Visibility and Theoretical Trends in the Education for Health in Four Latin-American Countries, 2003-2013
HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

health promotion
Latin America
review
database
education for health
education

How to Cite

Visibility and Theoretical Trends in the Education for Health in Four Latin-American Countries, 2003-2013. (2018). Gerencia Y Políticas De Salud, 17(35). https://doi.org/10.11144/Javeriana.rgps17-35.vtte
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

Objective: To analyze the researches conducted in Latin America on education for health during the last ten years, identifying the different conceptual developments proposed about this theme and the criticism made about it. Methods: This is a qualitative research describing the state of the art; forty articles from Brazil, Colombia, Cuba and Mexico, and retrieved from searches in Pubmed, Lilacs, Redalyc, Scielo, Ovid, Science Direct, Oxford Journals, and Dialnet were examined. Results: The education for health is a multifocal and polysemic field with different purposes and theoretical trends. It was found that most of the authors cared for assuming a stance regarding this field, though few of them undertake the task to conceptualize both education and health. Conclusion: Different visions about education for health were perceived; however, this work criticizes the poor articulation observed in the papers between theory and practice on this regard.

HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Referencias bibliográficas
1. Serrano M. Educación para la salud y participación comunitaria. Madrid: Díaz de Santos; 1990.
2. Nutbeam D. Health literacy as a public health goal: a challenge for contemporary health education and communication strategies into the 21st century. Health Promotion International. 2006; 15(3): 259-267.
3. Alzate Y. Desde la educación para la salud hacia la pedagogía de la educación alimentaria y nutricional. Perspectivas en Nutrición Humana. 2006; 16(2): 21-40.
4. López V. Marco conceptual de educación para la salud. En: Frías A. Salud pública y educación para la salud. Barcelona: Masson; 2000: . p. 1-3.
5. Peñaranda F, Giraldo L, Barrera LH. La enseñanza de la educación para la salud: ¿una confrontación a la teoría y la práctica de la salud pública como disciplina? Rev. Fac. Nac. Salud Pública 2015; 33(3): 353-360. DOI: 10.17533/udea.rfnsp.v33n3a04.
6. Díaz P, Peñaranda F, Cristancho S, Caicedo N, Garcés M, Alzate T, et al. Educación para la salud: perspectivas y experiencias de educación superior en ciencias de la salud, Medellín, Colombia. Rev. Fac. Nac. Salud Pública 2010; 28(3): 221-230.
7. Casas M. Educación para la salud: aspectos metodológicos. Educ. Med. Salud. 1991; 25(2): 194-202.
8. Galeano M, Vélez O. Estado del arte en investigación cualitativa. Medellín: Universidad de Antioquia; 2002.
9. Plataforma temática conflicto urbano y jóvenes. Estado del arte conflicto urbano y jóvenes. Bogotá: CIVIS-ASDI; 2005.
10. Galeano M. Estrategias de investigación social cualitativa. El giro en la mirada. Medellín: La Carreta; 2012.
11. Álvarez C, González E. Lecciones de didáctica general. Cooperativa Editorial Magisterio. ; 2002.
12. Barbosa J, Barbosa J, Rodríguez M. Revisión y análisis documental para estado del arte: una propuesta metodológica desde el contexto de la sistematización de experiencias educativas. Investig. Bibl. 2013; 27(61): 83-105.
13. Rojas S. El estado del arte como estrategia de formación en la investigación. Studiositas, (Bogotá). 2007. ;2(3): 5-14.
14. Figueiredo M, Rodrigues-Neto J, Leite M. Modelos aplicados às atividades de educação em saúde. Rev. Bras. Enferm. 2010; 63(1): 117-121.
15. Pereira M, Padrón M, González L, Hernández T, Robainas R. Educación para la salud integral del adolescente a través de promotores pares. Rev. Méd. Electrón [seriada en línea]. 2011; 33(3): 349-359.
16. Coscrato G, Bueno S. Concepts of health education by public health nurses. Rev. Esc. Enferm. USP. 2013; 47(3):707-713.
17. González S, Giraldo M, Varela J, Peña E, Giraldo J, Orozco J. A family-focused oral-health toy library: towards a new direction in oral health education. ver. Fac. Odontol. Univ . Antioq. 2012; 23(2): 306-320.
18. Câmara A, Melo V, Gomes M, Pena B, Silva A, Oliveira K, et al. Percepção do processo saúde-doença: significados e valores da educação em saúde. Rev. Brasileira de Educação Médica. 2012; 36(supl. 1): 40-50.
19. Agostoni C. Popular health education and propaganda in times of peace and war in Mexico City, 1890s-1920s. American Journal of Public Health. 2006; 96(1): 52-61.
20. Patino D, Miranda B, Ferreira B. Educação em saúde: percepção dos enfermeiros da atenção básica em Uberaba (MG). Ciência & Saúde Coletiva. 2011; 16(Supl. 1):1547-1554.
21. Ramírez N, Díaz M, Reyes P, Cueca O. Educación lúdica: una opción dentro de la educación ambiental en salud. Seguimiento de una experiencia rural colombiana sobre las geohelmintiasis. Rev. Fac. Med. 2011; 19(1): 23-36.
