Abstract
The purpose of this research is to examine the sequential pattern of a theoretical model that includes contextual and dispositional variables in the learning of three Secondary Education subjects: Maths (MT), Spanish Language and Literature (LC) and Physical Education (PE). The sample consisted of 1108 students of Secondary Education (MT = 374, LC = 364, and EF = 370). The validity of the model was verified by analysis of covariance structures, first independently in each subject, also facing it with rival models. The hypothesized model tested in this study yielded the best values in all three cases, with very similar results in all estimated parameters to those observed in the preliminary confirmatory factor analysis. Invariance multistep analysis showed that the models had acceptable fit indices. The tested covariance structure model places the student at the center of the whole process, and the teacher as an effective assistant. It allows us to overcome the traditional opposition between effort and interest.
Abalo, J., Lévy, J., Rial, A., & Varela, J. (2006). Invarianza factorial con muestras múltiples. En J. Lévy (Ed.), Modelización con Estructuras de Covarian zas en Ciencias Sociales (pp. 259-278). Madrid: Netbiblo.
Anderson, J. C., & Gerbing, D. W. (1988). Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychological Bulletin, 103(3), 411-423.
Bentler, P. M. (2006). EQS structural equations program manual. Encino, CA: Multivariate Software.
Byrne, B. M. (2008). Testing for multigroup equivalence of a measuring instrument: A walk through the process. Psicothema, 20, 872-882.
Carroza, M., Alcaide, A., Heredia, M. F., Humanes, M. A., & Velasco, F. (2008). El juego de simulación: diseño, desarrollo y evaluación de una actividad para enseñar economía en bachillerato. Iber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 58, 48-56.
Cecchini, J. A., Fernández-Losa, J. L., & Cecchini, C. (2013). La cultura del esfuerzo en las clases de educación física. Cultura y Educación, 25(4), 523-534.
Cecchini, J. A., González-Pienda, J. A., Méndez-Giménez, A., Fernandez-Río, J., González-Losa, J., & González-Mesa, C. (2014). Propiedades psicométricas de los cuestionarios IEPA y AYES: dos medidas de las variables disposicionales y contextuales para el aprendizaje en Secundaria. Psicothema, 26(1), 76-83.
Cecchini, J. A., Méndez-Giménez, A., & Fernández-Río, J. (2014). Análisis de un modelo integrador del aprendizaje: relaciones entre variables contextuales y meta-creencias del alumnado de secundaria. Aula Abierta, 42, 90-97.
Centelles, J. (2012). La bandera del Nepal no es rectangular. Aula de innovación educativa, 209, 77-86.
Cheung, G. W., & Rensvold, R. B. (2002). Evaluating goodness-of-fit indexes for testing measurement invariance. Structural Equation Modeling, 9(2), 233-255.
Colectivo Lorenzo Luzuriaga (2012). Documento sobre el fracaso escolar en el estado de las Autonomías. Barcelona: Wolters Kluwer. Educación
Cuenca, J. M. (2010). La resolución de problemas en la enseñanza de las ciencias sociales a través de videojuegos. Iber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 63, 32-42.
Del Burgo, M. (2002). El fracaso escolar. Madrid: Acento Editorial.
Dunkin, M. (1995). Concepts of teaching and teaching excellence in Higher Education. Higher Education Research and Development, 14(1), 21-33.
Enkvist, I. (2012). La buena y la mala educación. Madrid: Encuentro.
Fernández, J. (2008). Valoración de la calidad docente. Madrid: Editorial Complutense.
Fernández, M., Mena, L., & Riviere, J. (2010). Fracaso y abandono escolar en España. Barcelona: Obra Social Fundación “La Caixa”.
Flores, S. (2011). Rock Band en el aula de música. Eufonía: Didáctica de la música, 52, 35-43.
Franco, A. F. (2012). Los elementos químicos y la enseñanza bilingüe de las ciencias. Alambique: Didáctica de las ciencias experimentales, 71, 99-103.
