Abstract
From the framework of the Van Manen phenomenology, the purpose of this work is to go deep inside and try to capture the essence of the teaching dispositions put into play in the construction of the pedagogical relations. Consequently, we approach the study from a phenomenological perspective. Through a collection of anecdotes lived by a primary school teacher, we carried out an exegetical analysis revolving around three topics which, aligned with previous works, were found as: care, responsibility and hope. The conclusions aim at these three focuses as the dispositions which sustain the gesture which initiates the pedagogical relation.
Aoki, T. T. (2012). Curriculum in a New Key: The Collected Works of Ted T. Aoki. (W. Pinar y R. L. Irwin, Eds.). New York: Routledge.
Ayala, R. (2011). La esperanza pedagógica: una mirada fresca y profunda a la experiencia educativa desde el enfoque de Van Manen. Revista Española de Pedagogía, 248, 119–144. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3365094
Ayala, R. (2018). La relación pedagógica: en las fuentes de la experiencia educativa con Van Manen. Revista Complutense de Educación, 29(1), 27-41. doi: 10.5209/RCED.51925
Biesta, G. (2017). El bello riesgo de educar. Madrid: SM.
Blanco, N. (2011). Sostener la libertad: encontrar y cuidar un “cuarto propio”. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 70(25,1), 77–92. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27419147005
Bustamante-Zamudio, G. (2012). Pedagogía de Kant: ¿una filosofía de la educación?. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 5(10). Recuperado de https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/4171
Cima, R. (2012). Pedagogía cultural para una educación hacia el encuentro. RUEDES, 3, 1–17. Recuperado de https://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/4339/cimmaruedes3.pdf
Clandinin, D. J. (2013). Engaging in narrative inquiry. Walnut Creek, CA: Left Coast.
Clandinin, D. J. & Connelly, F. M. (1998). Stories to live by: Narrative understandings of school reform. Curriculum Inquiry, 28(2), 149–164. doi: 10.1111/0362-6784.00082
Contreras, J. (2002). Educar la mirada ... y el oído: percibir la singularidad y también las posibilidades. Cuadernos de Pedagogía, 311, 61–65.
Contreras, J. (2010). Pedagogías de la experiencia y la experiencia de la peda- gogía. En J. Contreras & N. Pérez de Lara (Eds.), Investigar la experiencia educativa (pp. 241–271). Madrid: Morata.
Contreras, J. (Ed.). (2016). Tensiones fructíferas: explorando el saber pedagógico en la formación del profesorado: una mirada desde la experiencia. Barcelona: Octaedro.
Gimeno, J. (1988). El curriculum: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata.
Goldstein, L. S. (1998). Taking caring seriously: The ethic of care in classroom life. Ponencia presentada en Annual Meeting of the American Educational Research Association, San Diego. Recuperado de http://eric.ed.gov/?id=ED419801
Huber, J., Murphy, M. S. & Clandinin, D. J. (2011). Places of Curriculum Making: Narrative Inquiries into Children’s Lives in Motion. Bingley: Emerald.
Jordán, J. A. (2011). Disposiciones esenciales de los profesores en las relaciones con sus alumnos desde una perspectiva ética-pedagógica. Educación XX1, 14(1), 59–87. doi: 10.5944/educxx1.14.1.263
López, A. (2006). Hacerse mediación viva. En A. M. Piussi & A. Mañeru (Eds.), Educación, nombre común femenino (pp. 134–157). Barcelona: Octaedro.
Martín-Alonso, D., Blanco, N. & Sierra, J. E. (2019). Comprensión pedagógica y construcción de la relación educativa. Una indagación narrativa. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 31(1), 103–122. Recuperado de https://revistas.usal.es/index.php/1130-3743/article/view/teri.19442
Molina, M. D., Blanco, N. & Arbiol, C. (2016). Dejarse tocar para que algo nos suceda. En J. Contreras, Tensiones fructíferas: explorando el saber pedagógico en la formación del profesorado. Una mirada desde la experiencia (pp. 111–150). Barcelona: Octaedro.
Montoya, M. M. (Ed.). (2004). Recetas de relación: educar teniendo en cuenta a la madre. Madrid: Horas y Horas.
Montoya, M. M. (2006). Ser en confianza. En A. M. Piussi & A. Mañeru (Eds.), Educación, nombre común femenino (pp. 85–113). Barcelona: Octaedro.
Noddings, N. (2005). Identifying and responding to needs in education. Cambridge Journal of Education, 35(2), 147–159. doi: 10.1080/03057640500146757
Piussi, A. M. & Mañeru, A. (Eds.). (2006). Educación, nombre común femenino. Barcelona: Octaedro.
Rivera, M. M. (2012). El amor es el signo: educar como educan las madres. Madrid: Sabina.
Sierra, J. E. & Blanco, N. (2017). El aprendizaje de la escucha en la investigación educativa. Qualitative Research in Education, 6(3), 303–326. doi: 10.17583/qre.2017.2783
Stenhouse, L. (1987). La investigación como base de la enseñanza. Madrid: Morata.
Van Manen, M. (1998). El tacto en la enseñanza: el significado de la sensibilidad pedagógica. Barcelona: Paidós.
Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida: ciencia humana para una pedagogía de la acción y la sensibilidad. Barcelona: Idea.
Van Manen, M. (2015). Pedagogical Tact: Knowing what to Do when you don’t Know what to Do. Walnut Creek, CA: Left Coast.
Wilson, C. (2014). Towards a thinking and practice of sexual difference: Putting the practice of relationship at the centre. Journal of Philosophy of Education, 48(2), 202–215. doi: 10.1111/1467-9752.12067
Zambrano, M. (2007). Filosofía y educación: manuscritos (A. Casado & J. Sánchez-Gey, Eds.). Málaga: Ágora.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2019 Diego Martín Alonso, Nieves Blanco García, José Eduardo Sierra Nieto