Public Policies of Educational Support and Configuration of School Trajectories
PDF (Spanish)

Keywords

Educational policy
school failure
compensatory education
social justice
education rights

How to Cite

Monarca, H. (2017). Public Policies of Educational Support and Configuration of School Trajectories. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 10(20), 69-84. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m10-20.ppae
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

This article presents the results of a re­search on the public policies of educational support and its relation with the configu­ration of the school trajectories. A quali­tative methodology has been used based on an ethnographic approach. Results show that the programs promoted by the support policies contemplated here, under certain conditions, can be an opportunity for students with a devalued educational trajectory. Conclusions suggest that these policies are valued, appropriate and im­plemented in a differentiated way by the actors involved, giving rise to school expe­riences that can be both an opportunity for improvement in relation to the trajectories of students as an interpellation of the same school performance.

PDF (Spanish)

Autès, Michel (2004). Tres formas de desligadura. En Saül Karsz (coord.). La exclusión: bordeando sus fronteras. Definiciones y matices, 15-59. Barcelona: Gedisa.

Castel, Robert (2004). Encuadre de la exclusión. En Saül Karsz (coord.). La exclusión: bordeando sus fronteras. Definiciones y matices, 55-86. Barcelona: Gedisa.

Díaz de Rada-Brun, Ángel (2008). ¿Qué obstáculos encuentra la etnografía cuando se practica en las instituciones escolares? En María Isabel JocilesRubio & Adela Franzé-Mudano (eds.). ¿Es la escuela el problema? Perspectivas socio-antropológicas de etnografía y educación, 24-48. Madrid: Trotta.

Diker, Gabriela (2010). Entre la ciencia ficción y la política. Variaciones sobre la desaparición de lo escolar. En Graciela Frigerio & Gabriela Diker (comps.). Educar: saberes alterados, 149-163. Paraná, Argentina: Fundación La Hendija.

Dubet, François (2005). Exclusión social, exclusión escolar. En Julián J. Luengo (comp.). Paradigmas de gobernación y de exclusión social en la educación. Fundamentos para el análisis de la discriminación escolar contemporánea, 93-115. Barcelona: Ediciones Pomares.

Dubet, François & Martuccelli, Danilo (2000). ¿En qué sociedad vivimos? Buenos Aires: Losada.

Echeita-Sarrionandia, Gerardo (2008). Inclusión y exclusión educativa. “Voz y Quebranto”. REICE, Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6 (2), 9-18. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/551/55160202.pdf

Edelstein, Gloria (2010). Enseñanza, políticas de escolarización y construcción didáctica. En Graciela Frigerio & Gabriela Diker (comps.). Educar: ese acto político, 139-152. Paraná, Argentina: La Hendija. Disponible en: http://www.amsafe.org.ar/formacion/images/2013-CursoDirectores/Eje5/Gloria%20Edelstein%20-%20Enseanza%20polticas%20de%20escolarizacin%20y%20construccin%20didctica.pdf

Erickson, Frederick (2006). El discurso en el aula como improvisación: las relaciones entre la estructura de la tarea académica y la estructura de la participación social en clase. En Honorio Manuel Velasco-Maíllo, Francisco Javier García-Castaño & Ángel Díaz de Rada-Brun (eds.). Lecturas de antropología para educadores. El ámbito de la antropología de la educación y de la etnografía escolar, 325-353. Madrid: Trotta.

Escudero-Muñoz, Juan Manuel (2009). Buenas prácticas y programas extraordinarios de atención al alumnado en riesgo de exclusión educativa. Profesorado. Revista de Currículo y Formación del Profesorado, 13 (3), 107-141. Disponible en: http://www.ugr.es/~recfpro/rev133ART4.pdf

Fernández-Enguita, Mariano; Mena-Martínez, Luis & Riviere-Gómez, Jaime (2010). Fracaso y abandono escolar en España. Barcelona: Obra Social Fundación La Caixa, Colección Estudios Sociales 29. Disponible en: http://smartgroups.es/iesestuaria/wp-content/uploads/2015/06/Fracaso-Escola-_ObraSocialLaCaixa.pdf