22. Almeida A, Soares C. Health education: analysis of its teaching in undergraduate nursing courses. Rev. Latino-Am . Enfermagem. 2011; 19(3): 614-621.
23. Vila A, Vila V. Trends of knowledge production in health education in Brazil. Rev. Latino-am Enfermagem. 2007; 15(6): 1177-1183.
24. Villarin A. El cuidado en salud y la educación salubrista como promoción de competencias humanas y autonomía. Salud Uninorte. 2008; 24(2): 341-350.
25. Sousa L, Torres C, Costa P, Bezerra A. Práticas de educação em saúde no Brasil: a atuação da enfermagem. Rev. enfermEnferm. UERJ. 2010; 18(1): 55-60.
26. Salci M, Maceno P, Rozza S, Silva D, Boehs A, Heidemann I. Health education and its theoretical perspectives: a few reflections. Text Context Nursing. 2013; ene-mar; 22(1):: 224-30.
27. Peñaranda F, Torres J, Bastidas M, Escobar G, Arango A, Pérez F. Praxis as a foundation for an alternative health education: an action research study in the Growth and Development Monitoring Program in Medellín, Colombia. Interface-Comunic., Saude, Educ. 2011; 15(39): 997-1008.
28. Días A, Carvalho C. Tendencias de la producción del conocimiento en la educación en la salud en Brasil. Rev. Latino-am Enfermagem. 2007; 15(6): [Internet]. [Consultado 2014 jun. 15]. Disponible en: http://www.scielo.br/pdf/rlae/v15n6/es_18.pdf
29. Díaz P. Theoretical conceptions on the theory on health education. Systematic review. Invest. Educ. Enferm. 2012; 30(3): 378-389.
30. Patino D, Miranda B, Ferreira B. Educação em saúde: percepção dos enfermeiros da atenção básica em Uberaba (MG). Ciência & Saúde Coletiva. 2011; 16(supl. 1):1547-1554.
31. Escobar M, Aguirre L, Díaz V, León L, Moreno P, Soto S. Educación para la salud en una empresa social del Estado. Hacia la Promoción de la Salud. 2009; 14(1): 54-67.
32. Arroyo H. Promoción de la salud y educación para la salud: paradigma integrador o el debate histórico de la inclusión o la exclusión. En: IV Conferencia Latinoamericana de Promoción de la Salud y Educación para la Salud; Medellín, 4-7 nov., 2009. Medellín: UIPES, Facultad Nacional de Salud Pública Universidad de Antioquia; 2009.
33. Cardacci D. Invisibilización de la educación para la salud. ¿estamos equivocándonos? En: IV Conferencia Latinoamericana de Promoción de la Salud y Educación para la Salud; Medellín, 4-7 nov., 2009. Medellín: UIPES, Facultad Nacional de Salud Pública Universidad de Antioquia; 2009.
34. Vélez G, Schwabe M. Educación permanente en la salud. Reflexiones en la perspectiva de la integralidad. Revista Cubana de Enfermería. 2010; 26(4): 667-679.
35. Merhy E, Feuerwerker L, Ceccim R. Educación permanente en salud: una estrategia para intervenir en la micropolítica del trabajo en salud. Salud Colectiva. 2006; 2(2): 147-160.
36. Stotz, E. Enfoques sobre educação popular e saúde. En: Ministério da Saúde-Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa- Departamento de Apoio à Gestão Participativa. Caderno de Educação Popular e Saúde. Brasilia: Ministério da Saúde; 2007. p. 46-57.
37. Ocampo E. Corrientes pedagógicas para iniciar la aproximación. [Internet]. [Consultado: 25 ene 2015]. Disponible en: http://www.cinde.org.co/maestriamedellin/modulo%20Corrientes%20pedagogicas.pdf
38. Freire P. Pedagogía del oprimido. 14.ª ed. Buenos Aires: Siglo XXI; 1975.
39. Salci1 M, Maceno P, Rozza S, Vieira da Silva D, Boehs A, Heidemann I. Health education and its theoretical perspectives: a few reflections. Text Context Nursing. 2013; 22(1): 224-230.

Copyright notice

The Journal Management and Health Policies is registered under the Creative Commons Recognition 4.0 International license. Therefore, this work can be reproduced, distributed and publicly communicated in digital format, provided that the name of the authors and the Pontificia Universidad Javeriana are recognized. It is allowed to quote, adapt, transform, autoarchive, republish and create from the material, for any purpose (including commercial), provided that authorship is properly acknowledged, a link to the original work is provided and if changes have been mad. The Pontificia Universidad Javeriana does not retain the rights over published works and the contents are the exclusive responsibility of the authors, who preserve their moral, intellectual, privacy and publicity rights.

The endorsement of the intervention of the work (revision, style correction, translation, layout) and its subsequent disclosure is granted through a license to use and not through a transfer of rights, which means that the journal and the Pontificia Universidad Javeriana disclaims any liability that may arise from ethical misconduct on the part of the authors. As a result of the protection provided by the license for use, the journal is not obliged to publish retractions or modify the information already published, unless the erratum arises from the process of editorial management. The publication of contents in this magazine does not represent royalties for taxpayers.