Abstract
Background: The Ryff Psychological Well-being Scale is an instrument that has been widely used to evaluate the psychological well-being of health personnel. However, few studies have been conducted on its validity in specific populations of resident physicians, which compromises the interpretation of the results obtained in this population. Objective: To assess the validity of the factor structure of the Ryff well-being scale in Mexican resident physicians. Material and Methods: An instrumental study was carried out with 396 resident physicians to whom the Ryff Psychological Well-being Scale was applied in its full version (39 items). The data were analyzed using confirmatory factor analysis, comparing three previously reported factor structures. The fit indices and reliability of the three solutions obtained were compared. Results: The single-factor structure presents the best fit indices, with a very high reliability (ω = 0.924; α = 0.932). Conclusion: The Ryff Psychological Well-being scale has very high reliability and a direct interpretation when the items that are scored positively are used, as integrating a one-factor structure.
1. Norma Oficial Mexicana NOM 033-SSA3-2018, educación en salud. Criterios para la utilización de los establecimientos para la atención médica como campos clínicos para ciclos clínicos e internado de pregrado de la licenciatura en medicina. Secretaría de Salud [internet]. SSA: 09/10/2018. Disponible en: https://www.dof.gob.mx/normasOficiales/9416/salud/salud.html
2. Vázquez Martínez FD, Argüelles Nava VG, Cortés Jiménez H, Cortés Jiménez N, Delgado Domínguez C, Ramírez González IM, et al. Educación médica y derechos humanos: goce de los derechos humanos de internos, pasantes y residentes en las unidades médicas [Informe 2018-2019]. Tomo II. Ciudad de México: Fondo Editorial para la Investigación Académica; 2024. https://doi.org/10.5281/zenodo.12526374
3. Córdoba-Castro E, Rivera-Largacha, S. Herramientas para el análisis y la transformación de la educación y cultura médica para la promoción de la salud mental en estudiantes de Medicina. Educ Méd. 2019;20:148-53. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.04.019
4. Granados-Cosme JA, Gómez-Landeros O, Islas-Ramírez MI, Maldonado-Pérez G, Martínez-Mendoza HF, Pineda-Torres AM. Depresión, ansiedad y conducta suicida en la formación médica en una universidad en México. Investig Educ Méd. 2020;9(35):65-74. https://doi.org/10.22201/facmed.20075057e.2020.35.20224
5. Hernández-Miranda MB, Victal-Vázquez G, Guerrero-Aguirre J, Rojas-Orozco CB, Vilchis-Moreno JL, Godínez-Tamay ED. Síndrome de desgaste profesional y acoso laboral en médicos residentes en una unidad de tercer nivel del Estado de México. Aten Fam. 2022;29(1):25-9. https://doi.org/10.22201/fm.14058871p.2022.1.81189
6. Arias-Ulloa R, Cuéllar-Garrido E, Rodríguez-Juárez MC, González-López SL, Collazo-Muñoz M, Rubalcava-López SY, Reyes-Robles ME. Estado de estrés, depresión y ansiedad en médicos residentes de Aguascalientes, 2018. Lux Méd. 2021;16(47). https://doi.org/10.33064/47lm20213148
7. Huarcaya-Victoria J, Rivera-Encinas MT. Evaluación de la empatía en alumnos de medicina humana de una universidad privada del Perú. Educ Méd. 2019;20 Supl 2:100-7. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.05.008
8. Sánchez-Amo L, Sánchez-Rubiales M. Influencia del estrés y la duración de la jornada laboral sobre el error médico. Actual Med. 2018;103(805):148-55. https://doi.org/10.15568/am.2018.805.re01
9. Delgado-Domínguez C, Rodríguez-Barraza A, Lagunes-Córdoba R, Vázquez-Martínez FD. Bienestar psicológico en médicos residentes de una universidad pública en México. Univ Med. 2020;61(2):3-11. https://doi.org/10.11144/javeriana.umed61-2.bpsi
10. Acosta-Fernández M, Aguilera-Velasco MDLA, Pozos-Radillo BE, Torres-López TM, Parra-Osorio L. Vivencias y experiencias de médicos residentes mexicanos durante su primer año de formación académica. Investig Educ Méd. 2017;6(23):169-79. https://doi.org/10.1016/j.riem.2016.09.012
11. Blancas JLA, Bárcena JL. Formación de médicos especialistas en México. Educ Méd. 2018;19:36-42. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.03.007
12. Ovejas-López A, Izquierdo F, Rodríguez-Barragán M, Rodríguez-Benítez J, García-Batanero M, Alonso-Martínez M, et al. Burnout y malestar psicológico en los residentes de Medicina Familiar y Comunitaria. Aten Primaria. 2020;52(9):608-16. https://doi.org/10.1016/j.aprim.2020.02.014
13. World Health Organization. Human rights and health [internet]. Ginebra: WHO; 2017. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/human-rights-and-health
14. Oramas-Viera A, Santana-López S, Vergara-Barrenechea A. El bienestar psicológico, un indicador positivo de la salud mental. Rev Cub Salud Trab [internet]. 2006;7(1-2). Disponible en: https://revsaludtrabajo.sld.cu/index.php/revsyt/article/view/794
