Published Dec 6, 2017



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Silvia Tecpan-Flores http://orcid.org/0000-0001-9343-6863

Genaro Zavala-Enríquez http://orcid.org/0000-0001-5880-1124

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

A quantitative relational study is presented in this article. This study was conducted with high school teachers in Mexico, who studied a diploma in scientific competence, in order to diagnose the conceptions of the nature of science and its relationship with sociodemographic variables and pro­fessional status. We used an electronic version of the Science, Technology and So­ciety Opinions Questionnaire (Manassero, Vázquez & Acevedo, 2001). Results agree with previous research studies: teachers' conceptions of nature of science are main­ly “naive” (Garritz, Rueda & Robles, 2011). Sociodemographic variables showed a greater influence in the conceptions of the nature of science than in those regard­ing professional status. Limitations of the study are discussed.

Keywords

Science and society, Secondary education, teacher development of teachers from high school, scientific culture; COCTS questionnaire, scientific culture, COCTS questionnaireCiencia y sociedad, enseñanza secundaria, cuestionario COCTS, cultura científica, formación de docentes de secundaria

References
Acevedo-Díaz, José Antonio; Vázquez-Alonso, Ángel; Acevedo-Romero, Pilar & Manassero-Mas, María Antonia (2002). Sobre las actitudes y creencias CTS del profesorado de primaria, secundaria y universidad. Tarbiya. Revista de Investigación e Innovación Educativa, 30, 5-27. Disponible en: http://www.uam.es/servicios/apoyodocencia/ice/tarbiya/pdf/revistas/Tarbiya030.pdf

Acevedo-Díaz, José Antonio; Vázquez-Alonso, Ángel; Manassero-Mas, María Antonia & Acevedo-Romero, Pilar (2002). Persistencia de las actitudes y creencias CTS en la profesión docente. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 1 (1), 1-27. Disponible en: http://www.saum.uvigo.es/reec/volumenes/volumen1/Numero1/art1.pdf

Acevedo-Díaz, José Antonio; Vázquez-Alonso, Ángel; Manassero-Mas, María Antonia & Acevedo-Romero, Pilar (2007). Consensos sobre la naturaleza de la ciencia: Fundamentos de una investigación empírica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 4 (1), 42-66. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92040104

Arnett, Jeffrey Jensen (2008). Adolescencia y adultez emergente, un enfoque cultural. Ciudad de México: Pearson. Disponible en: http://www.dandrosh.com.mx/books/Adolescencia%20Y%20Adultez%20Emergente%20Un%20Enfoque%20Cultural%20-%20Jeffrey%20Jensen%20Arnett.pdf

Barona-Ríos, César; Verjovsky, Janet Paul Wright de; Moreno-Ruiz, Marcela & Lessard, Claude (2004). La concepción de la naturaleza de la ciencia (CNC) de un grupo de docentes inmersos en un programa de formación profesional en ciencias. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 6 (2), 1-19. Disponible en: http://redie.uabc.mx/vol6no2/contenido-barona.html

Bennássar-Roig, Antoni; García-Carmona, Antonio; Vázquez-Alonso, Ángel; Manassero, María Antonia & Montesano de Talavera, Marisa (2011). ¿Aportan algo los estudios universitarios de grado a la comprensión de NdCyT? En Antoni Bennássar-Roig, Ángel Vázquez Alonso, María Antonia Manassero-Mas & Antonio García-Carmona (coords.). Ciencia, tecnología y sociedad en Iberoamérica: una evaluación de la comprensión de la naturaleza de ciencia y tecnología, 129-137. Documentos de Trabajo, 5. Madrid: Centro de Altos Estudios Universitarios de la Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). Disponible en: http://www.oei.es/historico/cienciayuniversidad/spip.php?article1862

Bennássar-Roig, Antoni; Vázquez-Alonso, Ángel; Manassero-Mas, María Antonia & García-Carmona, Antonio (coords.) (2011). Ciencia, tecnología y sociedad en Iberoamérica: una evaluación de la comprensión de la naturaleza de ciencia y tecnología, 129-137. Documentos de Trabajo, 5. Madrid: Centro de Altos Estudios Universitarios de la Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). Disponible en: http://www.oei.es/historico/cienciayuniversidad/spip.php?article1862

Cakici, Yilmaz & Bayir, Eylem (2012). Developing Children's Views of the Nature of Science through Role-Play. International Journal of Science Education, 34 (7), 1075-1091.

