Social, Academic, and Family Factors Associated With Academic Repetition in Dental Students
PDF

Keywords

academic failure
academic repetition
academic performance
dental
dental education
dentistry
education
higher education
students
student dropout

How to Cite

1.
Fortich Mesa N, Reales Gutiérrez Y. Social, Academic, and Family Factors Associated With Academic Repetition in Dental Students. Univ Odontol [Internet]. 2021 Jan. 1 [cited 2025 Jun. 5];39. Available from: https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revUnivOdontologica/article/view/32459
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

Background: Student repetition is a multifactorial phenomenon, of a socio-educational type, associated with different characteristics (sociodemographic, academic, family) in students of institutions, being a recurring manifestation in university institutions, which makes evident the need to identify the factors that intervene in the process, which would help to avoid or reduce dropout. Purpose: to determine the academic, social and family factors associated with student repetition in dental students from a university institution on the Colombian Caribbean coast. Methods: descriptive, cross-sectional study, in a representative sample of dental students in a repetition and non-repetition condition, who voluntarily answered a validated instrument to measure, in addition to sociodemographic characteristics, the associated factors that may influence student repetition and familiar functionality. Results: of 244 participants with a predominance of the female gender, 40,2 % repeating. they never received vocational guidance (19,4 %), in general they reported good family functionality (91 %). The factors associated with student repetition were: socioeconomic status, academic levels and income of the parents, Saber11 test results and the number of times they have repeated a semester and / or a subject. Conclusion: The identification of these factors allows the design of strategies that encompass the impact of this condition so that higher education institutions can act in a timely manner to reduce these rates.

PDF

García-Jiménez E. Concepto de excelencia en enseñanza superior universitaria. Educación médica. 2016 jul-sep; 17(3): 83-87. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.06.003

Melo-Becerra LA, Ramos-Forero JE, Hernández-Santamaría PO. La educación superior en Colombia: situación actual y análisis de eficiencia. Revista Desarrollo y sociedad. 2017 ene-jun; (78): 59-111. https://doi.org/10.13043/dys.78.2

Pérez MV, Valenzuela - Castellanos M, Díaz A, González-Pienda, JA, Núñez JC. Dificultades de aprendizaje en estudiantes universitarios de primer año. Atenea. 2013; 508( II Sem): 135-150. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-04622013000200010

Velázquez - Narváez Y, González - Medina M. Factores asociados a la permanencia de estudiantes universitarios: caso UAMM-UAT. Revista de la Educación Superior. 2017 oct; 46(184): 117-138. https://doi.org/10.1016/j.resu.2017.11.003

Gartner, ML, Dussán C, Montoya DM. Caracterización de la deserción estudiantil en la Universidad de Caldas el período 2009-2013. análisis a partir del Sistema para la Prevención de la Deserción de la Educación Superior–SPADIES. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. 2016 ene- jun; 12(1): 132-158.

Romero- Navarro L, García – Pérez E, Ramos – Rodríguez C, Martínez - Enamorado M. La repitencia: un reto para la Educación Médica guantanamera. Revista de Información Científica 2017; 96(6): 1036-1045.

Rodríguez, M. La investigación sobre deserción universitaria en Colombia 2006-2016. Tendencias y resultados. Pedagogía y Saberes. 2016 jun; 51: 49-66. https://doi.org/10.17227/pys.num51-8664

Ferreyra M, Avitabile C, Álvarez J, Haimovich, F, Urzúa, S. Momento decisivo: la educación superior en América Latina y el Caribe. Washington, DC: Banco Mundial; 2017.

Munizaga - Mellado F, Cifuentes - Orellana M, Beltrán - Gabrie, A. Variables y factores asociados al fenómeno de la retención y abandono estudiantil universitario en investigaciones de Latinoamérica y el Caribe. Congresos CLABES VII, Córdoba - Argentina 2017.

República de Colombia. Ministerio de Educación Nacional – SPADIES [Internet]. Estadísticas - Deserción y Graduación. 2015

Aragon BL, Chávez BM, Flores TMA. Evaluación de la ansiedad en estudiantes de la carrera de cirujano dentista. Revista Digital Internacional de Psicología y Ciencia Social. 2015 feb; 1(1): 33-42.

