Published Nov 13, 2020



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Diana Marcela Osorio Roa, MSc https://orcid.org/0000-0002-6405-699X

Estefanía Montoya Cobo, MSc https://orcid.org/0000-0003-4182-392X

Germán Darío Isaza Gómez, MSc https://orcid.org/0000-0001-8475-9994

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

The current conditions resulting from the COVID-19 pandemic have limited the development of traditional education, considerably increasing the use of technological platforms, leading current education to a methodology supported by digital media. The objective of the study allowed to describe the perception of the students of the II semester of medicine at the Pontificia Universidad Javeriana (Cali) on the transition from a face-to-face modality to one supported by digital media during the time of the pandemic. The methodology was oriented from a mixed approach, where the descriptive design and a comprehensive design were articulated, built from quantitative and qualitative data processed in the SPSS Statics and Nvivo programs. A questionnaire was conducted with 82 students through which the perception regarding the difficulties, opportunities and feelings that the learning supported by digital media has left them was identified. The COVID-19 pandemic left a social challenge for humanity. At the educational level, it marked a before and after, it modified all educational processes, not only from teaching but also from learning, modifying academic spaces, learning rhythms, study times, leading education to reinvent and empower new educational experiences.

Keywords

Covid-19, education, medicine, perceptionCovid-19, educación, medicina, percepción

References
Ministerio de Educación Nacional. Ley 30 de Diciembre 28 de 1992. Fundamentos de la Educación Superior, Cap 1.Santa fe de Bogotá, D.C. República de Colombia. 1992 Disponible en: https://www.cna.gov.co/1741/articles-186370_ley_3092.pdf
2. Chen Y, Liu Q, Guo D. Emerging Coronaviruses: Genome Structure, Replication, and Pathogenesis. Journal of Medical Virology. [Internet]. Wiley; Feb 7 2020;92 (4):418–23. http://doi.org/10.1002/jmv.25681
3. Han Q, Lin Q, Jin S, You L. Recent Insights Into 2019-nCoV: a Brief But Comprehensive Review. J Infect. 2020;80(4):373-377. http://doi.org/10.1016/j.jinf.2020.02.010
4. Lai CC, Shih TP, Ko WC, Tang HJ, Hsueh PR. Severe Acute Respiratory Síndrome Coronavirus 2 (SARS-CoV-2) and Coronavirus Disease-2019 (COVID-19): The Epidemic and the Challenges. Int J Antimicrob Agents. 2020;55(3):105924. https://doi.org/10.1016/j.ijantimicag.2020.105924
5. Consejo general de colegios farmacéuticos. Coronavirus: COVID-19. 1-12. Informe técnico. Madrid, España. 2020. Disponible en: https://www.portalfarma.com/Profesionales/campanaspf/Asesoramiento-salud-publica/infeccion-coronavirus-2019-nCoV/Documents/Informe-tecnico-Coronavirus.pdf
6. Álvarez ML, Revuelta JR, Portero BO, Méndez CP, Montero GS, Alfonso AL. Mortalidad por Covid-19 en pacientes con cáncer en un hospital de Madrid durante las primeras 3 semanas de epidemia. Med Clin. 2020 https://doi.org/10.1016/j.medcli.2020.05.005
7. Ministerio de Sanidad. Información científica-técnica. Enfermedad por coronavirus, COVID-19. Gobierno de España. 2020. Disponible en: https://www.mscbs.gob.es/profesionales/saludPublica/ccayes/alertasActual/nCov-China/documentos/ITCoronavirus.pdf
8. Trilla A. Un mundo, una salud: la epidemia por el nuevo coronavirus COVID-19. Med Clin [Internet]. Elsevier BV. 2020;154(5):175–7. http://dx.doi.org/10.1016/j.medcli.2020.02.002
9. OMS- COVID-19: cronología de la actuación de la OMS. [actualizado 27 Abr; citado 18 May de 2020] Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/detail/27-04-2020-who-timeline---covid-19
10. Ministerio de Salud y Protección social. RESOLUCiÓN NÚMERO 385 DEL 12 DE MARZO DE 2020. Bogotá, D.C. Colombia. 2020 Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/resolucion-385-de-2020.pdf
11. Listado de comunicados-Covid-19. Pontificia Universidad Javeriana Cali. [Citado el 22 May 2020] Disponible en: https://www.javerianacali.edu.co/acciones-covid-19/comunicados
12. Ferrel MN, Ryan JJ. El impacto de COVID-19 en la educación médica. Cureus. 2020;12 (3): e7492. DOI: 10.7759 /cureus.7492
13. Vidal M, Cañizares O, Sarasa N Santana A. Las nuevas tecnologías en la enseñanza y el aprendizaje de la Anatomía Humana. Educ Médica Super.2004;18(4):1-1. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412004000400010&lng=es
14. Zhai Y, Du X. Addressing collegiate mental health amid COVID-19 pandemic. Psychiatry Res. 2020;288:113003. http://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113003
15. Rose S. Educación de estudiantes de medicina en la época de COVID-19. JAMA [Internet]. Asociación Médica Americana (AMA); 2020 31 de marzo; Disponible en: http://doi.org/10.1001/jama.2020.5227
16. Moreno-Correa SM. La innovación educativa en los tiempos del Coronavirus. Salutem Scientia Spiritus. 2020; 6(1):14-26 Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/340515328_La_innovacion_educativa_en_los_tiempos_del_Coronavirus

17. Costa MJ, Carvalho-Filho M. Una nueva época para la educación médica después de la COVID-19. Revista de la Fundación Educación Médica [Internet]. Viguera Editores SLU; 2020;23(2):55. Available from: http://doi.org/10.33588/fem.232.1052