Callejas-Restrepo, María Mercedes & Mendoza-Parada, Édgar Alberto (2011). Diferencias en la comprensión de NdCyT entre profesores que inician la universidad y los que finalizan su grado. En Antoni Bennássar-Roig, Ángel Vázquez-Alonso, María Antonia Manassero-Mas & Antonio García-Carmona (coords.). Ciencia, tecnología y sociedad en Iberoamérica: una evaluación de la comprensión de la naturaleza de ciencia y tecnología, 89-100. Documentos de Trabajo, 5. Madrid: Centro de Altos Estudios Universitarios de la Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). Disponible en: http://www.oei.es/historico/cienciayuniversidad/spip.php?article1862

Campos, Esmeralda; Silva, Leonor; Tecpan, Silvia & Zavala, Genaro (2016). Argumentation during Active Learning Strategies in a SCALE-UP Environment. En Dyan L. Jones, Lin Ding & Adrienne L. Traxler (eds.). Physics Education Research Conference, 64-67. Sacramento, California: American Association of Physics Teachers. doi:10.1119/perc.2016.pr.011. Disponible en: http://www.per-central.org/items/detail.cfm?ID=14194

Candela, Antonia (2006). Comentarios a los programas de ciencias I, II y III en el marco de la RES [Reforma a la Educación Secundaria]. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 11 (31), 1451-1462. Disponible en: http://www.redalyc.org/html/140/14003116/

Cañas, Ana; Martín-Díaz, María Jesús & Nieda, Juana (2007). Competencia en el conocimiento y la interacción con el mundo físico. La competencia científica. Madrid: Alianza.

Cárdenas-Castro, Manuel & Arancibia-Martini, Héctor (2014). Potencia estadística y cálculo del tamaño del efecto en G* Power: complementos a las pruebas de significación estadística y su aplicación en psicología//Statistical Power and Effect Size Calculating in G* Power: Complementary Analysis of Statistical Significance Testing and its Application in Psychology. Salud & Sociedad, 5 (2), 210-224. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4945415.pdf

Cardoso-Erlam, Néstor & Morales-Olivares, Edna Eliana (2011). ¿Son diferentes las actitudes hacia la NdCyT y sociedad por parte de los estudiantes y profesores de ciencias y de humanidades? Un estudio en seis países iberoamericanos. En Antoni Bennássar-Roig, Ángel Vázquez-Alonso, María Antonia Manassero-Mas & Antonio García-Carmona (coords.). Ciencia, tecnología y sociedad en Iberoamérica: una evaluación de la comprensión de la naturaleza de ciencia y tecnología, 151-164. Documentos de Trabajo, 5. Madrid: Centro de Altos Estudios Universitarios de la Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). Disponible en: http://www.oei.es/historico/cienciayuniversidad/spip.php?article1862

Carvajal-Cantillo, Enna & Gómez-Vallarta, María del Rocío (2002). Concepciones y representaciones de los maestros de secundaria y bachillerato sobre la naturaleza, el aprendizaje y la enseñanza de las ciencias. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 7 (16), 577-602.

Chin, Chi-Chin (2005). First-year Pre-service Teachers in Taiwan. Do they Enter the Teacher Program with Satisfactory Scientific Literacy and Attitudes toward Science? International Journal of Science Education, 27 (13), 1549-1570. doi:10.1080/09585190500186401. Disponible en: http://www.ntcu.edu.tw/chin/file/30.pdf

Dogan, Nihal & Abd-El-Khalick, Fouad (2008). Turkish Grade 10 Students' and Science Teachers' Conceptions of Nature of Science: A National Study. Journal of Research in Science Teaching, 45 (10), 1083-1112. doi:10.1002/tea.20243

Faul, Franz; Erdfelder, Edgar; Lang, Albert-Georg & Buchner, Axel (2007). G*Power 3: A Flexible Statistical Power Analysis Program for the Social, Behavioral, and Biomedical Sciences. Behavior Research Methods, 39 (2), 175-191. Doi:10.3758/BF03193146

Flores-Camacho, Fernando (2012). Conocimientos, concepciones y formación de los profesores. En Fernando Flores-Camacho (coord.). La enseñanza de la ciencia en la educación básica en México, 113-128. Ciudad de México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación, INEE. Disponible en: http://publicaciones.inee.edu.mx/buscadorPub/P1/C/227/P1C227.pdf

Flores-Camacho, Fernando; Gallegos-Cázares, Leticia; Bonilla-Pedroza, María Xóchitl; López, Luz Iris & García, Beatriz (2007). Concepciones sobre la naturaleza de la ciencia de los profesores de biología del nivel secundario. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 12 (32), 359-380. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/140/14003217.pdf

Flores-Camacho, Fernando; Gallegos-Cázares, Leticia & Reyes-Cárdenas, Flor (2007). Perfiles y orígenes de las concepciones de ciencia de los profesores mexicanos de química. Perfiles Educativos, 24 (116), 60-84. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13211604

