Media Competence in Children from Spain
PDF (Spanish)

Keywords

Competition
childhood
media education
literacy
survey

How to Cite

Caldeiro-Pedreira, M. C., Maraver-López, P., & Marín-Gutiérrez, I. (2017). Media Competence in Children from Spain. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 10(20), 35-48. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m10-20.cmei
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

This article presents the results of a re­search on the media competence of Span­ish children of 4-6 years old. The main objective is to analyze the level of media competence that boys and girls have in each of the dimensions that compose it. Specifically, these dimensions are: lan­guage, technology, interaction processes, production and dissemination processes, aesthetics, ideology and values. The study is composed by 274 boys and girls of 4-6 years. Results indicate the different levels of competence that boys and girls reach in each of the analyzed dimensions.

PDF (Spanish)

Adorno, T. (1983). Teoría estética. Barcelona: Ediciones Orbis.

Arendt, H. (1993). La condición humana. Barcelona: Paidós.

Ariès, P. & Duby, G. (1990). Historia de la vida privada. Madrid: Taurus.

Austin, J. H., M. D. (2006). Zen-Brain reflections. Reviewing Recent Developments in Meditation and States of Consciousness. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, Massachusetts Institute of Technology.

Berlin, I. (2000). Las raíces del romanticismo. Madrid: Taurus.

Braidotti, R. (2009). Transposiciones. Sobre la ética nómada. Madrid: Gedisa.

Bruner, J. (1980). Investigaciones sobre desarrollo cognitivo. Madrid: Pablo del Río Editor.

Campbell, J. (2005). El héroe de las mil caras: psicoanálisis del mito. Madrid: Fondo de Cultura Económica de España.

Capra, F. (1998). La trama de la vida: una nueva perspectiva de los sistemas vivos. Barcelona: Editorial Anagrama.

Clanet, C.; Laterrasse, C. & Vergnaud, G. (1980). Dossier Wallon-Piaget. Barcelona: Gedisa.

Clark, A. (1999). Estar ahí: cerebro, cuerpo y mundo en la nueva ciencia cognitiva. Barcelona: Paidós.

Comisión de la Carta de la Tierra, Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, UNESCO (2000). Carta de la Tierra. Disponible en: http://www.earthcharterinaction.org/invent/images/uploads/echarter_spanish.pdf

Csikszentmihalyi, M. (1998). Creatividad. El fluir y la psicología del descubrimiento y la invención. Barcelona: Paidós.

Deleuze, G. (1986). La imagen-tiempo: estudios sobre cine 2. Barcelona: Paidós.

Deleuze, G. & Guattari, F. (2002). Mil mesetas: Capitalismo y esquizofrenia. Madrid: Pretextos.

Dewey, J. (1938, 1967). Experiencia y Educación. Buenos Aires: Losada.

Dodds, E. R. (1986). Los griegos y lo irracional. Madrid: Alianza.

Gadamer, H. G. (1991). Verdad y Método I. Madrid: Sígueme.

Gadotti, M. (2002). Pedagogía de la tierra. México: Siglo XXI.

Gallagher, S. (2005). How to Body Shapes the Mind. New York: Oxford University Press.

Gallino, L. (1990). El problema MMM (Modelos mediados por los media). En Giovanni Anceschi (coord.). Videoculturas de fin de siglo. Madrid: Cátedra. Disponible en: http://periodismo2punto0.blogspot.com/2007/07/mmmm-modelosmentales-mediados-por-los_02.html

Garavito, M. C. & Yáñez J. (2009). La categorización y el desarrollo del conocimiento desde las teorías de los sistemas dinámicos. En Gestión del Conocimiento. Grupo Complexus. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Garavito, M. C. & Yáñez J. (2011). Las críticas al concepto de representación y las nuevas posibilidades de la investigación cognitiva desde las perspectivas de cognición situada y corporeizada. En Jaime Yáñez & Adriana Perdomo (eds.). Cognición corporizada y embodiment. Bogotá: Corporación Universitaria Minuto de Dios, Uniminuto.

Geertz, C. (1984). La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa.

Gilligan, C. (1985). La moral y la teoría: Psicología del desarrollo femenino. México: Fondo de Cultura Económica, FCE.

Gómez-Esteban, J. H. (2005). Aprendizaje ciudadano y formación ético-política. Bogotá: Fondo de Publicaciones Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Gómez-Esteban, J. H. (2009). El romanticismo como mito fundacional de lo joven. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 7(1), 59-81.

Gutiérrez, G. (2005). La educación de la educación: ideas para refundar una escuela humanista. En Germán Antonio Arellano-Duque (coord.). La educación en tiempos débiles e inciertos, 167-204. Barcelona: Anthropos Editorial.

