Self-Concept and Religious Tendency in University Students: Psychometric Properties of AF-5
HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

self-concept
religion
university students

How to Cite

Self-Concept and Religious Tendency in University Students: Psychometric Properties of AF-5. (2018). Universitas Psychologica, 17(5), 1-12. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy17-5.atru
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

This research aims to analyse the psychometric properties of AF-5 questionnaire using exploratory and confirmatory techniques in university students of different religious tendencies, as well as to examine the relationship between self-concept and religious tendency (Christian, Muslim and atheist-agnostics). The sample consisted of 597 students (23.04 ± 3.72 years old), where 156 (26.1%) were men and 441 (73.9%) were women, using as main instruments the AF-5 questionnaire and a self-registration sheet for religious tendendy. Results showed that AF-% questionnaire offers reliability indexes greater than α = 0.7. In addition, factors are properly adjusted with the original model with five factors. Furthermore, the academic and emotional dimensions of self-concept displayed a greater strength in Christians, whereas social dimension was stronger in Muslims. Family and physical dimensions were higher for university students who profess some religion.

HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Álvarez, A., Suarez, N., Tuero, E., Nuñez, J. C., Valle, A., y Regueiro, B. (2015). Implicación familiar, autoconcepto del adolescente y rendimiento académico. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 5(3), 293-311. doi: 10.1989/ejihpe.v5i3.133.

Bentler, P. M. (1990). Comparative fit indexes in structural models. Psychological Bulletin, 107(2), 238-246. doi: 10.1037/0033-2909.107.2.238.

Castillo-Mayén, R. y Montes-Berges, B. (2014). Análisis de los estereotipos de género actuales. Anales de Psicología, 30(3), 1044-1060. doi: 10.6018/analesps.30.3.138981.

Castro, M., Zurita, F., Martínez, A., Chacón, R., y Espejo, T. (2016). Clima motivacional de los adolescentes y su relación con el género, la práctica de actividad física, la modalidad deportiva, la práctica deportiva federada y la actividad física familiar. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 12(45), 262-277. doi: 10.5232/ricyde2016.04504.

Chacón-Cuberos, R., Zurita, F., Castro, M., Espejo, T., Martínez, A., y Lucena, M. (2017). Análisis descriptivo del consumo de sustancias nocivas, adhesión a la dieta mediterránea y tipo de residencia en estudiantes universitarios de Granada. Revista Complutense de Educación, 28(3), 33-47.

Elzo, J. y González-Anleo, J. (1999). Los jóvenes y la religión. Jóvenes españoles, (pp. 263-354). Madrid: SM.

Esnaola, I., Rodríguez, A., y Goñi, E. (2011). Propiedades psicométricas del cuestionario de Autoconcepto AF5. Anales de Psicología, 27(1), 109-117.

Exline, J. J., Pargament, K. I., Grubbs, J. B., y Yali, A. M. (2014). The religious and spiritual struggles scale: development and initial validation. Psychology of Religion and Spirituality, 6(3), 208-222. doi: 10.1037/a0036465.

Fernández-Zabala, A., Rodríguez-Fernández, A., y Goñi, A. (2016). The structure of the Social Self Concept (SSC) questionnaire. Anales de Psicología, 32(1), 199-205. doi: 10.6018/analesps.32.1.193931.

Flores, P. E., Medrano, L. A., y Manoiloff, L. M. (2014). Estado de ánimo y juicios de autoconcepto en universitarios: análisis desde un abordaje basado en redes semánticas naturales. Revista Interamericana de Psicología, 48(2), 291-307.

Freiberg, A., Ledesma, R. y Fernández, M.M. (2017). Análisis de las Propiedades Psicométricas del Inventario de Estrategias de Aprendizaje y Estudio (LASSI) en Estudiantes Universitarios. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 44(2), 116-130. doi: 10.21865/RIDEP44.2.10.

Gálvez-Nieto, J.L., Polanco, K. y Salvo, S. (2016). Propiedades Psicométricas de la Escala de Autoconcepto Académico (EAA) en Estudiantes Chilenos. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 43(1), 5-16. doi: 10.21865/RIDEP43_5.

García, F. y Musitu, G. (1999). AF5: Autoconcepto Forma 5. Madrid: TEA Ediciones.

García, F., Gracia, E., y Zeleznova, A. (2013). Validation of the English version of the Five-Factor Self-Concept Questionnaire. Psicothema, 25(4), 549-555.

García-Alandete, J. y Pérez-Delgado, E. (2005). Actitudes religiosas y valores en un grupo de jóvenes universitarios españoles. Anales de Psicología, 21(1), 149-169.

Grubbs, J. B., Wilt, J., Stauner, N., Exline, J. J., y Pargament, K. I. (2016). Self struggle, and soul: linking personality, self-concept, and religious/spiritual struggle. Personality and individual Differences, 101(2016), 144-152. doi: 10.1016/j. paid.2016.05.365

Jiménez-Morales, M. I. y López-Zafra, E. (2008). El autoconcepto emocional como factor de riesgo emocional en estudiantes universitarios, diferencias de género y edad. Boletín de Psicología, 93, 21-39.

Lobos, K., Díaz, A., Bustos, C., y Pérez, M.V. (2015). Construction and psychometric characteristic of the Self-Concept scale of interaction in the classroom. Psicothema, 27(2), 151-158.

Lohbeck, A., Nitkowski, D., y Petermann, F. (2016). A control value theory approach: relationships between academic self-concept, interest, and test anxiety in elementary school children. Child y Youth Care Forum, 45(6), 887-904. doi: 10.1007/s10566-016-9362-1.

López, A. B., Huynh, V. W., y Fuligni, A. J. (2011). A longitudinal study of religious identity and participation during adolescence. Child Development, 82(4), 1297-1309. doi: 10.1111/j.1467-8624.2011.01609.x.

