Abstract
Introduction: Medical education in Mexico, particularly during the undergraduate internship, unfolds within clinical environments that systematically violate students’ human rights. Evidence of mistreatment, institutional neglect, and deterioration of the right to health and education underscores the urgent need for situated empirical research aimed at transforming formative conditions. This study is grounded in a critical bioethical perspective, recognizing the imperative to consolidate public policies that dignify the educational process within teaching-assistance spaces. Objective: To analyze and interpret the narratives of undergraduate medical interns at a public university in Veracruz, Mexico, in order to identify critical dimensions that hinder the full realization of the right to medical education. Method: A qualitative study conducted using an interpretive approach, supported by methodological triangulation involving content analysis, documentary review, and institutional evaluation. The data consisted of testimonies collected by the Observatory of Medical Education and Human Rights, which categorized into eight formative dimensions. Results: The most frequently reported categories were “Lack of protection and safety,” “Deficient academic program,” and “Lack of academic attention from the university,” all of which reflect physical risk, pedagogical abandonment, and mental health deterioration. Additional findings included cases of sexual harassment, institutional violence, and self-medication. Discussion: The findings reveal a structural crisis in the medical internship model, demanding an ethical and political reconfiguration of the formative process. Ensuring safe, just, and humanizing environments for future health professionals is a pressing educational and public health priority.
1. Conde Fernández BD, Conde Pérez M, Conde Pérez YA. El método clínico y el carácter científico de la medicina clínica. Rev Cubana Med [internet]. 2020;59(4):epub 15 Nov 2020. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75232020000400010
2. Akaki Blancas JL, López Bárcena J. Formación de médicos especialistas en México. Educ Med. 2018;19(Supl 1):36-42. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.03.007
3. Mendoza-González MF, Vázquez-Martínez FD, Cortés-Jiménez H, Delgado-Domínguez C, Luzanía-Valerio MS, Mota-Morales M de L, Ortiz-Chacha CS, Argüelles-Nava VG. Índice de derechos humanos en el espacio docente asistencial: una propuesta de evaluación del Observatorio de Educación Médica y Derechos Humanos. UVserva. 2024;(18):131-40. https://doi.org/10.25009/uvs.vi18.3057
4. Mendoza-González MF, Vázquez-Martínez FD, Luzanía Valerio MS. Error médico auto percibido durante el proceso formativo docente-asistencial de estudiantes de internado médico en México. UVserva. 2024;(17):35-46. https://doi.org/10.25009/uvs.vi17.2926
5. Sánchez Flores A, Flores Echavarría R, Urbina Becerra R, Lara Flores NL. Expectativas y realidades del internado médico de pregrado: un estudio cualitativo. Investig Salud [internet]. 2008;X(1):14-21. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14219995004
6. Granados Cosme J, Aguilar Sandoval L, Muñoz Carpio E, Santos Rivera D. Prevalencia de acoso sexual durante el internado médico de pregrado en Ciudad de México. RIEM [internet]. 2024 [citado 12 sep 2025];13(49):18-9. Disponible en: https://riem.facmed.unam.mx/index.php/riem/article/view/1287
7. Peralta-Cortés EN. El internado médico de pregrado: un análisis desde la perspectiva de los recién egresados [tesis de grado en internet]. FES Iztacala, UNAM; 2023. Disponible en: https://ru.dgb.unam.mx/server/api/core/bitstreams/567cfbd5-3d0b-4c48-81a7-87dfcefe0d2e/content
8. Miranda Beltrán S, Ortiz Bernal JA. Los paradigmas de la investigación: un acercamiento teórico para reflexionar desde el campo de la investigación educativa. RIDE. 2020;11(21). https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.717
9. Salgado Lévano AC. Investigación cualitativa: diseños, evaluación del rigor metodológico y retos. Liberabit [internet]. 2007;13(13):1-20. Disponible en: https://hdl.handle.net/20.500.12008/43252
10. Minayo MC, Assis SG, Souza ER. Métodos, técnicas y relaciones en triangulación. En: Evaluación por triangulación de métodos. Buenos Aires: Lugar Editorial; 2005. p. 71-104.
