Abstract
This study addresses the topic of how important it is to design and consider learning tasks specific to the journalistic training. The work was conducted by 23 individuals taking part in a graphic production workshop in a college context. Data and materials were collected from observations in the classroom and from analyzing eight learning tasks. The results indicated that the proposed learning tasks allowed to cope with true learning problems thanks to the news construction as well as the development of skills and competences proper to a journalist.
Barron, B. & Bell, P. (2016). Learning Environments In and Out of School. En L. Corno & E. M. Anderman. Handbook of Educational Psychology, 323-335. 3rd edition. New York: Routledge.
Brown, J. S.; Collins, A. & Duguid, P. (1989). Situated Cognition and the Culture of Learning. Educational Researcher, 18 (1), 32-42. Disponible en: http://novaonline.nvcc.edu/totalfiles/brown-1989.pdf
Cobo-Romaní, C. & Moravec, J. (2011). Aprendizaje invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. Col·lecció Transmedia XXI. Laboratori de Mitjans Interactius / Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona. Barcelona. Disponible en: http://www.publicacions.ub.edu/ejecuta_descarga.asp?codart=07458&mp=43L41o31B75I&formato=pdf
Corradini, M. (2013). Webs, blogs y redes sociales de organismos gubernamentales como fuente de información periodística. El caso Villa María (tesis doctoral). Universidad Nacional de La Laguna (España).
Csikszentmihalyi, M. (1998). Creatividad. El fluir y la psicología del descubrimiento y la invención. Barcelona: Paidós.
De Corte, E. & Verschaffel, L. (2002). Comunidades de aprendizaje de alta eficacia: Las investigaciones de intervención como medio de superar la división entre teoría y práctica. Perspectivas, Revista Trimestral de Educación Comparada, XXXI (4), 153-172. Disponible en: http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/archive/Publications/Prospects/ProspectsPdf/124s/124-s.pdf
Doyle, W. (1979). Classroom Tasks and Students’ Abilities The Tasks of Tea- ching and Learning in Classrooms. En P. L. Peterson & H. J. Walberg. Research on Teaching: Concepts, Findings and Implications, 183-209. San Pablo, California: McCutchan Publishing Corp.
Garello, M. V. & Rinaudo, M. C. (2012). Características de las tareas académicas que favorecen el aprendizaje autorregulado y la cognición distribuida en estudiantes universitarios. Revista de Docencia Universitaria, 10 (3), 415-440. DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2012.6030. Disponible en: https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/6030/6095
Gutiérrez, K. D. & Penuel, W. (2014). Relevance to Practice as Criterion for Rigor. Educational Researcher, 43 (1), 19-23. https://doi.org/10.3102/0013189X13520289
Henning, P. (2004). Everyday Cognition and Situated Learning. En D. Jonassen (ed.). Handbook of Research on Educational Communications and Technology, 143-168. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
Hutchins, E. (2002). El aprendizaje de la navegación. En S. Chaiklin & J. Lave (comps.). Estudiar las prácticas. Perspectivas sobre actividad y contexto, 49-77. Buenos Aires: Amorrortu.
Lave, J. & Wenger, E. (1991). Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. Cambridge, University Kingdom: Cambridge University Press.
Mallart-Solaz, A.; Font-Moll, U. & Malaspina, V. (2016). Reflexión sobre el significado de qué es un buen problema en la formación inicial de maestros. Perfiles Educativos, XXXVIII (152), 14-30. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13244824002
Martín, R. B. (2013). Contextos de aprendizaje. Formales, no formales e informales. Ikastorratza, e-Revista de Didáctica, 12, 1-14. http://dialnet. unirioja.es/ejemplar/372931, http://www.ehu.eus/ikastorratza/12_ alea/contextos.pdf
Martín, R. B. (2015). Las comunidades de aprendizaje en contextos de formación formales y no formales (tesis doctoral). Universidad Nacional de San Luis, San Luis, Argentina.
Martín, R. B. (2016). Los procesos de participación periférica legítima en dos contextos diversos. Fronteiras: Journal of Social, Technological and Environmental Science, 5 (3), 205-218. Disponible en: http://periodicos.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/2050
Martín, R. B.; Rinaudo M. C. & Paoloni P. V. (2011). Comunidades de aprendizaje en contextos no formales. La experiencia de un taller de tejido. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 11 (3), 1-23. DOI:http://dx.doi.org/10.15517/aie.v11i3.10221
Martini, S. (2000). Periodismo, noticia y noticiabilidad. Buenos Aires: Editorial Norma.
McCaslin, M. (2004). Coregulation of Opportunity, Activity, and Identity in Student Motivation: Elaborations on Vygotskian Themes. En D. McInerney & S. van Etten (eds.). Big Theories Revisited, 249-274. Information Age Publishing.
Paoloni, P. V. (2009). Contextos favorecedores de la motivación y el aprendizaje. Una propuesta innovadora para alumnos de ingeniería. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 7, 927-952.
Paoloni, P. V. & Rinaudo, M. C. (2009). Motivación, tareas académicas y procesos de feedback. Un estudio comparativo entre alumnos universitarios. Revista Electrónica de Motivación y Emoción (REME), XI (31). Disponible en: http://reme.uji.es/articulos/numero31/article9/texto.html
Rogoff, B. (1997). Los tres planos de la actividad sociocultural: apropiación participativa, participación guiada y aprendizaje. En J. Wertsch, P. del Río & A. Álvarez (eds.). La mente sociocultural. Aproximaciones teóricas y aplicadas, 111-128. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.
Sagástegui, D. (2004). Una apuesta por la cultura: el aprendizaje situado. Revista Electrónica Sinéctica, 24, 30-39. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/998/99815918005.pdf
Watkins, C. (2005). Classrooms as Learning Communities. What’s in it for Schools. New York: Routledge.
Wilson, B. & Ryder, M. (1996). Dynamic Learning Communities: An Alternative to Designed Instruction. En M. Simonson (ed.). Proceedings of Selected Research and Development Presentations, 800-809. Washington, D. C.: Association for Educational Communications and Technology.
Magis, International Journal of Research in Education by Pontificia Universidad Javeriana is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have behttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/en made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.
Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.
Creative Commons Attribution 4.0 International Public License