Flores-Camacho, Fernando; López-Mota, Ángel; Gallegos-Cázares, Leticia & Barojas, Jorge (2000). Transforming Science and Learning Concepts of Physics Teachers. International Journal of Science Education, 22 (2), 197-208. doi:10.1080/095006900289958

García-Ruiz, Mayra; Calixto-Flores, Raúl & Cid del Prado, Alejandro (2011). Creencias sobre la NdCyT: Una comparación entre estudiantes universitarios de ciencias y de humanidades. En Antoni Bennássar-Roig, Ángel Vázquez-Alonso, María Antonia Manassero-Mas & Antonio García-Carmona (coords.). Ciencia, tecnología y sociedad en Iberoamérica: una evaluación de la comprensión de la naturaleza de ciencia y tecnología, 179-192. Documentos de Trabajo, 5. Madrid: Centro de Altos Estudios Universitarios de la Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). Disponible en: http://www.oei.es/historico/cienciayuniversidad/spip.php?article1862

Garritz, Andoni; Rueda, Cristina & Robles, César (2011). Opiniones de profesores y estudiantes mexicanos del bachillerato y la universidad públicos sobre la NdCyT: una pobreza alarmante. En Antoni Bennássar-Roig, Ángel Vázquez-Alonso, María Antonia Manassero-Mas & Antonio García-Carmona (coords.). Ciencia, tecnología y sociedad en Iberoamérica: una evaluación de la comprensión de la naturaleza de ciencia y tecnología, 115-125. Documentos de Trabajo, 5. Madrid: Centro de Altos Estudios Universitarios de la Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). Disponible en: http://www.oei.es/historico/cienciayuniversidad/spip.php?article1862

Giroux, Sylvain & Tremblay, Ginette (2004). Metodología de las ciencias humanas. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, FCE.

Lederman, Norman G. (2007). Nature of Science: Past, Present and Future. En Sandra K. Abell & Norman G. Lederman (eds.). Handbook of Research on Science Education, 831-880. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. Disponible en: http://www.csss-science.org/downloads/NOS_Lederman_2006.pdf

Lin, Shu Fen; Lieu, Sang Chong; Chen, Sufen; Huang, Mao Tsai & Chang, Wen Hua (2012). Affording Explicit-Reflective Science Teaching by Using an Educative Teachers' Guide. International Journal of Science Education, 34 (7), 999-1026. doi:10.1080/09500693.2012.661484

López y Mota, Ángel Daniel & León-Trueba, Ana Isabel (2003). Currículo como estructura y proceso. En Ángel Daniel López y Mota (coord.). La investigación educativa en México 1992-2002: saberes científicos, humanísticos y tecnológicos, 369-456. Ciudad de México: Consejo Mexicano de Investigación Educativa, COMIE. Disponible en: http://www.comie.org.mx/doc/portal/publicaciones/ec2002/ec2002_v07_t1.pdf

López y Mota, Ángel Daniel; Rodríguez-Pineda, Diana Patricia & Bonilla-Pedroza, María Xóchitl (2004). ¿Cambian los cursos de actualización las representaciones de la ciencia y la práctica docente? Revista Mexicana de Investigación Educativa, 9 (22), 699-719. Disponible en: http://www.oei.es/docentes/articulos/cambian_cursos_actualizacion_representaciones_practica_docente.pdf

Manassero-Mas, María Antonia & Vázquez-Alonso, Ángel (2001). Actitudes y creencias de los estudiantes relacionadas con CTS. En Pedro Membiela-Iglesia (ed.). Enseñanza de las ciencia desde la perspectiva ciencia-tecnología-sociedad. Formación científica para la ciudadanía, 149-162. Madrid: Narcea.

Manassero-Mas, María Antonia; Vázquez-Alonso, Ángel & Acevedo Díaz, José Antonio (2001). Cuestionario de opiniones sobre ciencia, tecnología y sociedad, COCTS [Manual]. Palma de Mallorca, España. Disponible en: https://www.researchgate.net/profile/Jose_AcevedoDiaz/publication/261070841_Cuestionario_de_Opiniones_sobre_Ciencia_Tecnologia_y_Sociedad_COCTS_-_Manual_Modelos_de_respuesta_y_puntuacion_Views_on_Science-Technology-Society_Questionnaire_-_Guide_for_response_and_scoring_models/links/0a85e533293324e0a8000000.pdf?origin=publication_detail

Mosquera-Suárez, Carlos Javier (2011). La investigación sobre la formación de profesores desde la perspectiva del cambio didáctico. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 3 (6), 265-282. Disponible en: http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/3541/2645

Organisation for Economic Cooperation and Development, OECD (2010). PISA 2009 Results: Executive Summary. Disponible en: http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/46619703.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura, UNESCO (2010). Informe de la UNESCO sobre la ciencia 2010. El estado actual de la ciencia en el mundo. Susan Schneegans (ed.). París: Ediciones UNESCO. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001898/189883s.pdf