15. Vielma-Rangel J, Alonso L. El estudio del bienestar psicológico subjetivo: una breve revisión teórica. Educere [internet]. 2010;14(49):265-75. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35617102003
16. Ryff CD. Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological wellbeing. J Pers Soc Psychol. 1989;57(6):1069-81. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.6.1069
17. Ryff CD, Keyes CL. The structure of psychological well-being revisited. J Pers Soc Psychol. 1995;69(4):719-27. https://doi.org/10.1037/0022-3514.69.4.719
18. Barrera-Hernández LF, Sotelo-Castillo MA, Barrera-Hernández RA, Aceves-Sánchez J. Bienestar psicológico y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Enseñ Investig Psicol Nueva Época [internet]. 2019;1(2):244-51. Disponible en: https://revistacneipne.org/index.php/cneip/article/view/28
19. Sandoval-Barrientos S, Dorner-París A, Véliz-Burgos A. Bienestar psicológico en estudiantes de carreras de la salud. Investig Educ Méd. 2017;6(24):260-6. https://doi.org/10.1016/j.riem.2017.01.004
20. Delgado-Domínguez C, Rodríguez-Barraza A, Lagunes-Córdoba R, Vázquez-Martínez FD. Relación entre bienestar psicológico y empatía en médicos residentes en una universidad pública en México. Investig Educ Méd. 2020;9(34):16-23. https://doi.org/10.22201/facmed.20075057e.2020.34.19189
21. Soto-Terrones VA. Relación entre estrategias de afrontamiento y bienestar psicológico en personal médico durante la pandemia covid-19 [trabajo de grado en internet]. Lima: Universidad de Lima; 2021. Disponible en: https://hdl.handle.net/20.500.12724/13248
22. Xu X, Zhou L, Asante-Antwi H, Boafo-Arthur A, Mustafa T. Reconstructing family doctors’ psychological well-being and motivation for effective performance in China: the intervening role of psychological capital. BMC Fam Pract. 2020;21:1-11. https://doi.org/10.1186/s12875-020-01182-1
23. American Educational Research Association, American Psychological Association, National Council on Measurement in Education. Estándares para pruebas educativas y psicológicas. Washington (DC): American Educational Research Association; 2018.
24. Prieto G, Delgado AR. Fiabilidad y validez. Papeles Psicol [internet]. 2010;31(1):67-74. Disponible en: http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/1797.pdf
25. Domínguez-Lara S, Romo-González T, Palmeros-Exsome C, Barranca-Enríquez A, del Moral-Trinidad E, Campos-Uscanga Y. Análisis estructural de la Escala de Bienestar Psicológico de Ryff en universitarios mexicanos. Liberabit. 2019;25(2):267-85. https://doi.org/10.24265/liberabit.2019.v25n2.09
26. Domínguez-Lara S, Navarro-Loli JS. Revisión de metodologías empleadas en los estudios factoriales de la Escala de Bienestar Psicológico de Ryff. Rev Evaluar [internet]. 2018;18(2):17-30. Disponible en: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revaluar
27. Chen FF, Jing Y, Hayes A, Lee JM. Two concepts or two approaches? A bifactor analysis of psychological and subjective well-being. J Happiness Stud. 2013;14:1033-68. https://doi.org/10.1007/s10902-012-9367-x
28. Ato M, López J, Benavente A. Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. An Psicol. 2013;29(3):1038-59. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511
29. Díaz D, Rodríguez-Carvajal R, Blanco A, Moreno-Jiménez B, Gallardo I, Valle C, et al. Adaptación española de las escalas de bienestar psicológico de Ryff. Psicothema [internet]. 2006;18:572-7. Disponible en: https://www.psicothema.com/pdf/3255.pdf
30. Rodríguez M, Ruiz M. Atenuación de la asimetría y de la curtosis de las puntuaciones observadas mediante transformaciones de variables: incidencia sobre la estructura factorial. Psicológica [internet]. 2008;29:205-27. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16929206
31. Kline RB. Principles and practice of structural equation modeling. 5.ª ed. Nueva York: Guilford Press; 2023.
32. Byrne B. Adaptation of assessment scales in cross-national research: issues, guidelines, and caveats. Int Perspect Psychol. 2016;2:51-65. https://doi.org/10.1037/ipp0000042
33. Doval E, Viladrich C, Angulo-Brunet A. Coefficient alpha: the resistance of a classic. Psicothema. 2023;35(1):5-20. https://doi.org/10.7334/psicothema2022.321
34. Moreta-Herrera R, Oriol-Granado X, González M, Rodas JA. The Children's Worlds Psychological Well-Being Scale in children aged 10 and 12 from 30 countries: analysis from classical test theory and item response theory. Infant Child Dev. 2025;34:e70003. https://doi.org/10.1002/icd.70003

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Dra. Carolina Delgado Domínguez, Dr. Manuel Salvador Luzanía Valerio, Roberto Lagunes-Córdoba