Lorenzo-Seva, U. y Ferrando, P. J. (2006). FACTOR: A computer program to fit the exploratory factor analysis model. Behavioral Research Methods, Instruments and Computers, 38(1), 88-91. doi: 10.3758/BF03192753.

Marsh, H. W. (1990). The structure of academic self-concept: The Marsh/Shavelson model. Journal of Educational Psychology, 82(4), 623-636. doi: 10.1037/0022-0663.82.4.623.

Marsh, H. W. (2007). Handbook of Sport Psychology. Third Edition. Tenenbaum and R. C. Eklund: New Jersey.

Marsh, H., Bar-Eli, M., Zach, S., y Richards, G. (2006). Construct validation of Hebrew versions of three physical self-concept measures and extended multitrait-multimethod analysis. Journal of Sport and Exercise Psychology, 28(3), 310-343. doi: 10.1123/jsep.28.3.310.

Martín-Velasco, J. (1992). Religión y moral. En M. Vidal (Ed), Conceptos fundamentales de ética teológica (pp. 185-203). Madrid: Trotta.

McDonald, R. P. y Marsh, H. W. (1990). Choosing a multivariate model: noncentrality and goodness of fit. Psychological Bulletin, 107(2), 247-255. doi: 101037/0033-2909.107.2.247.

Medina, M.L. (2006). Convivencia en Melilla: sus cuatro culturas. Convivencia y mediación intercultural, 38,79-85.

Molero, D., Ortega-Álvarez, F., Valiente, I., y Zagalaz-Sánchez, M. L. (2010). Estudio comparativo del autoconcepto físico en adolescentes en función del género y del nivel de actividad físico-deportiva. Retos, 17,38-41.

Murgui, S., García, C., y García, A. (2016). Efectos de la práctica deportiva en la relación entre las habilidades motoras, el autoconcepto físico y el autoconcepto multidimensional. Revista de Psicología del Deporte, 26(1), 19-25.

Murgui, S., García, C., García, A. y García, F. (2012). Autoconcepto en jóvenes practicantes de danza y no practicantes: Análisis factorial confirmatorio de la escala AF5. Revista de Psicología del Deporte, 21(2), 263-269.

Pargament, K. I. (2002). The bitter and the sweet: An evaluation of the costs and beneffits of religiousness. Psychological Inquiry, 13(3), 168-181. doi: 10.1207/S15327965PLI1303_02.

Pérez-Delgado, E. (1992). Religión y moral en jóvenes adolescentes y adultos españoles. Teología Espiritual, 36(108), 317-377.

Pérez-Delgado, E. (2000). Moral de convicciones, moral de principios. Salamanca: San Esteban.

Pulido, F., y Herrera, F. (2015). La inteligencia emocional como predictora del rendimiento académico: el contexto pluricultural de Ceuta. Innoeduca. International Journal of Technology and Education al Innovation, 1(2), 98-105.

Ramos-Díaz, E., Rodríguez-Fernández, A., Fernández-Zabala, A., Revuelta, L., y Zuazagoitia, A. (2016). Apoyo social percibido, autoconcepto e implicación escolar de estudiantes adolescentes. Revista Psicodidáctica, 21(2), 339-356.

Rodríguez, G. J. (2008). Las minorías religiosas en Melilla. Revista General de Derecho Canónico y Derecho Eclesiástico del Estado, 17, 5-10.

Salum-Fares, A., Marín, A. R., y Reyes, A. C. (2011). Relevancia de las dimensiones del Autoconcepto en estudiantes de Escuelas secundarias de Ciudad Victoria, Tamalulipas, México. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 14(2), 255-272.

Schmider, E., Ziegler, M., Danay, E., Beyer, L., y Bühner, M. (2010). Is it really robust? Reinvestigating the robustness of ANOVA against violations of the normal distribution assumption. Methodology, 6, 147-151. doi: 10.1027/1614-2241/a000016.

Shavelson, J., Hubner, J. J., y Stanton, G. C. (1976). Self-concept: validation of construct interpretations. Review of Educational Research, 46, 407-442.

Silvia, L. (2016). Validez, confiabilidad y normas del cuestionario de autoconcepto físico en universitarios de Trujillo Metropolitano. Revista de Psicología, 18(1), 9-25. doi: 10.18050/revpsi.v18n1a1.2016

Siqués, C., y Vila, I. (2014). Estrategias discursivas y aprendizaje de la lengua escolar: un estudio etnográfico en un aula de alta diversidad étnica y lingüística. Cultura y Educación, 26(2), 349- 376.

Standage, M. y Treasure, D. C. (2002). Relationship among achieve-ment goal orientations and multidimensional situational motivation in physical education. British Journal of Educational Psychology, 72(1), 87-103. doi: 10.1348/000709902158784.

Standage, M., Duda, J. L., y Ntoumanis, N. (2005). A test of self-determination theory in school physical education. British Journal of Educational Psychology, 75, 411- 433. doi: 10.1348/000709904X22359.

Wilkins, S., Butt, M. M., Kratochvil, D., y Balakrishnan, M. S. (2016). The effects of social identification and organizational identification on student commitment, achievement and satisfaction in higher education. Studies in Higher Education, 41(12), 2232-2252. doi: 10.1080/03075079.2015.1034258

Wylie, R. C. (1979). The self-concept, Volume 2: Theory and research on selected topics. Lincoln, NE: University of Nebraska.

Zurita, F., Castro-Sánchez, M., Álvaro, I., Rodríguez, S., y Pérez, A. (2016). Autoconcepto, actividad física y familia: un modelo de ecuaciones estructurales. Revista de Psicología del Deporte, 25(1), 97-104.

This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights. Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.