Haraway, D. (1995), Ciencia, cyborgs y mujeres: la reinvención de la naturaleza. Madrid. Cátedra.

Hutchins, E. (2000). Distributed cognition. Disponible en: http://files.meetup.com/410989/DistributedCognition.pdf

James, W. (1909). Principios de psicología. Madrid: Daniel Jorro.

Jonas, H. (1995). El principio de responsabilidad: ensayo de una ética para la civilización tecnológica. Barcelona: Editorial Herder.

Larrosa, J. (2007). La experiencia de la lectura. Estudios sobre literatura y formación. México: Fondo de Cultura Económica, FCE.

Lyotard, J. F. (1998), Lo inhumano. Buenos Aires: Manantial.

MacLean, C. R.; Walton, K. G.; Wennenberg, S. R.; Levitsky, D. K.; Mandarino, J. P.; Waziri, R.; Hillis, S. L. & Schneider, R. H. (1997). Effects of the Transcendental Meditation Program on Adaptive Mechanisms: Changes in Hormone Levels and Responses to Stress after 4 Months of Practice. Psychoneuroendocrinology, 22 (4), 277-295.

Noddings, N. (2002). Educating Moral People: A Caring Alternative to Character Education. New York: Teacher College Press.

Nussbaum, M. (2005). El cultivo de la humanidad. Una defensa clásica de la reforma en la educación liberal. Barcelona: Paidós.

Piaget, J. (1972). La epistemología de las relaciones interdisciplinarias. En Léo Apostel, Guy Berger, Asa Briggs & Guy Michaud (1979). Interdisciplinariedad: Problemas de la enseñanza y de la investigación en las universidades, 153-171. Biblioteca de la Educación Superior de la Asociación Nacional de Universidades e Institutos de Enseñanza Superior, ANUIES.

Plant, S. (1998). Ceros + unos. Barcelona: Destino.

Prigogine, I. & Stengers, I. (1990). La nueva alianza. Metamorfosis de la ciencia. Madrid: Alianza.

Puche, R. (2008). Érase una vez el desarrollo. En Jorge Larreamendy Joerns, Rebeca Puche-Navarro & Andrea Restrepo-Ibiza (comps.). Claves para pensar el cambio: Ensayos sobre psicología del desarrollo. Bogotá: Universidad de Los Andes, Facultad de Ciencias Sociales, Departamento de Psicología, CESO, Ediciones Uniandes. Disponible en: http://publicacionesfaciso.uniandes.edu.co/psi/Claves_para_pensar_el_cambio.pdf

Putnam, H. (1990). Representación y realidad: un balance crítico del funcionalismo. Barcelona: Gedisa.

Rank, O. (1985). El trauma del nacimiento. Buenos Aires: Paidós.

Ricoeur, P. (1984) Educación y Política; de la Historia Personal a la Comunión de Libertades. Buenos Aires: Docencia.Rincón, Ó. (2006). Narrativas mediáticas. O cómo se cuenta la sociedad del entretenimiento. Barcelona: Gedisa.

Rodríguez, H. M. (2009). La conciencia corporal: una visión fenomenológica-cognitiva. Disponible en: http://www.clafen.org/AFL/V3/289-308_Rodriguez.pdf

Ryan, M. L. (2004). La narración como realidad virtual. Buenos Aires: Paidós.

Schaeffer, J. M. (2009). El fin de la excepción humana. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, FCE.

Searle, J. R. (2004). La mente. Una breve introducción. Bogotá: Norma.

Serna, A. (2007). Hacia una caracterización de la interdisciplina. Sobre las formas de articulación de las ciencias humanas y sociales. En Fernando Bravo, Lina María Parada & Adrián Serna (eds.). La cuestión interdisciplinaria. De las cuestiones epistemológicas a los imperativos estratégicos para la investigación social. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Sloterdijk, P. (2001). Normas para el parque humano. Madrid: Siruela.

Smith, L. B. & Thelen E. (2003). Development as Dynamic System. Trends in Cognitive Science, 7 (8), 343-348. Disponible en: http://defiant.ssc.uwo.ca/graduate/psych9440/readings/smith&theolen.pdf

Varela, F. (1998). Conocer. Las ciencias cognitivas: tendencias y perspectivas. Cartografía de las ideas actuales. Barcelona: Gedisa.

Weintraub, K. J. (1978). The Value of the Individual: Self and Circumstance in Autobiography. Chicago: University of Chicago Press.

Magis, International Journal of Research in Education by Pontificia Universidad Javeriana is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have behttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/en made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.

Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.

Creative Commons Attribution 4.0 International Public License