Caribbean Region. Universitas Psychologica, 24. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy24.dehl
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

Forgiveness is an adaptive coping strategy to deal with the pain caused by an offense, favoring the mental health of the forgiver. However, there is little empirical evidence on the effectiveness of ludic-educational instruments for the promotion of forgiveness in victims of the Colombian armed conflict. Thus, the aim was to develop ludic-educational instruments to promote forgiveness in this population by means of two studies. Study 1 focused on the creation of these instruments, for which the needs of the population were identified, using a focus group (n = 10), the concept was designed, tested through consultations (n = 387), and prototypes were developed. Study 2 focused on determining their effectiveness in a pilot application (n = 30), with pre-post measurement on an experimental group and a control group. The comparative results show that only the experimental group showed a statistically significant increase in forgiveness. It can be concluded that the developed instruments promote forgiveness and constitute alternatives to favor the mental health of victims in Colombia.

HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Amarís, M., Valle, M., & Acuña, E. (2019). Perfil psicosocial de la salud mental de las víctimas de la violencia en Colombia. En M. Amarís & C. Madariaga (Eds.), Intervenir para reparar. Recuperación de la dignidad y la salud mental en contextos de violencia (pp. 173-182). Universidad del Norte.

Beristain, C. M. (2014). Acompañar los procesos con las víctimas. Fondo de Justicia Transicional.

Barrero-Gómez, K., Galeano-Sarmiento, A., & Otero-Hyman, E. (2018). Penta-inclusión: herramienta lúdico-pedagógica para la paz integral en niños, niñas y familias de la Fundación Nacional Batuta en el centro de música Santiago de las Atalayas [Trabajo de grado] Universidad de la Salle. https://hdl.handle.net/20.500.14625/27215

Baskin, T. (2023). What works in forgiveness therapy? Discussing recent meta-analyses. En G. Pettigrove & R. Enright (Eds.), The Routledge handbook of the philosophy and psychology of forgiveness (pp. 546-558). Routledge Taylor & Francis Group.

Blanco, A., & Amarís, M. (2014). La ruta psicosocial del desplazamiento: una perspectiva de género. Universitas Psychologica, 13(2), 661-679. https://doi.org/10.11144/Javeriana.UPSY13-2.rpdu

Castrillón-Guerrero, L., Riveros, V., Knudsen, M., López-López, W., Correa, A., & Castañeda, J. (2018). Comprensiones de perdón, reconciliación y justicia en víctimas de desplazamiento forzado en Colombia. Revista de Estudios Sociales, 1(63), 84-98. https://doi.org/10.7440/res63.2018.07

Centro Nacional de Memoria Histórica. (2013). ¡Basta ya! Colombia: memorias de guerra y dignidad (2. ed.). Centro Nacional de Memoria Histórica.

Cerdas-Agüero, E. (2013). Experiencias y aprendizajes con juegos cooperativos. Revista de Paz y Conflictos, 6, 107-123. https://www.redalyc.org/pdf/2050/205027536005.pdf

Cerquera, A., Matajira, Y., & Peña, A. (2020). Estrategias de afrontamiento y nivel de resiliencia presentes en adultos jóvenes víctimas del conflicto armado Colombiano: un estudio correlacional. Psykhe, 29(2), 1-14. https://doi.org/10.7764/psykhe.29.2.1513

Comisión de la Verdad. (2022). Hay futuro si hay verdad. Informe final Comisión para el Esclarecimiento de la Verdad la Convivencia y la No Repetición.

Cortés, A., Torres, A., López-López, W., Pérez, C., & Pineda-Marín, C. (2016). Comprensiones sobre el perdón y la reconciliación en el contexto del conflicto armado colombiano. Psychosocial Intervention, 25(1), 19-25. https://doi.org/10.1016/j.psi.2015.09.004

De la Morena, M. (2015). Sistematización de los encuentros de reconciliación de la Fundación Ágape por Colombia. Una mirada a la reconciliación como estrategia de reparación simbólica de los sobrevivientes del conflicto armado según su propia percepción [Trabajo de grado]. Corporación Universitaria Minuto de Dios. https://repository.uniminuto.edu/items/a1d6ddec-dc49-4834-8e23-740dda31836a

Del Pozo, F., Jiménez, F., & Barrientos, A. (2018). Pedagogía social y educación social en Colombia: cómo construir la cultura de paz comunitaria en el postconflicto. Zona Próxima, 29, 32-51. http://doi.org/10.14482/zp.29.0004

DiBlasio, F. (2023). Forgiveness with couples and families. En G. Pettigrove & R. Enright (Eds.), The Routledge handbook of the philosophy and psychology of forgiveness (pp. 492-504). Routledge Taylor & Francis Group.

