Abstract
The paper presents an analysis of the General Diagnostic Evaluation tests of the Spanish Ministry of Education regarding social and citizenship competences. It is the first time that this competition is contemplated in an educational evaluation program. Our objective is to evaluate if these tests can be considered useful tools to evaluate the development of second-order cognitive capacities. This analysis followed a qualitative approach based on the analysis of the content and contrasting views of experts. Results show that the predominant capacities in these tests are reproduction and comprehension-application.
Anderson, Lorin W. & Krathwohl, David R. (eds.) (2001). A Taxonomy for Learning Teaching and Assessing: A Revision of Blooms Taxonomy of Educational Objectives. New York: Longman.
Dede, Christopher (2007). Transforming Education for the 21st Century. Cambridge: Harvard Education Press.
España, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, MECD (2006). Ley Orgánica 2/2006, 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, BOE, 196 (4 de mayo), 17158-17207. Disponible en: https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2006-7899
España, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, MECD (2009). International Civic and Citizenship Education Study, ICCS 2009. Estudio Internacional de Civismo y Ciudadanía IEA. Informe Español. Madrid: Ministerio de Educación. Disponible en: https://www.mecd.gob.es/inee/evaluaciones-internacionales/otros-estudios/iccs-2009.html, http://pub.iea.nl/fileadmin/user_upload/Publications/Electronic_versions/ICCS_2009_Framework_Spanish.pdf
España, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, MECD (2010). Evaluación general de diagnóstico 2009. Educación Primaria. Cuarto curso. Informe de resultados. Madrid: Secretaría General Técnica. Disponible en: https://www.mecd.gob.es/dctm/ievaluacion/evaluaciongeneraldiagnostico/pdf-completo-informe-egd-2009.pdf?documentId=0901e72b8015e34e
European Centre for the Development of Vocational Training, Cedefop (2008). Terminology of European Education and Training Policy. A Selection of 100 Key Terms. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities. Disponible en: www.cedefop.europa.eu/files/4064_en.pdf
Gallardo-Gil, Monsalud; Fernández-Navas, Manuel; Sepúlveda-Ruiz, María Pilar; Serván, María José; Yus, Rafael & Barquín, Javier (2010). PISA y la competencia científica. Un análisis de las pruebas de PISA en el área de Ciencias. RELIEVE: Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 16 (2), 1-17. Disponible en: http://www.uv.es/RELIEVE/v16n2/RELIEVEv16n2_6.htm
Hopmann, Stefan Thomas; Brinek, Gertrude & Retzl, Martin (eds.) (2007). PISA zufolge PISA. Hält PISA, was es verspricht? - PISA According to PISA. Does PISA Keep What It Promises? Reihe Schulpädagogik und Pädagogische Psychologie. Bd.6. Münster, Deutschland: Wien Lit-Verlag.
Lasnier, François (2000). Réussir la formation par compétences. Montréal: Guérin.
Levstik, Linda S. & Tyson, Cynthia A. (2008). Introduction. En Linda S. Levstik & Cynthia A. Tyson (eds.). Handbook of Research in Social Studies Education, 1-12. New York: Routledge. Linn, Robert L. (2001). Assessments and Accountability (condensed version). Educational Researcher, 29 (2), 4-16.
Linn, Robert L. (2001). Assessments and Accountability (condensed version). Educational Researcher, 29 (2), 4-16.
Normand, Romuald (2003). Le mouvement de la school effectiveness et sa critique dans le monde anglo-saxon. Sociologie, Politique et Critique en Éducation, Revue de l'Institut de Sociologie, Université Libre de Bruxelles, 135-166.
