The Validity of the Ryff Scale as a Measure of Psychological Well-Being in Mexican Medical Residents
PDF (English)
HTML (English)
XML (English)

Keywords

mental health
medical staff
validation study
psychological well-being

How to Cite

The Validity of the Ryff Scale as a Measure of Psychological Well-Being in Mexican Medical Residents. (2025). Universitas Medica, 66. https://doi.org/10.11144/Javeriana.umed66.vrsm
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

Background: The Ryff Psychological Well-being Scale is an instrument that has been widely used to evaluate the psychological well-being of health personnel. However, few studies have been conducted on its validity in specific populations of resident physicians, which compromises the interpretation of the results obtained in this population. Objective: To assess the validity of the factor structure of the Ryff well-being scale in Mexican resident physicians. Material and Methods: An instrumental study was carried out with 396 resident physicians to whom the Ryff Psychological Well-being Scale was applied in its full version (39 items). The data were analyzed using confirmatory factor analysis, comparing three previously reported factor structures. The fit indices and reliability of the three solutions obtained were compared. Results: The single-factor structure presents the best fit indices, with a very high reliability (ω = 0.924; α = 0.932). Conclusion: The Ryff Psychological Well-being scale has very high reliability and a direct interpretation when the items that are scored positively are used, as integrating a one-factor structure.

PDF (English)
HTML (English)
XML (English)

1. Norma Oficial Mexicana NOM 033-SSA3-2018, educación en salud. Criterios para la utilización de los establecimientos para la atención médica como campos clínicos para ciclos clínicos e internado de pregrado de la licenciatura en medicina. Secretaría de Salud [internet]. SSA: 09/10/2018. Disponible en: https://www.dof.gob.mx/normasOficiales/9416/salud/salud.html

2. Vázquez Martínez FD, Argüelles Nava VG, Cortés Jiménez H, Cortés Jiménez N, Delgado Domínguez C, Ramírez González IM, et al. Educación médica y derechos humanos: goce de los derechos humanos de internos, pasantes y residentes en las unidades médicas [Informe 2018-2019]. Tomo II. Ciudad de México: Fondo Editorial para la Investigación Académica; 2024. https://doi.org/10.5281/zenodo.12526374

3. Córdoba-Castro E, Rivera-Largacha, S. Herramientas para el análisis y la transformación de la educación y cultura médica para la promoción de la salud mental en estudiantes de Medicina. Educ Méd. 2019;20:148-53. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.04.019

4. Granados-Cosme JA, Gómez-Landeros O, Islas-Ramírez MI, Maldonado-Pérez G, Martínez-Mendoza HF, Pineda-Torres AM. Depresión, ansiedad y conducta suicida en la formación médica en una universidad en México. Investig Educ Méd. 2020;9(35):65-74. https://doi.org/10.22201/facmed.20075057e.2020.35.20224

5. Hernández-Miranda MB, Victal-Vázquez G, Guerrero-Aguirre J, Rojas-Orozco CB, Vilchis-Moreno JL, Godínez-Tamay ED. Síndrome de desgaste profesional y acoso laboral en médicos residentes en una unidad de tercer nivel del Estado de México. Aten Fam. 2022;29(1):25-9. https://doi.org/10.22201/fm.14058871p.2022.1.81189

6. Arias-Ulloa R, Cuéllar-Garrido E, Rodríguez-Juárez MC, González-López SL, Collazo-Muñoz M, Rubalcava-López SY, Reyes-Robles ME. Estado de estrés, depresión y ansiedad en médicos residentes de Aguascalientes, 2018. Lux Méd. 2021;16(47). https://doi.org/10.33064/47lm20213148

7. Huarcaya-Victoria J, Rivera-Encinas MT. Evaluación de la empatía en alumnos de medicina humana de una universidad privada del Perú. Educ Méd. 2019;20 Supl 2:100-7. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.05.008

8. Sánchez-Amo L, Sánchez-Rubiales M. Influencia del estrés y la duración de la jornada laboral sobre el error médico. Actual Med. 2018;103(805):148-55. https://doi.org/10.15568/am.2018.805.re01

9. Delgado-Domínguez C, Rodríguez-Barraza A, Lagunes-Córdoba R, Vázquez-Martínez FD. Bienestar psicológico en médicos residentes de una universidad pública en México. Univ Med. 2020;61(2):3-11. https://doi.org/10.11144/javeriana.umed61-2.bpsi

10. Acosta-Fernández M, Aguilera-Velasco MDLA, Pozos-Radillo BE, Torres-López TM, Parra-Osorio L. Vivencias y experiencias de médicos residentes mexicanos durante su primer año de formación académica. Investig Educ Méd. 2017;6(23):169-79. https://doi.org/10.1016/j.riem.2016.09.012

11. Blancas JLA, Bárcena JL. Formación de médicos especialistas en México. Educ Méd. 2018;19:36-42. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.03.007

12. Ovejas-López A, Izquierdo F, Rodríguez-Barragán M, Rodríguez-Benítez J, García-Batanero M, Alonso-Martínez M, et al. Burnout y malestar psicológico en los residentes de Medicina Familiar y Comunitaria. Aten Primaria. 2020;52(9):608-16. https://doi.org/10.1016/j.aprim.2020.02.014