11. Samaja J. La triangulación metodológica: pasos para una comprensión dialéctica de la combinación de métodos. Rev Cubana Salud Pública [internet]. 2018;44:431-43. Disponible en: https://www.scielosp.org/article/rcsp/2018.v44n2/431-443/es/
12. Domínguez-Lara S, Mota-Morales M de L, Delgado-Domínguez C, Luzanía-Valerio MS, Vázquez-Martínez D. Validación de la escala de disfrute de derechos humanos en internos de medicina. Educ Méd. 2024;25;1:1-8. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2023.100872
13. Braun V, Clarke V. Using thematic analysis in psychology. Qual Res Psychol. 2006;3(2):77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
14. Minayo MC, Assis SG, Souza ER. Concepto de evaluación por triangulación de métodos. En: Evaluación por triangulación de métodos. Buenos Aires: Lugar Editorial; 2005. p. 28.
15. Sierra Córdova A, Zárate Cáceres J, Mejía CR. Maltrato asociado al acoso laboral a internos de medicina en hospitales peruanos. Educ Med Super [internet]. 2019;33(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000400004
16. Mendoza González M, Vázquez Martínez F, Mota Morales M, Ortiz-Chacha C, Delgado Domínguez C, Cortés Jiménez H, et al. Error médico autopercibido: análisis del enfoque de salud basado en los derechos humanos en México. Inv Ed Med. 2023;12(46):79-92. https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2023.46.22484
17. Vázquez Martínez FD, Acosta Fernández M, Arguelles Nava V, Cortés Jiménez H, Luzania Valerio MS, Mota Morales ML, et al. Educación médica y derechos humanos: goce de los derechos humanos de internos, pasantes y residentes en las unidades médicas. Informe 2017-2018 [internet]. Ciudad de México: Fondo Editorial para la Investigación Académica (FONEIA); 2024. Disponible en: https://www.foneia.org/omp/index.php/foneia/catalog/book/informe1
18. García Hernández H, Alvear Galindo G. Violencia en la formación médica. Rev Fac Med UNAM. 2020;63(2):68-75. http://doi.org/10.22201/fm.24484865e.2020.63.2.07
19. Cuevas Gabriel J, O’Shea CH, Botello Ortiz CH, De la Portilla Juárez J, Ramírez Nova F, Maya Mulhia M, et al. Percepción de la satisfacción en el internado médico de pregrado en hospitales de México en 2019. Med Investig UAEMex [internet]. 2020 [citado 12 sep 2025];8(2):8-13. Disponible en: https://medicinainvestigacion.uaemex.mx/article/view/18845
20. Vázquez Martínez FD, Mota Morales ML, Argüelles-Nava VG. Educación médica y derechos humanos en las unidades médicas de México: hacia un nuevo horizonte ético. Med Ética. 2024 Jan 3;35(1):108-69. https://doi.org/10.36105/mye.2024v35n1.03
21. Vázquez Martínez FD, Mota-Morales M de L, Sosa-Alvarado S. Sesenta años de internado médico en México. UVserva. 2022;(14):80-8. https://doi.org/10.25009/uvs.vi14.2897
22. Tenzin K, Giri S, Choeda T, Gyamtsho S, Misganaw E, Siebeck M. Workplace-based assessment in postgraduate medical education: a 5 year experience from Bhutan. South-East Asian J Med Educ. 2023 Dec 31;17(2):46-56. https://doi.org/10.4038/seajme.v17i2.580
23. Weallans J, Roberts C, Hamilton S, Parker S. Guidance for providing effective feedback in clinical supervision in postgraduate medical education: a systematic review, Postgrad Med J. 2022;98(1156):138-49. https://doi.org/10.1136/postgradmedj-2020-139566
24. Cáceres Oviedo MA. Estrés en internos de medicina: impacto en el bienestar psicológico y rendimiento académico durante el internado rotatorio en el Hospital Docente de Ambato [tesis de maestría en internet]. Quito: Universidad de las Américas; 2025. Disponible en: https://dspace.udla.edu.ec/handle/33000/17382

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Dr. Mauricio Fidel Mendoza González, Dra. Carolina Delgado Domínguez, Dr. Domingo Vázquez Martínez


