Published Dec 1, 2008



PLUMX
Google Scholar
 
Search GoogleScholar


F. Javier Murillo Torrecilla

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

Multilevel models, or hierarchic-lineal models, are one of the most interesting models generated in recent years in quantitative research analysis methodologies. This article aims to present these models through their application in research. In this manner, the study presents an analysis of the foundations for multilevel models. The modeling process is analyzed in a real-life sample, concluding with a reflection about the contributions and utilities of this methodology of analysis.

Keywords

Educational Research, Scientific Methodology, Educational Efficiency, Statistical analysisInvestigación pedagógica, metodología científica, efectividad de la educación, análisis estadísticoPesquisa Pedagógica, Metodologia Científica, Eficiência da Educação, análise EstadísticoInvestigación pedagógica, metodología científica, efectividad de la educación, análisis estadístico

References
Aitkin, M. & Longford, N. (1986). Statistical modelling issues in school effectiveness studies. Journal of the Royal Statistical Society, Ser A, 149, 1-43.

Bickel, R. (2007). Multilevel Analysis for Applied Research: It’s Just Regression. New York: Guilford Press.

Bryk, A. S. & Raudenbush, S. W. (1992). Hierarchical linear models. Applications and data analysis methods. Newbury Park, CA: SAGE.

Coleman, J. S., Campbell, E. Q., Hobson, C. J., McPartland, J., Mood, A. M., Weinfeld, F. D. & York, R. L. (1966). Equality of educational opportunity. Washington: US Government Printing Office.

Draper, D. (1995). Inference and hierarchical modeling in the Social Sciences. School Effectiveness and School Improvement, 20, 115-147.

Gelman, A. & Hill, J. (2006). Data Analysis Using Regression and Multilevel /Hierarchical Models. Cambridge: Cambridge University Press.

Goldstein, H. (1997). Methods in school effectiveness research. School Effectiveness and School Improvement, 8(4), 69-395.

Goldstein, H. (2003). Multilevel Statistical Models. New York: Arnold.

Heck, R. H. & Thomas, S. L. (2000). An Introduction to Multilevel Modeling Techniques. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Hill, P. W. & Rowe, K. J. (1996). Multilevel modelling in school effectiveness research. School Effectiveness and School Improvement, 17(1), 1-34.

Hox, J. J. (1995). Applied Multilevel Analysis. Amsterdam: TT-Publikaties. Hox, J. J. (1998). Multilevel modeling: when and why. En I. Balderjahn & M. Schader (Eds.), Classification, data analysis and data highways (pp. 147- 154). New York: Springer

Verlag. Hox, J. J. (2002). Multilevel Analysis: Techniques and Applications. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Hox, J. J. & Kreft, I. G. G. (1994). Multilevel analysis methods. Sociological Methods and Research, 22(3), 238-299.

Longford, N. T. (1993). Random Coefficient Models. Oxford: Oxford University Press.

Murillo, F. J. (1999). Los modelos jerárquicos lineales aplicados a la investigación sobre eficacia escolar. Revista de Investigación Educativa, 17(2), 453-460.

Murillo, F. J. (2004a). La metodología de investigación en Eficacia Escolar. En L. J. Piñeros (Ed.), Dimensiones del mejoramiento escolar. La escuela alza el vuelo (pp. 153-193). Bogotá: Convenio Andrés Bello.

Murillo, F. J. (2004b). Los modelos multinivel: avances metodológicos en la investigación sobre organización escolar. Organización y Gestión Educativa, 1, 23-27.

Murillo, F. J. (2006). Un estudio multinivel sobre los efectos escolares y los factores de eficacia de los centros docentes de primaria en España. En F. J. Murillo (Coord.), Estudios sobre eficacia escolar en Iberoamérica. 15 buenas Investigaciones (pp. 345-372). Bogotá: Convenio Andrés Bello.

Murillo, F. J. (2008). Hacia un Modelo de Eficacia Escolar. Estudio Multinivel sobre los Factores de Eficacia de las Escuelas Españolas. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6(1), 4-28.

Raudenbush, S. W. & Bryk,A. S. (2002). Hierarchical Linear Models: Applications and Data Analysis Methods. London: SAGE.

Reise, S.P. y Duan, N. (2003). Multilevel Modeling: Methodological Advances, Issues, and Applications. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
How to Cite
Murillo Torrecilla, F. J. (2008). Multilevel Models as a Tool for Research in Education. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 1(1). Retrieved from https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/3355
Section
Articles