13. World Health Organization. Human rights and health [internet]. Ginebra: WHO; 2017. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/human-rights-and-health

14. Oramas-Viera A, Santana-López S, Vergara-Barrenechea A. El bienestar psicológico, un indicador positivo de la salud mental. Rev Cub Salud Trab [internet]. 2006;7(1-2). Disponible en: https://revsaludtrabajo.sld.cu/index.php/revsyt/article/view/794

15. Vielma-Rangel J, Alonso L. El estudio del bienestar psicológico subjetivo: una breve revisión teórica. Educere [internet]. 2010;14(49):265-75. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35617102003

16. Ryff CD. Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological wellbeing. J Pers Soc Psychol. 1989;57(6):1069-81. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.6.1069

17. Ryff CD, Keyes CL. The structure of psychological well-being revisited. J Pers Soc Psychol. 1995;69(4):719-27. https://doi.org/10.1037/0022-3514.69.4.719

18. Barrera-Hernández LF, Sotelo-Castillo MA, Barrera-Hernández RA, Aceves-Sánchez J. Bienestar psicológico y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Enseñ Investig Psicol Nueva Época [internet]. 2019;1(2):244-51. Disponible en: https://revistacneipne.org/index.php/cneip/article/view/28

19. Sandoval-Barrientos S, Dorner-París A, Véliz-Burgos A. Bienestar psicológico en estudiantes de carreras de la salud. Investig Educ Méd. 2017;6(24):260-6. https://doi.org/10.1016/j.riem.2017.01.004

20. Delgado-Domínguez C, Rodríguez-Barraza A, Lagunes-Córdoba R, Vázquez-Martínez FD. Relación entre bienestar psicológico y empatía en médicos residentes en una universidad pública en México. Investig Educ Méd. 2020;9(34):16-23. https://doi.org/10.22201/facmed.20075057e.2020.34.19189

21. Soto-Terrones VA. Relación entre estrategias de afrontamiento y bienestar psicológico en personal médico durante la pandemia covid-19 [trabajo de grado en internet]. Lima: Universidad de Lima; 2021. Disponible en: https://hdl.handle.net/20.500.12724/13248

22. Xu X, Zhou L, Asante-Antwi H, Boafo-Arthur A, Mustafa T. Reconstructing family doctors’ psychological well-being and motivation for effective performance in China: the intervening role of psychological capital. BMC Fam Pract. 2020;21:1-11. https://doi.org/10.1186/s12875-020-01182-1

23. American Educational Research Association, American Psychological Association, National Council on Measurement in Education. Estándares para pruebas educativas y psicológicas. Washington (DC): American Educational Research Association; 2018.

24. Prieto G, Delgado AR. Fiabilidad y validez. Papeles Psicol [internet]. 2010;31(1):67-74. Disponible en: http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/1797.pdf

25. Domínguez-Lara S, Romo-González T, Palmeros-Exsome C, Barranca-Enríquez A, del Moral-Trinidad E, Campos-Uscanga Y. Análisis estructural de la Escala de Bienestar Psicológico de Ryff en universitarios mexicanos. Liberabit. 2019;25(2):267-85. https://doi.org/10.24265/liberabit.2019.v25n2.09

26. Domínguez-Lara S, Navarro-Loli JS. Revisión de metodologías empleadas en los estudios factoriales de la Escala de Bienestar Psicológico de Ryff. Rev Evaluar [internet]. 2018;18(2):17-30. Disponible en: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revaluar

27. Chen FF, Jing Y, Hayes A, Lee JM. Two concepts or two approaches? A bifactor analysis of psychological and subjective well-being. J Happiness Stud. 2013;14:1033-68. https://doi.org/10.1007/s10902-012-9367-x

28. Ato M, López J, Benavente A. Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. An Psicol. 2013;29(3):1038-59. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511

29. Díaz D, Rodríguez-Carvajal R, Blanco A, Moreno-Jiménez B, Gallardo I, Valle C, et al. Adaptación española de las escalas de bienestar psicológico de Ryff. Psicothema [internet]. 2006;18:572-7. Disponible en: https://www.psicothema.com/pdf/3255.pdf

30. Rodríguez M, Ruiz M. Atenuación de la asimetría y de la curtosis de las puntuaciones observadas mediante transformaciones de variables: incidencia sobre la estructura factorial. Psicológica [internet]. 2008;29:205-27. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16929206

31. Kline RB. Principles and practice of structural equation modeling. 5.ª ed. Nueva York: Guilford Press; 2023.

32. Byrne B. Adaptation of assessment scales in cross-national research: issues, guidelines, and caveats. Int Perspect Psychol. 2016;2:51-65. https://doi.org/10.1037/ipp0000042

33. Doval E, Viladrich C, Angulo-Brunet A. Coefficient alpha: the resistance of a classic. Psicothema. 2023;35(1):5-20. https://doi.org/10.7334/psicothema2022.321

34. Moreta-Herrera R, Oriol-Granado X, González M, Rodas JA. The Children's Worlds Psychological Well-Being Scale in children aged 10 and 12 from 30 countries: analysis from classical test theory and item response theory. Infant Child Dev. 2025;34:e70003. https://doi.org/10.1002/icd.70003

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Dra. Carolina Delgado Domínguez, Dr. Manuel Salvador Luzanía Valerio, Roberto Lagunes-Córdoba