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos, OCDE (2008). Informe PISA 2006. Competencias científicas para el mundo del mañana. Madrid: Santillana. Disponible en: http://www.oecd-ilibrary.org/education/informe-pisa-2006_9789264066205-es, http://dx.doi.org/10.1787/9789264040014-en

Oviedo-Acevedo, Heidi Celina & Campo-Arias, Adalberto (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34 (4), 572-580. Disponible en: https://goo.gl/lKqaqi, http://www.redalyc.org/pdf/806/80634409.pdf

Pozo-Municio, Juan Ignacio & Gómez-Crespo, Miguel Ángel (1998). Aprender y enseñar ciencia. Madrid: Morata.

Pro Bueno, Antonio José de (2003). La construcción del conocimiento científico y los contenidos de ciencias. En María Pilar Jiménez-Aleixandre (ed.). Enseñar ciencias, 33-54. Barcelona: Graó.

Rebollo-León, Jorge Luis (2008). Preconcepciones de ciencia y tecnología en los profesores de bachillerato: un estudio empírico en el estado de Guanajuato. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. REICE, 6 (1), 119-133. Disponible en: http://www.rinace.net/arts/vol6num1/art7.pdf

Sheskin, David J. (2007). Handbook of Parametric and Nonparametric Statistical Procedures. New York: Chapman & Hall.

Talanquer, Vicente (2000). El movimiento CTS [Ciencia-Tecnología-Sociedad] en México, ¿vencedor o vencido? Educación Química, 11 (4), 381-386. Disponible en: http://www.bmb.arizona.edu/tpp/EdQuim00.pdf

Tsai, Chin-Chung (2002). Nested Epistemologies: Science Teachers' Beliefs of Teaching, Learning and Science. International Journal of Science Education, 24 (8), 771-783. doi:10.1080/09500690110049132. Disponible en: https://ir.nctu.edu.tw/bitstream/11536/14482/1/000177250000001.pdf

Valdés-Cuervo, Ángel Alberto; Arreola-Olivarría, Claudia Gabriela; Angulo-Armenta, Joel; Carlos-Martínez, Ernesto Alonso & García-López, Ramona Imelda (2011). Actitudes de docentes de educación básica hacia las TIC. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 3 (6), 379-392. Disponible en: http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/3546/2650

Vázquez-Alonso, Ángel; Acevedo-Díaz, José Antonio; Manassero-Mas, María Antonia & Acevedo-Romero, Pilar (2006). Actitudes del alumnado sobre ciencia, tecnología y sociedad, evaluadas con un modelo de respuesta múltiple. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8 (2), 1-37. Disponible en: http://redie.uabc.mx/vol8no2/contenidovazquez2.html

Vázquez-Alonso, Ángel; Acevedo-Díaz, José Antonio & Manassero-Mas, María Antonia (2005). Más allá de la enseñanza de las ciencias para científicos: hacia una educación científica humanística. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 4 (2). Disponible en: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen4/ART5_Vol4_N2.pdf

Vázquez-Alonso, Ángel; Manassero-Mas, María Antonia & Acevedo-Díaz, José Antonio (2005). Análisis cuantitativo de ítems complejos de opción múltiple en ciencia, tecnología y sociedad: escalamiento de ítems. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 7 (1), 1-31. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15507105, http://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/116.org/pdf/155/15507105.pdf

Vázquez-Alonso, Ángel; Manassero-Mas, María Antonia; Acevedo-Díaz, José Antonio & Acevedo-Romero, Pilar (2007). Consensos sobre la naturaleza de la Ciencia: la comunidad tecnocientífica. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 6 (2), 331-363. Disponible en: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen6/ART7_Vol6_N2.pdf

Vázquez-Alonso, Ángel; Manassero-Mas, María Antonia & Talavera, Marisa (2010). Actitudes y creencias sobre naturaleza de la ciencia y la tecnología en una muestra representativa de jóvenes estudiantes. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 9 (2), 333-352. Disponible en: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen9/ART3_Vol9_N2.pdf

Verjovsky, Janet Paul Wright de & Waldegg, Guillermina (2005). Analyzing Beliefs and Practices of a Mexican High School Biology Teacher. Journal of Research in Science Teaching, 42 (4), 465-491. doi:10.1002/tea.20059

Vogt, W. Paul (2007). Quantitative Research Methods for Professionals. Boston, Massachusetts: Pearson.
How to Cite
Tecpan-Flores, S., & Zavala-Enríquez, G. (2017). Nature of Science: Effect of Professional and Sociodemographic Variables. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 10(20), 11–34. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m10-20.ncev
Section
Articles