Abstract
Background: Incorporating information and communication technologies (ICTs) as a teaching tool for the postgraduate orthodontics program at Unicoc-Cali, Colombia, has generated a transformative change in the dynamics of the presentation of cases. Purpose: To systematize the learning experience: Presentation of virtual clinical cases carried out by residents of the third and fifth semester of the Orthodontic postgraduate course at Unicoc (Cali-Colombia), during the period 2018-2019. Methods: A database, virtual survey and focus group with residents were carried out. Results: The new methodology allowed an additional 130% of cases presented compared to the previous year. The benefits that the residents found in the virtual methodology were in their order: reduction in waiting times, facilitates the presentation process, streamlines the presentation and improves the flow of patients. Conclusions: The implemented didactic proposal enriches the postgraduate teaching-learning process because the audiovisual resource allows them to leave a useful record for the autonomous study of their own cases and that of their classmates. Their access is flexible in terms of time and space while allowing them to advance their learning at their own pace. The scheme was reproducible by all residents. The didactics allowed the presentations to be shown to other specialists to facilitate the inter-consultation process. The benefits found in the virtual methodology were: reduction in waiting times, facilitates the presentation process, streamlines the presentation and improves the flow of patients.
Herrera Méndez Y, Crespo Echevarría BM, Benavides Sosa Y, Echevarría Martínez RG. Desarrollo de habilidades de razonamiento clínico para la discusión diagnóstica en la carrera de Estomatología 2018; 10(1): 140-155.
Arzuaga Quiñones JC, Cabrera Verdecia I. Una aproximación conceptual a la discusión diagnóstica como habilidad profesional. Cuadernos de Educación y Desarrollo. 2011; 3(27): 32.
Rodríguez López AJ, Valdés de la Rosa C, García Barrios C, Ludmila Casas Rodríguez L. Metodología para perfeccionar la realización de la discusión diagnóstica en la carrera de Medicina. Humanidades Médicas. 2013; 13(2): 330-347
Messina G. Construyendo saber pedagógico desde la experiencia 2008; 1-12.
Mejía OR, García CA, García G.A. Técnicas didácticas: Método de caso clínico con la utilización de video como herramienta de apoyo en la enseñanza de la medicina. Revista Universidad Industrial de Santander. Salud. 2013 may-ago; 45 (2): 29-38.
Estrada Cuzcano A, Alfaro Mendives K.L. El método de casos como alternativa pedagógica para la enseñanza de la bibliotecología y las ciencias de la información. Investigación bibliotecológica. 2015; 29 (65), 195-212.
Porras-Zúñiga A, (2017). Universidad de Costa Rica, Costa Rica, Recurso multimedia para elaborar la presentación de caso en Odontopediatría, Revista SEP. 2017 jun 30 ;15 (1): 39-55.
Tremarias M, Noriega T. Utilización de videos didácticos como innovación en la enseñanza de la toxicología. Educación Médica Superior. 2009 jul-sep; 23(3): 38- 44.
Barnechea M. González E. Morgan M. La producción de conocimiento en sistematización. La Piragua, Revista Latinoamericana de Educación y política. Sistematización de prácticas en América Latina. 1999; (16): 33-43.
Jaramillo Alzate J. Sistematización de experiencias en educación popular y de adultos: Unidad de autoformación participativa. Medellín: Ministerio de Educación Nacional y Corporación Educativa CLEBA. 1994: 11
Carrillo Pineda, M. Sistematización de la experiencia del grupo de investigación: la práctica de enfermería en el contexto social de la Facultad de Enfermería de la Universidad de Antioquia (Tesis de Maestría). Universidad de Antioquia, Medellín.
Sandín, M. “Investigación cualitativa en educación, fundamentos y tradiciones”. McGraw-Hill, Madrid, 2003: 123.
Cabrera D, Pérez Martínez E, Denis G, Cedeño Rodríguez M.Y, Ramírez Mustelier A, Montoya Acosta L.A. Importancia de los repositorios para preservar y recuperar la información. MEDISAN. 2015 oct; 19(10): 1283-1290.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Ángela Domínguez Camacho, Sergio Andrés Velásquez Cuajar