Quintero V, Zárate N. Autoestima, autoconcepto y su relación con el rendimiento académico en estudiantes de odontología. Revista de Sistemas y Gestión Educativa. 2016 dic; 3(9): 11-19.

Pérez - Cardoso C, Cerón - Mendoza E, Suárez - Mella R, Mera - Martínez M, Briones - Bermeo N, Zambrano - Loor L, et al. Deserción y repitencia en estudiantes de la carrera de Enfermería matriculados en el período 2010-2015. Universidad Técnica de Manabí. Ecuador. 2017. Educacion Médica. 2019 Mar- Abr; 20(2), 84-90. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.12.013

García L, Moreno V. Factores asociados al rendimiento académico de los estudiantes de odontología en la clínica de crecimiento y desarrollo. Acta Odontol. Colomb [Internet]. 2017 Ene [citado 27 de junio]; 7(1): 81-89.

UNESCO. Estudio sobre repitencia y deserción universitaria en América Latina 2000-2005.

Muñoz R, Olivera M. Repitencia del programa de medicina en una institución de Educación Superior en la ciudad de Cartagena (Tesis de maestría) Cartagena, Colombia Universidad Tecnológica de Bolívar; 2015

Suárez MA, Alcalá M. Apgar Familiar: Una Herramienta Para Detectar Disfunción Familiar. Rev Méd La Paz [Internet] 2014 ene- jun; 20(1): 53-57.

Torres-González, J, Acevedo-Correa D, Gallo-García L. Causas y consecuencias de la deserción y repitencia escolar: una visión general en el contexto latinoamericano. Cul Edu Soc. 2015; 6(2): 157-187.

Jiménez-Herrera, L. Reflexiones teóricas del fenómeno de repitencia, prolongación, abandono y deserción de estudiantes universitarios. Revista Pensamiento Actual. 2016; 16(27): 261-269.

Dadpe AM, Shah DY, Vinay V, Shetkar P. Factors Facilitating Academic Success in Dental Students After Initial Failure: A Qualitative Study. J Dent Educ. 2018; 82(11): 1155-1161. https://doi.org/10.21815/JDE.018.119

Graffigna AM, Morell M, Simonassi ML, Morales A. Determinants to retain students during the first year of university studies. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2014; 116: 2630-2634. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.625

Yepes-Delgado F, Beltrán-Salazar M, Martínez-Ceferino E. Academic dropout among undergraduate students from Universidad de Antioquia School of Dentistry, 2004–2014. Rev Fac Odontol Univ Antioq. 2017 Jul- Dic; 29(1): 76-95. https://doi.org/10.17533/udea.rfo.v29n1a5

Medina - Soto MD, Gaytán - Díaz CC. Factores y significados de la deserción escolar en el nivel superior. Caso: Facultad de Odontología de la UACH. RECIE. Revista Electrónica Científica de Investigación Educativa. 2018 Sep; 4(1): 515-525.

Flores-Tapia MA, Chávez-Becerra M, Aragón Borja, LE. Situaciones que generan ansiedad en estudiantes de Odontología. Journal of Behavior, Health & Social Issues. 2016 Nov; 8(2): 35-41. http://dx.doi.org/10.1016/j.jbhsi.2016.11.004

Rueda-Ramírez SM, Urrego-Velásquez D, Páez-Zapata E, Velásquez-C, Hernández-Ramírez, EM. Perfiles de riesgo de deserción en estudiantes de las sedes de una universidad colombiana. Revista de Psicología. 2020; 38(1): 275-297. https://doi.org/10.18800/psico.202001.011

Díaz- Cárdenas S, Martínez-Redondo M, Zapata-Teherán AM. Rendimiento académico y calidad de vida relacionada con la salud en estudiantes de odontología. SaludUninorte 2017; 33(2): 139-151

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Natalia Fortich Mesa, Yuranis Reales Gutiérrez