Domínguez, E., & Aleán, M. (2020). Narrativas para la emergencia del perdón, la reparación y la reconciliación en víctimas del conflicto armado en Colombia. Aposta, Revista de Ciencias Sociales, 84, 62-78. https://www.apostadigital.com/revistav3/hemeroteca/maalean.pdf

Echeburúa, E., & Amor, P. (2019). Memoria traumática: estrategias de afrontamiento adaptativas e inadaptativas. Terapia Psicológica, 37(1), 71-80. https://doi.org/10.4067/S0718-48082019000100071

Enright, R. D., Freedman, S., & Rique, J. (1998). The psychology of interpersonal forgiveness. En R. Enright & J. North (Eds.), Exploring forgiveness (pp. 46-62). University of Wisconsin Press.

Enright, R., & Fitzgibbons, R. (2015). Forgiveness therapy: An empirical guide for resolving anger and restoring hope. American Psychological Association.

Enright, R., & Rique, J. (2004). The Enright forgiveness inventory. Manual, instrument and scoring guide. Mind Garden.

Freire-Vieira, V. (2019). Um estudo sobre o percurso formativo das Escolas de Perdão e Reconciliação (ESPERE) e os fundamentos da justiça restaurativa. Universidad de San Paulo.

Fundación para la Reconciliación. (2025). Escuelas de perdón y reconciliación. https://fundacionparalareconciliacion.org/escuelas-de-perdon-y-reconciliacion--espere-

Harris, A., & Thoresen, C. (2006). Extending the influence of positive psychology interventions into health care settings: Lessons from self-efficacy and forgiveness. The Journal of Positive Psychology, 1(1), 27-36. http://doi.org/10.1080/17439760500380930

Lazarus, R., & Folkman, S. (1986). Estrés y procesos cognitivos. Ediciones Martínez Roca, S. A.

López-López, W., Pérez, C., & Pineda-Marin, C. (2016). Relación entre el perdón, la reconciliación y la salud mental de las víctimas de la violencia socio-política. Revista de Victimología, 3, 141-159. https://www.huygens.es/journals/index.php/revista-de-victimologia/article/view/39/23

López-López, W., Pineda, C., & Mullet, E. (2014). El perdón como proceso de transformación para la paz. En J. Ruiz (Ed.), Psicología Social y Justicia (pp. 225-238). Universidad Nacional de Colombia Editorial.

López-López, W., Sandoval, G., Rodríguez, S., Ruiz, C., León, J., Pineda-Marín, C., & Mullet, E. (2018). Forgiving former perpetrators of violence and reintegrating them into Colombian civil society: Noncombatant citizens’ positions. Peace and Conflict: Journal of Peace Psychology, 24(2), 201-215. https://doi.org/10.1037/pac0000295

Park, J., & Galiti, P. (2023). Forgiveness education: International perspectives for children and youth. En G. Pettigrove & R. Enright (Eds.), The Routledge handbook of the philosophy and psychology of forgiveness (pp. 570-582). Routledge Taylor & Francis Group.