Normand, Romuald (2004). Les comparaisons internationales de résultats: Problèmes épistémologiques et questions de justice. Éducation et Sociétés, 12, 73-89. Disponible en: http://www.cairn.info/revue-education-et-societes-2003-2-page-73.html
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos, OCDE (2005). La definición y selección de competencias clave (DeSeCo). Resumen ejecutivo. Disponible en: http://comclave.educarex.es/pluginfile.php/130/mod_resource/content/3/DESECO.pdf, http://www.OECD.org/edu/statistics/deseco
Pérez-Gómez, Ángel Ignacio (2007). La naturaleza de las competencias básicas y sus aplicaciones pedagógicas. Cuadernos de Educación de Cantabria. Gobierno de Cantabria: Consejería de Educación. Disponible en: http://www.educantabria.es/docs/info_institucional/publicaciones/2007/Cuadernos_Educacion_1.PDF
Pérez-Gómez, Ángel Ignacio (2008). ¿Competencias o pensamiento práctico? La construcción de los significados de representación y de acción. En José Gimeno-Sacristán (comp.). Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo?, 59-102. Madrid: Morata.
Pérez-Gómez, Ángel Ignacio (2009). La evaluación educativa de los aprendizajes de segundo orden, aprender cómo aprender, análisis de proyectos internacionales y experimentación de estrategias alternativas. Memoria Final del Proyecto I+D, SEJ2007-66967. Málaga: Universidad de Málaga.
Pérez-Gómez, Ángel Ignacio (2012). Educarse en la era digital. Madrid: Morata.
Pérez-Gómez, Ángel Ignacio (2013). Reválidas. Evaluación de competencias y calidad de los aprendizajes. Revista Qurriculum, 26, 11-25. Disponible en: https://qurriculum.webs.ull.es/0_materiales/articulos/Qurriculum%2026/Qurriculum%2026-2013(1).pdf
Pérez-Gómez, Ángel Ignacio & Soto-Gómez, Encarnación (2011). Luces y sombras de PISA. Sentido educativo de las evaluaciones externas. Revista Cultura y Educación, 23 (2), 171-182. Disponible en: http://www.ugr.es/~fjjrios/pce/media/4pLucesSombrasPisa.pdf
Ramírez, Ainissa (20 de mayo de 2013). The Dark History of the Multiple-Choice Test. Edutopia. Disponible en: http://www.edutopia.org/blog/darkhistory-of-multiple-choice-ainissa-ramirez
Ravitch, Diane (2011). The Death and Life of the Great American School System: How Testing and Choice Are Undermining Education. Edu Week, 6, 246-249.
Ravitch, Diane (2013). Reign of Error: The Hoax of the Privatization Movement and the Danger to America's Public Schools. New York: Knopf.
Serván-Núñez, María José (coord.) (2011). La evaluación externa de los aprendizajes escolares (monográfico: Políticas y prácticas de evaluación de los estudiantes, los docentes y los centros escolares). Revista Cultura y Educación, 23 (2), 165-170.
Supovitz, Jonathan (2009). Can High Stakes Testing Leverage Educational Improvement? Prospects from the Last Decade of Testing and Accountability Reform. Journal of Educational Change, 10, 211-227. Disponible en: http://www.cpre.org/sites/default/files/journal/1151_2009canhighstakes.pdf
The College, Career, and Civic Life (C3) (2013). The College, Career, and Civic Life (C3) Framework for Social Studies State Standards: State Guidance for Enhancing the Rigor of K-12 Civics, Economics, Geography, and History. Disponible en: http://www.alleganaesa.org/cms/lib07/MI01908021/Centricity/Domain/18/C3Framework%20Draft%20for%20Comment.pdf
Wyatt-Smith, Claire M. & Cumming, Joy H. (eds.). Educational Assessment in the 21st Century. New York: Springer.
Zabala, Antoni & Arnau, Laia (2008). 11 ideas clave: cómo aprender y enseñar competencias. Barcelona: Graó. Disponible en: https://josedominguezblog.files.wordpress.com/2015/06/cc3b3mo-aprender-y-ensec3b1ar-competencias.pdf
Magis, International Journal of Research in Education by Pontificia Universidad Javeriana is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have behttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/en made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.
Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.
Creative Commons Attribution 4.0 International Public License