Häusemann, G. (2011). La enseñanza de la física a través de los juguetes. Alambique: Didáctica de las ciencias experimentales, 67, 79-87.
Hektner, J. M., Schmidt, J. A., & Csikszentmihalyi, M. (2007). Experience sampling method. Measuring the quality of everyday life. California: Sage Publications.
Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.
Larson, R. W., & Richards, M. H. (1991). Boredom in the Middle School years: Blaming schools versus blaming students. American Journal of Education, 99(4), 418-443.
Lévy J.P., Martín M.T., & Román M.V. (2006). Optimización según estructuras de covarianzas. En J. P. Lévy, & J. Varela (Eds.), Modelización con estructuras de covarianzas en ciencias sociales (pp. 11-30). Coruña: Netbiblo.
Lozano, A. (2003). Factores personales, familiares, y académicos, que afectan el fracaso escolar en la educación secundaria. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 1(1), 43-66.
Marchesi, A. (2003). El fracaso escolar en España. Madrid: Fundación Alternativas.
Marsh, H. W. (1993). The multidimensional structure of physical fitness: Invariance over gender and age. Research Quarterly for Exercise and Sport, 64, 256-273.
Méndez-Giménez, A. (2011) (Coord.). Modelos actuales de iniciación deportiva escolar. Unidades didácticas sobre juegos y deportes de cancha dividida. Sevilla: Ed. Wanceulen.
Mendoza, L. M. (2008). Una experiencia en la educación matemática. Uno: Revista de didáctica de las matemáticas, 47, 106-11.
Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory. New York: McGraw-Hill.
Núñez, J. C., Solano, P., González-Pienda, J. A., & Rosario, P. (2006). Evaluación de los procesos de autorregulación mediante autoinforme. Psicothema, 18(3), 353-358.
Roca, E., Carmona, J., Boix, C., Colomé, R., López, A., Sanguinetti, A., Caro, M., & Sans Fitó, A. (2010). El aprendizaje en la infancia y en la adolescencia. Claves para evitar el fracaso escolar. Esplugues de Llobregat: Hospital Sant Joan de Déu.
Sabater, LL. (2009). Tres juegos para practicar las Matemáticas casi sin darse cuenta. Uno: Revista de didáctica de las matemáticas, 50, 108-117.
Satorra, A., & Bentler, P. M. (1994). Corrections to test statistics and standard errors in covariance structure analysis. En A. von Eye, & C.C. Clogg (Eds.): Latent variables analysis: Applications for developmental research (pp. 399-419). Thousand Oaks, CA: Sage.
Schank, R. C. (2005). Lessons in Learning, e-Learning, and Training: Perspectives and Guidance for the Enlightened Trainer. New York: Wiley and Sons.
Schiefele, U., & Csikszentmihalyi, M. (1995). Motivation and ability as factors in mathematics experience and achievement. Journal for Research in Mathematics Education, 26(2), 163-181.
Shernoff, D. J., Csikszentmihalyi, M., Schneider, B., & Shernoff, E. S. (2003). Student engagement in High school classrooms from the perspective of Flow Theory. School Psychology Quarterly, 18(2), 158-176.
Steiger, J. H. (1990). Structural model evaluation and modification: An interval estimation approach. Multivariate Behavioral Research, 25, 173-180.
Trilla, J. (2002) La aborrecida escuela. Junto a una pedagogía de la felicidad y otras cosas. Barcelona: Laertes.
Unesco (2012). Informe de Seguimiento de la EPT en el Mundo. Los jóvenes y las competencias: trabajar con la educación. París: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
Vinuesa, M. (2002). Construir los valores. Curriculum con aprendizaje cooperativo. Bilbao: Desclée de Brouwer.
Wong, M. M-H. (2000). The relations among causality orientations, academic experience, academic performance, and academic commitment. Personality and Social Psychology Bulletin, 26, 315-326.
Yair, G. (2000). Reforming motivation: How the structure of instruction affects students learning experiences. British Educational Research Journal, 26(2), 191-210.
This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights. Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.