Abstract
It describes a collaborative ethnographic exercise developed by university students, future language teachers; for the observation and description of the “living context” of their research whose final product is a co-authored academic text which makes part of their graduation project. Specifically, the article analyses how students became researchers and, from there, how they described the conditions of their observation context and made social actors visible. Likewise, their testimonials about the acquired knowledge when organizing ethnographic observation are analyzed as well as the negotiation of conflicts which emerged during collaboration.
Austin, J. L. (1976). How to Do Things with Words. Oxford: OUP.
Canagarajah, S. (1999). Resisiting Linguistic Imperialism in English Teaching. Oxford: Oxford University Press.
Canagarajah, S. (2002). Critical Academic Writing and Multilingual Students. Michigan: The University of Michigan Press.
Clemente A. & Higgins, M. J. (2008). Performing English with a Postcolonial Accent: Ethnographic Portraits from Oaxaca, Mexico. Londres: The Tufnell.
Corona-Berkin, S. & Kaltmeier, O. (2012). Introducción. En S. Corona-Berkin & O. Kaltmeier (Eds.), En diálogo: metodologías horizontales en ciencias sociales (pp. 11–21). Barcelona: Gedisa.
Dietz, G. (2012). Reflexividad y diálogo en etnografía colaborativa: el acompañamiento etnográfico de una institución educativa “intercultural” mexicana. Revista de Antropología Social, 21, 63–91. doi: 10.5209/rev_RASO.2012.v21.40050
Domínguez-Gaona, M., Crhová, J. & Molina-Landeros, R. (2015). La investigación colaborativa: las creencias de los docentes de lenguas. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 6(17), 119–134. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2991/299141540007.pdf
Geertz, C. (1973). The Interpretation of Culture. Nueva York: Basic.
Guerrero, A. L. (2018) Collaborative ethnography as a possibility of developing visible and constructive agency with children in displacement conditions in Colombia. Acta Paedagogica Vilnensia, 39, 31–44.
Heath, S. B. (1984). Ways with Words: Language, Life and Work in Communities and Classrooms. Cambridge, UK: CUP.
Huerta-Cordova, V., Clemente, A. & Córdova-Hernández, L. (2019). Etnografía colaborativa: somero estado de la cuestión de los trabajos sobre y con niños/as y jóvenes en México. Interlocución, producción de conocimiento y coautoría. Revista del Cisen Tramas/Maepova, 7(2), 247–280. Recuperado de http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/cisen/article/view/14608
Johnson, D., Johnson, R. & Holubec, E. (2006). El aprendizaje cooperativo en el aula. (G. Vitale, Trad.). Buenos Aires: Paidós.
López-Gopar, M. (Coord.). (2016) Historias de vida de estudiantes universitarios de origen indígena. Oaxaca: UABJO.
Milstein, D., Clemente, A., Dantas-Whitney, M., Guerrero A. L. & Higgins, M. (2011). Encuentros etnograficos con niñ@s y adolescente. Entre tiempos y espacios compartidos. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Niños y Niñas del Campo y de la Ciudad & Podestá-Siri, R. (2007). Encuentro de miradas. El territorio visto por diversos autores. México, D. F.: Secretaría de Educación Pública y Coordinación General de Educación Intercultural Bilingüe.
Onrubia, J. & Mayordomo, R. (2015). El aprendizaje cooperativo elementos conceptuales. En R. Mayordomo & J. Onrubia (Coords.), El aprendizaje cooperativo (pp. 179–651). Barcelona: OUC.
Rappaport, J. (2007). Más allá de la escritura. La epistemología de la etnografía en colaboración. Revista Colombiana de Antropología, 43, 197–229. Recuperado de http://www.humanas.unal.edu.co/colantropos/files/9114/7414/9089/Mas_alla_de_la_escritura_Rappaport.pdf
Roberts, C., Byram M., Barro A., Jordan, A. & Street, B. (2001). Language Learners as Ethnographers. Clevedon: Multilingual Matters.
Sánchez-Carretero, C. (2003). Voces y escritura: la reflexividad en el texto etnográfico. Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, 58(1), 71–84. Recuperado de https://doi.org/10.3989/rdtp.2003.v58.i1.164
Woods, P. (1993) Researching the Art of Teaching: Ethnography for Educational Use. Londres: Routledge.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2019 Vilma Huerta-Cordova, Ángeles Clemente-Olmos, Lorena Córdova-Hernández