18.Habibzadeh H, Rahmani A, Rahimi B, Rezai SA, Aghakhani N, Hosseinzadegan F. Comparative study of virtual and traditional teaching methods on the interpretation of cardiac dysrhythmia in nursing students. J Edu Health Promot.2019;8:202 DOI: 10.4103/jehp.jehp_34_19

19. Link TM, Marz R. Alfabetización informática y actitudes hacia el aprendizaje electrónico entre estudiantes de medicina de primer año. BMC Medical Education [Internet]. Springer Science and Business Media LLC. 2006; 6 (1). http://doi.org/10.1186/1472-6920-6-34

20.Gagliardi V. Desafíos educativos en tiempos de pandemia. Question/Cuestión [Internet]. Universidad Nacional de La Plata; 2020 May 15;1(mayo):e312. http://doi.org/10.24215/16696581e312

21. Quiroz-Reyes C. Pandemia Covid-19 e Inequidad Territorial: El Agravamiento de las Desigualdades Educativas en Chile. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social. 2020; 9(3) Disponible en: https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12143/12022

22. Ellaway R, Masters K. AMEE Guide 32: e-Learning in medical education Part 1: Learning, teaching and assessment. Med Teach 2008; 20: 455–473 http://doi.org/10.1080 / 01421590802108331


23.S.E.O. Khogali, D.A. Davies, P.T. Donnan, et al. Integration of e-learning resources into a medical school curriculum. Medical Teacher. 2011;33:4, 311-318, https://doi.org/10.3109/0142159X.2011.540270

24. Choules AP. The use of elearning in medical education: A review of the current situation. Postgrad Med J. 2007;83:212-6. https://doi.org/10.1136/pgmj.2006.054189

25. Thakore H, McMahon T. An interactive e-tutorial in pathology. Med Educ 2006;40:1135. https://doi.org/10.1111/j.1365-2929.2006.02576.x
26. Horiuchi S, Yaju Y, Koyo M, Sakyo Y, Nakayama K. Evaluation of a web-based graduate continuing nursing education program in Japan: A randomized controlled trial. Nurse Educ Today. 2009;29(2):140‐149. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2008.08.009
27. Loke Jennifer CF. Computer mediated conferencing - a hope or hype for healthcare education in higher learning?: A review of the literature. Nurse Educ Today. 2007;27(4):318‐324. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2006.05.012
28. Wodak R, Meyer M. Métodos de análisis crítico del discurso. Ed. Gedisa. 2003.

29. Schutz A. La construcción significativa del mundo social: introducción a la sociología comprensiva. Ed. Paidos Iberica. Barcelona.1993.

30. Íñiguez-Rueda L, Antaki Ch. El análisis del discurso en psicología social. Boletín de psicología.1994;44 (): 57-74. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4528622

31. Bohm D. La totalidad y el orden implicado. Editorial Kairós, 1998.

32. Ramos M. Incertidumbre en medicina. Revista de Postgrado de la VIa Cátedra de Medicina.(167).2007 Disponible en: https://med.unne.edu.ar/revistas/revista168/11_168.htm

33. Giribet GE. Sobre el principio de incertidumbre de Heisenberg entre tiempo y energía: una nota didáctica. Revista Mexicana de Física E. 2005;51(1):23. Disponible en: https://rmf.smf.mx/pdf/rmf-e/51/1/51_1_23.pdf

34. Venegas JL. El" Principio de Incertidumbre" de Heisenberg y la Narración Intersticial de" Axolotl" de Julio Cortázar. Hispanic Journal. 2007;28(2): 81-95. Disponible en: www.jstor.org/stable/44284876.

35. Cortés-Riera LE. "Werner Heisenberg: Las conexiones entre la educación humanística, la ciencia de la naturaleza y la cultura occidental". Mayéutica Revista Científica De Humanidades Y Artes. 2019;7(1):195-203. Disponible en: http://bdigital2.ula.ve:8080/xmlui/654321/1829

36. Pérez-Gómez ÁI. Ser docente en tiempos de incertidumbre y perplejidad. Márgenes: Revista de Educación de la Universidad de Málaga. 2019:3-17. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v0i0.6497

37.González-Valencia H. Isaza-Gómez GD, Idarraga MA, Rodríguez-Villaquiran M. Integrating the virtual platform memrise as a teaching tool for english vocabulary in foreign language students of second semester at a university. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. 2020; 16 (1): 259-284. DOI:10.17151/rlee.2020.16.1.12
38. Chaljub-Hasbún JM. La plataforma digital Seesaw: su integración en una clase dinámica. Píxel-Bit. Revista de medios y educación. 2019;54:107-124. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i54.06

39. Pérez-Pérez SM, Expósito-Gallardo MC, Ortiz-Romero GM, et al. Utilización de la plataforma Moodle en la disciplina Informática Médica de la carrera de Medicina. Edumecentro. 2020;12(2):37-48. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v12n2/2077-2874-edu-12-02-37.pdf
How to Cite
Osorio Roa, D. M., Montoya Cobo, E., & Isaza Gómez, G. D. (2020). Perception of the Second Semester Students of the Medical Career at the Pontificia Universidad Javeriana - Cali before the Transition from a Face-to-Face Modality to One Supported by Digital Media during the Time of the COVID-19 Pandemic. Universitas Medica, 61(4). https://doi.org/10.11144/Javeriana.umed61-4.pemp
Section
Original Articles

Most read articles by the same author(s)