Martin Luther, the Educator
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
This article of reflection, derived from researches of the author on the subject, draws a portrait of Luther as an educator, on the occasion of the commemoration of the 500 years of the Protestant Reformation. In direct relation to his educational writings, the author shows how the Lutheran pedagogical reform is only understandable in light of Luther's peculiar personality, his fundamental theological theses and, above all, the events that gave rise to the reformist movement. It describes the Lutheran project of reform, its ideas regarding the compulsory nature of elementary education and the contents of a curriculum focused on the learning of languages, understood as “treasures of the spirit”.
Luther, education, Protestant Reformation, university, compulsory teachingLutero, educación, reforma protestante, universidad, obligatoriedad de la enseñanza
Desclée de Brouwer (2009). Biblia de Jerusalén. Nueva edición totalmente revisada Bilbao: Desclée de Brouwer.
Dilthey, Wilhelm (1968). Historia de la pedagogía. Buenos Aires: Losada.
Engels, Federico (1974). La guerra de los campesinos en Alemania. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.
Febvre, Lucien (1956). Martín Lutero, un destino. México: Fondo de Cultura Económica, FCE.
Kaufmann, Thomas (2017). Martín Lutero. Vida, mundo, palabra. Madrid: Trotta.
Larroyo, Francisco (1986). Historia general de la pedagogía. México: Porrúa.
Lutero, Martín (1985). La cautividad babilónica de la iglesia. La libertad del cristiano. Exhortación a la paz. Barcelona: Orbis.
Lutero, Martín (2001). Obras. Salamanca: Sígueme, Edición preparada por Teófanes Egido.
Lutero, Martín (2006). A la nobleza cristiana de la nación alemana. Disponible en: http://escriturayverdad.cl/wp-content/uploads/ObrasdeMartinLutero/15171520/1520ALANOBLEZACRISTIANADELANACIONALEMANA.pdf
Lutero, Martín (2008). Sermón para que se manden los hijos a la escuela. Disponible en: http://www.iglesiareformada.com/Lutero_MANDEN_HIJOS_ESCUELA.doc
Marx, Karl (1982). Introducción a la crítica de la filosofía del derecho de Hegel. En La Sagrada Familia y otros escritos de juventud, 2-15. México: Grijalbo.
Parra, Alberto, S. J. (1983). En torno a los principios de la hermenéutica luterana. Una perspectiva ecuménica latinoamericana. Theologica Xaveriana, 66, 35-69. Disponible en: http://theologicaxaveriana.javeriana.edu.co/descargas.php?archivo=Alberto%20parra.pdf&idArt=888&edicion=66
Pinzón-Medina, Jaime (1982). Lutero, conciencia cautiva de la Palabra. Theologica Xaveriana, 63, 95-109. Disponible en: http://theologicaxaveriana.javeriana.edu.co/edicion.php?Ed=148&Cn=
Spranger, Eduardo (1948). Cultura y educación. Buenos Aires: Espasa-Calpe, Colección Austral.
Suárez-Litvin, Roldan Tomasz (2003). El sentido histórico del proyecto educativo de Lutero (I). Frónesis, 10 (3), Caracas. Disponible en: http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-62682003000300002