Peñate, F., & Botella, E. (2019). Juego de paz. Elaboración en el aula de juegos históricos cooperativos. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(1), 163-180. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.1.010

Peltier-Bonneau, L., & Szwarcberg, M. (2019). Transformación de las emociones en las víctimas del conflicto armado para la reconciliación en Colombia. Desafíos, 31(2), 197-229. http://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/desafios/a.7283

Prieto-Ursúa, M. (2020). El derecho al olvido y los procesos de perdón. Sal Terrae: Revista de Teología Pastoral, 108(1252), 153-165. http://hdl.handle.net/11531/44721

Rico, D., Cristancho, H., De la Cruz, A. & Alzate, M. (2023). Procesos psicosociales vinculados a la memoria y al perdón en víctimas movilizadas en Colombia. Revista de Estudios Sociales, 86, 83-102. https://doi.org/10.7440/res86.2023.06

Rocha-Payares, A., Amarís, M., & López-López, W. (2017). El perdón como estrategia de afrontamiento. Una mirada desde el modelo de la complejidad del afrontamiento. Terapia Psicológica, 35(3), 271-281. https://doi.org/10.4067/S0718-48082017000300271

Rocha-Payares, A. (2022). Relación funcional del perdón sobre el trauma psicosocial y el bienestar subjetivo en víctimas de violencia política en Colombia. Universidad del Norte.

Rocha-Payares, A. (2023). Modelo de intervención psicopedagógico para promover el perdón: Camino hacia el perdón [Manuscrito inédito].

Rye, M., & Pargament, K. (2002). Forgiveness and romantic relationships in college: Can it heal the wounded heart? Journal of Clinical Psychology, 58(4), 419-441. https://doi.org/10.1002/jclp.1153

Strelan, P., & Covic, T. (2006). A review of forgiveness process models and a coping framework to guide future research. Journal of Social and Clinical Psychology, 25(10), 1059-1085. https://doi.org/10.1521/jscp.2006.25.10.1059

Toussaint, L., Worthington, E., Willliams, D., & Webb, J. (2020). Forgiveness and physical health. En E. Worthington & N. Wade (Eds.), Handbook of forgiveness (2a ed.). Routledge.

Ulrich, K., & Eppinger, S. (2013). Diseño y desarrollo de productos. McGraw-Hill.

Unidad para las Víctimas. (2025). Registro único de víctimas-RUV. https://www.unidadvictimas.gov.co/registro-unico-de-victimas-ruv/

Villa, J. (2016). Perdón y reconciliación: una perspectiva psicosocial desde la no violencia. Polis, Revista Lationamericana, 15(43), 131-157. https://doi.org/10.4067/s0718-65682016000100007

Villa-Gómez, J., López-López, W., Quiceno, L., Pineda-Marín, C., Hurtado, J., & Urrego-Arango, E. (2023). Ciudadanos del común y construcción de paz. Creencias sociales sobre el perdón, la justicia y la reconciliación en Colombia. Revista de Estudios Sociales, 86, 63-81. https://doi.org/10.7440/res86.2023.05

Wade, N., Hoyt, W., Kidwell, J., & Worthington, E. (2014). Efficacy of psychotherapeutic interventions to promote forgiveness: A meta-analysis. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 82(1), 154-170. https://doi.org/10.1037/a0035268

Wade, N., & Tittler, M. (2020). Psychological interventions to promote forgiveness of others. Review of empirical evidence. En E. Worthington & N. Wade (Eds.), Handbook of forgiveness (2. ed., pp. 255-265) . Routledge.

Wade, N., & Worthington, E. (2005). In search of a common core: A content analysis of interventions to promote forgiveness. Psychotherapy, 42(2), 160-177. https://doi.org/10.1037/0033-3204.42.2.160

Webb, J., & Toussaint, L. (2020). Forgiveness, well-being, and mental health. En E. Worthington & N. Wade (Eds.), Handbook of forgiveness (2ª ed., pp. 188-197). Routledge.

Wenzel, M. (2020). Forgiveness, reconciliation, and peace between groups. En E. Worthington & N. Wade (Eds.), Handbook of forgiveness (2ª ed., pp. 322-331). Routledge.

Worthington, E. (2001). Five steps to forgiveness: The art and science of forgiving. Crown Publishing Group.

Worthington, E. (2020). An update of the REACH forgiveness. Model psychoeducation in groups, do-it-yourself formats, couple enrichment, religious congregations, and as an adjunct to psychotherapy. En E. Worthington & N. Wade (Eds.), Handbook of forgiveness (2ª ed., pp. 277-287). Routledge.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Areli Sarai Rocha Payares, Jorge Enrique Palacio Sañudo, María Amarís Macías, Milena Patricia Zapata Ospino