Abstract
The article is proposed from cinephilia to observe the reception of cinema images in the context of their last place of circulation, exhibition, and consumption. First, how does the image turn out to be a trace or mark of a world in constant transformation and degradation, exposed to the gaze of its audience? Then, using the term poor image, it examines the political powers that occur when appropriating them legally or illegally, to broaden their social and cultural scope in their exploitation, exhibition, and consumption. In a third moment, it goes to give an account of how these images, given their conditions of industrial and commercial exploitation, tend to be ruined to acquire formal transformations that express in themselves the socioeconomic order in which they circulate and are exhibited. Finally, these images continue to transform themselves in the memory of their viewers, assuming the same volatility and lability of memory. Cinema thus depends on its context both in production and in the later stages of its chain of exploitation of circulation and exhibition.
Aumont, Jacques. 1998. “Lumière”. En Historia general del cine. Vol. 1: Orígenes del cine, coordinado por Genaro Talens y Santos Zunzunegui, 101-104.Madrid: Cátedra.
Barón Leal, Luis Alfredo. 2012. “Los cinemas bogotanos: Los edificios de la hechicera criatura”. En Bogotá fílmica: Ensayos sobre cine y patrimonio cultural, 123-172. Bogotá: Instituto Distrital de Patrimonio Cultural. https://issuu.com/patrimoniobogota/docs/bogota_filmica.
Becerra, Sergio. 2016. “En torno a Camilo Torres y el movimiento estudiantil”. En Las Ruptura del 68 en el cine de América Latina, coordinado por
Mariano Mestman, 217-248. Madrid: Akal.
Benjamin, Walter. 1989. “La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica”. En Discursos interrumpidos I, 15-60. Madrid: Taurus.
Benjamin, Walter. 2005. Libro de los pasajes. Madrid: Akal.
Benjamin, Walter. 2016. Infancia en Berlín hacia 1900. Buenos Aires: El cuenco de plata.
Caicedo, Andrés. 1999. Ojo al Cine. Bogotá: Norma.
Daney, Serge. 1994. Perseverancia: Reflexiones sobre el cine. Buenos Aires: El Amante.
Deleuze, Gilles. 1985. La imagen-tiempo: Estudios sobre cine 1. Barcelona: Paidós.
Durán Castro, Mauricio. 2021. “Imágenes, montaje, relatos e historia”. En Archivos, lecturas perspectivas, cine y artes audiovisuales en América
Latina, compilado por Eduardo A. Russo y Gerardo Yoel, 141-154. Buenos Aires: Universidad Nacional de General Sarmiento.
Erice, Víctor. 1995. “Al cine, in memorian”. Archipiélago: Cuadernos de crítica de la cultura, n.º 22: 48-51.
Fischer, Mark. 2021. Realismo capitalista: ¿No hay alternativa? Buenos Aires: Caja Negra.
Freud, Sigmund. 1919. “Lo siniestro”. https://www.ucm.es/data/cont/docs/119-2014-02-23-Freud.LoSiniestro.pdf.
Fujita Hirose, Jun. 2020. Cine-capital: Cómo las imágenes devienen revolucionarias. Buenos Aires: Tinta Limón.
García Espinosa, Julio. 1995. La doble moral del cine. Bogotá: Voluntad.
Godard, Jean-Luc. 1971. Jean-Luc Godard por Jean-Luc Godard. Barcelona:Barral.
Gutiérrez Alea, Tomás. 1968. “Memorias del subdesarrollo”. Revista Cine Cubano 45.
Hoffmann, Ernst Theodor Amadeus. 2020. El cascanueces y el rey de los ratones.El Hombre de arena. Buenos Aires: Gradifco.
Marker, Chris. La Jetée. 1961.
Nieto, Jorge y Rojas, Diego. 1992. Tiempos del Olimpia. Bogotá: Fundación Patrimonio Fílmico Colombiano.
Steyerl, Hito. 2012. Los condenados de la pantalla. Buenos Aires: Caja Negra.
Zuluaga, Pedro Adrián. 2008. “¡Acción! Cine en Colombia”. Museo Nacional de Colombia.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Mauricio Durán Castro