Ferreira, Isabel & Teixeira, Ana Rita (2010). Territórios educativos de intervençao prioritária: breve balanço e novas questões. Sociologia: Revista da Sociologia da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, FLUP, 20, 331-350. Disponible en: http://ler.letras.up.pt/uploads/ficheiros/8804.pdf

Koehler, Virginia (1978). Classroom Process Research: Present and Future. Journal of Classroom Interaction, 13 (2), 3-11. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, MECD (2015). Sistema estatal de indicadores de la educación 2015. Madrid: Secretaría General Técnica, Subdirección General de Documentación y Publicaciones. Disponible en: http://www.mecd.gob.es/mecd/dms/mecd/servicios-al-ciudadanomecd/estadisticas/educacion/indicadores-publicaciones-sintesis/sistema-estatal-indicadores/SEIE_2015.pdf

Monarca, Héctor (2011). La escuela fragmentada. Revista Iberoamericana de Educación, 57, 203-215. Disponible en: http://rieoei.org/rie_contenedor.php?numero=rie57&titulo=RIE%2057%20Septiembre-Diciembre%20/%20Setembro-Dezembro%202011

Monarca, Héctor (2012). La investigación educativa desde un enfoque etnográfico. Fundamentos epistemológicos. Sevilla: Fénix. Disponible en: https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/666954/investigacion_monarca_2012.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Monarca, Héctor; Rappoport, Soledad & FernándezGonzález, Antonio (2012). Factores condicionantes de las trayectorias escolares en la transición entre enseñanza primaria y secundaria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, REOP, 23 (3), 49-62. Disponible en: http://www2.uned.es/reop/pdfs/2012/23-3%20-%20Monarca.pdf

Ogbu, John U. (2006). Etnografía escolar. Una aproximación a nivel múltiple. En Ángel Díaz de Rada-Brun, Honorio Manuel Velasco-Maíllo, Francisco Javier García-Castaño (eds.). Lecturas de antropología para educadores. El ámbito de la antropología de la educación y de la etnografía escolar, 145-174. Madrid: Trotta.

Peláez-Paz, Carlos (2013). La infancia pobre, marginada y excluida. Aportaciones de la etnografía a la praxis socioeducativa. Educación y Futuro, 29, 81-105. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4456838

Pericacho-Gómez, Francisco Javier (2014). Pasado y presente de la renovación pedagógica en España (de finales del siglo XIX a nuestros días). Un recorrido a través de escuelas emblemáticas. Revista Complutense de Educación, 25 (1), 47-67. Disponible en: http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/43309/41007

Picardo-João, Óscar & Victoria-Libreros, Julián A. (2009). Educación acelerada. El Salvador. Madrid: OEI.

Rodríguez-Izquierdo, Rosa María (2011). Discontinuidad cultural. Estudiantes inmigrantes y éxito académico. Aula Abierta, 39 (1), 69-80. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3353887

Tenti-Fanfani, Emilio (2011). La escuela y la cuestión social. Ensayos de sociología de la educación. Buenos Aires: Siglo XXI.

Terigi, Flavia (2010). El saber pedagógico frente a la crisis de la monocronía. En Graciela Frigerio & Gabriela Diker (comps.). Educar: saberes alterados, 99-110. Paraná, Argentina: Fundación La Hendija. Disponible en: http://www.unter.org.ar/imagenes/TERIGI-%20EL%20SABER%20PEDAGOGICO001_0.pdf

Velasco, Honorio & Díaz de Rada-Brun, Ángel (1999). La lógica de la investigación etnográfica. Un modelo de trabajo para etnógrafos de escuela. Madrid: Trotta.

Vitar, Ana (2006). Las políticas y lo(s) político(s). En Ana Vitar (coord.). Políticas de educación. Razones de una pasión, 25-49. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Magis, International Journal of Research in Education by Pontificia Universidad Javeriana is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have behttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/en made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.

Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.

Creative Commons Attribution 4.0 International Public License